2012-11-18, 01:26
Medlem
Varför inte läsa det på ett universitet istället? Då får du dessutom platsgaranti.
Citera
2012-11-18, 02:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
Du nämner högskoleprovet och det är bra, det kommer att vara viktigt oavsett om du får 4 i omdöme eftersom folkhögskolekvoten är så väldigt liten. Jag kom in på min utbildning med 4 i omdöme som enda person i folkhögskolekvoten (av drygt 70 antagna), bland reserverna fanns andra som också hade 4. Skolorna använder i sådana fall ofta högskoleprovet som särskiljare. Till vissa utbildningar finns det inga platser alls för sökande i folkhögskolekvoten. Värt att tänka på, och att lägga mycket krut på högskoleprovet!

I övrigt rekommenderar jag folkhögskolestudier till nästan alla. Men jag läste visserligen inte basår, tempot där är högre än på de allmänna kurserna vad jag har förstått. Å andra sidan behöver ju inte det vara något problem om man är intresserad av ämnena!

Sant, chansen att bli antagen genom bara folkhögskolekvoten är jätteliten, man har nog större chans att vinna en miljon på triss! Men som du säger så kan den kvoten komma till nytta om man ligger precis på gränsen att bli antagen på högskoleprovet och då är det ju bra att man är med i den kvoten också. Hade tänkt plugga så mycket som möjligt under min lediga tid även på folkhögskolan! Vet du något om hur svårt det är att få en fyra i omdöme? Är det vanligt att man får det?

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Varför inte läsa det på ett universitet istället? Då får du dessutom platsgaranti.

För jag är inte högskolebehörig. Men visst är det ett alternativ att vänta, men jag tycker detta känns bättre att göra reda redan nästa år, för då har jag kunskaperna tidigt och får således mer tid att lägga ner på högskoleprovet innan jag har skrapat ihop mitt "slutbetyg". Tror också det är ganska smart att ta tag i de tyngre kurserna tidigt. Platsgarantin hade jag nog ändå inte använt då jag förmodligen vill in på läkarprogrammet om ett par år (är fortfarande inte helt säker vad jag vill, så inget är skrivet i sten, men det blir högskoleprovet som jag kommer satsa på).

Naturvetenskapligt basår kanske inte är samma sak, men jag menar i alla fall att läsa in naturämnena under ett år på folkhögskola. Vad jag vet så krävs det bara att man har läst matematik 2 innan man börjar. Så det kanske inte är samma som naturvetenskapligt basår, för då måste man väl ha grundläggande behörighet? Kan hända att det kallas för något annat och inte basår, typ allmän linje med inriktning naturvetenskap? Har sett att det finns på många av skolorna i alla fall. Kan inte tänka mig att det är någon stor skillnad mellan det och ett naturvetenskapligt basår på samma skola då det är samma ämnen, men jag kan ha fel.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-11-18 kl. 02:15.
Citera
2012-11-18, 11:15
Medlem
FireOnTheSides avatar
[quote=Soulsurfer]Sant, chansen att bli antagen genom bara folkhögskolekvoten är jätteliten, man har nog större chans att vinna en miljon på triss! Men som du säger så kan den kvoten komma till nytta om man ligger precis på gränsen att bli antagen på högskoleprovet och då är det ju bra att man är med i den kvoten också. Hade tänkt plugga så mycket som möjligt under min lediga tid även på folkhögskolan! Vet du något om hur svårt det är att få en fyra i omdöme? Är det vanligt att man får det?

Klokt tänkt. Hur svårt det är att få en fyra varierar lite från år till år. Det finns ett omdömessnitt som folkhögskolorna ska följa, kommer inte ihåg nu exakt vad det är men låt oss säga att det är 2,5. Då ska alla omdömen sammanslaget delat med antalet deltagare bli runt 2,5. Resultatet är att det i praktiken bara finns ett antal fyror att dela ut, och om du har oturen att hamna i samma årskurs som många duktiga och ambitiösa deltagare blir det svårare att konkurrera om det högsta omdömet. Men jag skulle säga att om du är engagerad, gör uppgifterna och visar framfötterna på lektionerna ligger du alltid bra till. Omdömet baseras inte bara på hur du presterar rent kunskapsmässigt utan även på den sociala biten, hur mycket eget ansvar du tar, hur väl du kan planera dina egna studier, osv.

Se till att det finns utrymme i dina studier att läsa de ämnen du eventuellt saknar för grundläggande behörighet (engelska? svenska?). Hör också med folkhögskolan när du söker om de är helt säkra på att de kan utfärda ett intyg om grundläggande behörighet när du är färdig. För att de ska göra det ska du dels uppfylla ämneskraven (klarat kurserna), dels omfattningskravet. För att omfattningskravet ska uppfyllas ska dina studier på gymnasiet + folkhögskola totalt sett anses motsvara tre års gymnasiestudier.
Citera
2012-11-18, 17:15
Medlem
Jag har hört att personlig utveckling skall vara viktigt för ens omdöme från folkhögskola. Finns det någon som har sett vad detta innebär i praktiken? Tycker det låter lite luddigt. Om det stämmer, skulle det ju kunna innebära att man inte kan uppnå 4 i omdöme på grund av att man kanske redan innan man började på folkhögskola kunde en hel del inom de ämnen man läst?
Citera
2012-12-11, 16:51
Medlem
Naturvetenskapligt basår

Tjena alla glada!
Jag undrar om det är möjligt att läsa naturvetenskapligt basår fastän man gick natur på gymnasiet? Anledningen till att jag vill göra det är att jag inte tyckte att jag riktigt lärde mig det jag behövde (har inga dåliga betyg men skulle vilja läsa upp dem ). Eller måste man läsa upp betygen själv?

Tack på förhand
Citera
2012-12-11, 18:01
Medlem
Alex Delarges avatar
Jag tror det går, men det låter som en mycket dålig idé.
Citera
2012-12-11, 18:15
Medlem
anonpeds avatar
Hej.

Det beror på lärosäte, LiTH tillåter det inte medan KTH gör det. I övrigt låter det inte som en lysande idé eftersom att ditt betygssnitt inte kommer att höjas.

Plugga HP eller gör någonting värdigt istället.
Citera
2012-12-11, 18:20
Medlem
orillions avatar
Istället för att lägga CSN på ett basår skulle jag propsa på sidor som Khan Academy, MIT OCW samt den gamla beprövade klassikern läroböcker. Amazon gör så att plånboken bibehåller sin tjocklek. Vem vet, med lite driv kan man ju alltid börja så smått på universitetslektyren hemma på kammaren...
Citera
2012-12-11, 18:25
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orillion
Istället för att lägga CSN på ett basår skulle jag propsa på sidor som Khan Academy, MIT OCW samt den gamla beprövade klassikern läroböcker. Amazon gör så att plånboken bibehåller sin tjocklek. Vem vet, med lite driv kan man ju alltid börja så smått på universitetslektyren hemma på kammaren...

Halva basårslånet skrivs dock av om man fortsätter studierna. Förmånligare lån än så kommer du aldrig få

Du blir dessutom berättigad 7 års CSN istället för 6.
Citera
2012-12-11, 19:12
Medlem
orillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Halva basårslånet skrivs dock av om man fortsätter studierna. Förmånligare lån än så kommer du aldrig få

Du blir dessutom berättigad 7 års CSN istället för 6.

Men det blir väl ändå lite bakvänt, man kommer ju få en sjättedel av det belopp du lånade för studierna på grundskole- eller gymnasienivå avskrivet, alltså en sjättedel av de pengarna som man tog för att man ansåg att de behövdes för basårsstudier... Vore det inte mer fördelaktigt att hoppa på en utbildning till hösten och bli färdig fortare? Man kommer ju i så fall ha ett års försprång gentemot om man hade gått basåret först.

Har aldrig hört om att man blir berättigad 7 års CSN istället för 6 om man går basår, och då har jag gått basår själv. Vore intressant att höra var denna information finns? Man har ju förvisso CSN för gymnasial nivå att utnyttja för basårsstudier, men detta är ju inte detsamma som att man blir berättigad ett extra års CSN.

Edit: 80 veckors CSN på gymnasienivå kan man få, vilket alltså gör att man skulle kunna gå två år på gymnasial nivå med CSN. Dock är det ju skillnad på gymnasialt och eftergymnasialt CSN.
Senast redigerad av orillion 2012-12-11 kl. 19:25.
Citera
2012-12-11, 19:26
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orillion
Men det blir väl ändå lite bakvänt, man kommer ju få en sjättedel av det belopp du lånade för studierna på grundskole- eller gymnasienivå avskrivet, alltså en sjättedel av de pengarna som man tog för att man ansåg att de behövdes för basårsstudier... Vore det inte mer fördelaktigt att hoppa på en utbildning till hösten och bli färdig fortare? Man kommer ju i så fall ha ett års försprång gentemot om man hade gått basåret först.

Ja, visst är det bättre att hoppa på utbildningen så tidigt som möjlig och komma ut i arbetslivet. Men lånet är trots det mycket förmånligt. De där 1/6 räknas för varje 60HP som inrapporteras, men mer än hälften kommer aldrig att skrivas av:

Citat:
Det finns möjlighet att få upp till halva lånebeloppet avskrivet för studier på gymnasial nivå om dessa lett till studier på högskolenivå om man fortsätter att ta studielån. Har du till exempel läst tekniskt basår kommer du får 1/6 av ditt lån avskrivet för varje 60 högskolepoäng du fått inrapporterat.

Sen skrevs inlägget med glimten i ögat, men jag tappade det kanske i skrift

Citat:
Har aldrig hört om att man blir berättigad 7 års CSN istället för 6 om man går basår, och då har jag gått basår själv. Vore intressant att höra var denna information finns?

Vanliga tiden för CSN är 6 år. Eftersom att basåret är på gymnasial nivå räknas det inte in i högskolekvoten. Basåret läggs alltså i kvoten för gymansiestudier.

Edit: Såg din edit. Nej, det är ingen skillnad på gymnasial CSN och eftergymnasial CSN om man läser basår.
Citera
2012-12-11, 19:35
Medlem
orillions avatar
Citat:
Sen skrevs inlägget med glimten i ögat, men jag tappade det kanske i skrift

Lost in Translation - Internet style

Citat:
Vanliga tiden för CSN är 6 år. Eftersom att basåret är på gymnasial nivå räknas det inte in i högskolekvoten. Basåret läggs alltså i kvoten för gymansiestudier.

Edit: Såg din edit. Nej, det är ingen skillnad på gymnasial CSN och eftergymnasial CSN om man läser basår.

Tänkte mest på att man ju inte kan använda gymnasialt CSN-belopp för högre studier. Det jag menade med skillnaden. Förstår vad du syftar på dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in