• 1
  • 2
2010-04-22, 17:24
Medlem
Jag går ut gymnaiset nu till sommaren och planerar att börja studera till läkare om 1-3 år. Har gått samhällslinje med bra betyg , inte 2.0 men runt 18-19. Har fått 1.8 på högskole provet och efter vad jag har hört kan det räcka för att komma in på läkarutbildningen men ska såklart försöka få ett bättre resultat.Vad är bäst , skaffa ett bättre HP och sedan läsa in behörigheten på komxux , eller läsa ett basår för att få behörigheten?

Undar även , hur mycket matte är det på utbildningen? Fick VG i kurs A-C men pluggade inte så mkt och andra sidan.

Tack på förhand.
Citera
2010-04-22, 17:33
Medlem
läs naturvetenskapligt basår, då kan du inte dra ner betygsnittet i alla fall eller om du planerar att få mvg så är det smartare att gå komvux eftersom du kan dra upp ditt snitt där.

du behöver matte D
Citera
2010-04-22, 17:49
Medlem
furrys avatar
Har du möjlighet läs ett basår då nivån verkar vara högre än på komvux. Du får även komma in i "känslan" av hur det är att studera på Universitet.

På läkarprogrammet så läser du inga mattekurser, det du behöver kunna är räkna ut 10% av 10ml och liknande så det behöver du inte oroa dig för.
Citera
2010-07-26, 12:39
Medlem
Folkhögskola naturvetenskapligt basår. Löpande intag?

Jag har tänkt att läsa ett naturvetenskapligt basår på folkskhögskolan i år, sista ansökningsdatum står som : Löpande intag och själva terminen börjar den 16 Augusti. När kan man då söka som senast? Vad menas med löpande intag?
Citera
2010-07-26, 14:40
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Jag har tänkt att läsa ett naturvetenskapligt basår på folkskhögskolan i år, sista ansökningsdatum står som : Löpande intag och själva terminen börjar den 16 Augusti. När kan man då söka som senast? Vad menas med löpande intag?
Att de antar hugade elever fram tills kursstart så länge det finns plats kvar.

/perris
Citera
2010-07-26, 14:47
Medlem
Hur brukar det vara på folkhögskolor? Gott om plats eller inte?
Citera
2010-07-29, 12:48
Medlem
Vad gäller naturbas så är det nog lite större konkurrens om platserna än på allmän linje. Ansök nu, skulle du inte vilja gå sedan så är det ju bara att tacka nej till platsen
Citera
2010-07-29, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow

Man söker senast några dagar innan 16 augusti, ju tidigare desto bättre. Tänk på att det är lite större konkurrens på basår. Med löpande intag menas, att folkhögskolan tar in elever fram till att det är fullt.
Citera
2010-08-08, 22:28
Medlem
Var tydligen inga problem att komma in där, de lät på dem som om det var ganska tomt.

Frågar åt en kompis som funderar på att gå ett år på allmän linje, hur brukar det vara där? Svårt att få plats eller relativt tomt?
Citera
2012-11-17, 22:24
Medlem
Soulsurfers avatar
Läsa naturvetenskapligt basår på Folkhögskola?

Sitter och funderar på om det är värt att läsa naturämnena på folkhögskola nästa höst, istället för att sitta hemma och nöta allt via komvux, det känns som om det faktiskt skulle vara värt det. En bra bonus är att jag också hamnar i folkhögskolekvoten, och har chans att få en fyra (undra hur svårt detta är), så att jag kan konkurrera i den kvoten också.

Fördelar:

Skönt att komma bort ett tag från orten jag bor på.

Jag hamnar i folkhögskolekvoten med chans att få en fyra i omdöme.

Jag får behörigheten direkt efter ett år, istället för att behöva sprida ut det över längre tid tillsammans med andra ämnen på komvux.

Fler lektioner än komvux, mer tillgång till hjälp.

Mer saker att göra utanför skolan då det finns massa annat att hitta på vilket nog är roligare. Visst kommer jag vara där för att plugga, men man måste göra annat också!

Här hemma så hade jag nog slösurfat bort dessa timmar, men där däremot kanske man vill vara lite social. Känns som att det sociala förmodligen hade blivit lite bättre, än att hela tiden behöva lära känna nya som sen slussas ut efter bara en termin, eller slutar mitt i terminen här på komvux. Tror det blir helt annorlunda om man bor på skolan också.

Nackdelar: Långsammare tempo än komvux? Kanske inte stämmer på basår dock, vet inte.

Man får inga betyg utan omdöme.

Kanske blir svårt att få en fyra i omdöme om man inte har fallenhet för ämnena och inte är ett socialt geni?

Jag ser tre morötter med att läsa på folkhögskola istället för komvux och dessa är:

1. Att jag som sagt också hamnar i folkhögskolekvoten med en chans att få en fyra, vilket kan hjälpa mig lite i framtiden kanske.

2. Att jag förhoppningsvis får en solid grund i ämnena direkt efter ett år och bara behöver fokusera på dessa ämnen, och inte allt annat jag behöver för att få mitt slutbetyg (jag saknar ca 1700p). Jag hoppas också att matematiken ska hjälpa mig en hel del på högskoleprovet. Fler lektioner, och mer tillgång till hjälp låter bara som en fördel.

3. Fler alternativ än vad jag nu har när det gäller fritid, visst är jag där för att plugga, men man måste göra annat också för att orka med att plugga! Förmodligen är det roligare än att sitta hemma själv nästan hela tiden.

Finns det någon här som har läst på folkhögskola? Helst naturvetenskapligt basår, men allmän går bra det med även om jag nu hade tänkt läsa in naturämnena.

Var lärarna bra? Finns det ambitiösa elever? En av mina fördomar är att det ska vara rätt slappt och långsamt tempo, men jag har inget direkt emot detta. I värsta fall så kan man ju alltid läsa om någon kurs på komvux efter basåret och på så sätt få repetition och förhoppningsvis ett högre betyg lättare. Hur tycker ni jag ska göra?

Tack på förhand!
Citera
2012-11-17, 23:47
Medlem
Jag går allmän kurs på fhsk.

Vet folk som går nb på folkhögskolan också och de verkar ha mycket plugg. Det är olika beroende på skolor såklart.
Citera
2012-11-18, 00:55
Medlem
FireOnTheSides avatar
Du nämner högskoleprovet och det är bra, det kommer att vara viktigt oavsett om du får 4 i omdöme eftersom folkhögskolekvoten är så väldigt liten. Jag kom in på min utbildning med 4 i omdöme som enda person i folkhögskolekvoten (av drygt 70 antagna), bland reserverna fanns andra som också hade 4. Skolorna använder i sådana fall ofta högskoleprovet som särskiljare. Till vissa utbildningar finns det inga platser alls för sökande i folkhögskolekvoten. Värt att tänka på, och att lägga mycket krut på högskoleprovet!

I övrigt rekommenderar jag folkhögskolestudier till nästan alla. Men jag läste visserligen inte basår, tempot där är högre än på de allmänna kurserna vad jag har förstått. Å andra sidan behöver ju inte det vara något problem om man är intresserad av ämnena!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in