2012-04-11, 20:25
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godtycklighet
Jag tänker på den traditionella Phillipskurvan:

Inflationstakt = Arbetslöshetens avvikelse från Naturlig Arbetslöshet

Om arbetslösheten>naturlig arbetslöshet --> negativ inflationstakt
Nu vet jag inte om phillipskurvan någonsin har formulerats på det viset, men om så är fallet så är det rent nonsens.
Citera
2012-04-11, 21:23
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Nu vet jag inte om phillipskurvan någonsin har formulerats på det viset, men om så är fallet så är det rent nonsens.

Kan du argumentera vidare?

Blanchard hävdar de i sin bok om makroekonomi.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0273728008

Hans första definition för den traditionella Phillipskurvan är att den beror positivt på företagens prispåslag över lönen, och de variabler som påverkar förbättringar för arbetslöshet (t.ex. arbetslöshetsersättning), samt att den beror negativt på en parameter alfa proportionellt mot arbetslösheten. Alfa fångar hur mycket arbetslösheten påverkar inflationstakten.

Rent matematiskt får vi:

Inflationstakten = Prispåslaget + (Variabel som påverkar förbättringar i arbetslöshet) - alfa*arbetslösheten nuvarande år

På medellång sikt, Blanchards egna term; 5-15 år, är inflationstakten 0, eftersom naturlig arbetslöshet då uppstår. Vi får då att den naturliga arbetslösheten kan uttryckas som:

Naturlig Arbetslöshet = [ Prispåslaget + (Variabel som påverkar förbättringar i arbetslöshet)]/alfa

Vi kan då visa att:

Inflationstakten = -alfa(arbetslöshet-naturlig arbetslöshet)

Eller i ord:

Inflationstakten beror negativt på arbetslöshetens avvikelse från den naturliga arbetslösheten

När arbetslösheten är större än den naturliga arbetslösheten kommer enligt vår modell inflationstakten att vara negativ.

Blanchard ger goda empiriska skäl till varför denna matematiska modell är en passande beskrivning av de tendenser inflation och arbetslöshet uppvisade under 1900-1960-talet i USA och Storbrittanien.
Senast redigerad av Godtycklighet 2012-04-11 kl. 21:26.
Citera
2012-04-11, 22:04
Medlem
Vill också rekommendera Blanchards lärobok!

Hur man väljer att se på Phillipskurvan beror på vilka tidsperspektiv det handlar om. I den medelfristiga Phillipskurvan är jämviktsnivån oberoende av inflationen (vertikal linje). På kort sikt är sambandet negativt och beror huvudsakligen på vilka förväntningar som råder.
Citera
2012-04-12, 21:51
Medlem
nitinitis avatar
Mikroekonomi, behöver hjälp med två räkneuppgifter

Hej, skrev en tråd här igår också, och det var två vänliga själar som hjälpte en. Hoppas på samma lycka idag. Jag får verkligen inte grepp på elasticiteter, och undrar om någon kan lösa den och möjligtvis förklara.

Den andra uppgiften är en andragradsekvation eller? Det var nämligen 3 år sen jag höll på med Matte C nu så har glömt grunden.

Här är uppgiften: http://i.imgur.com/iwNPo.png

All hjälp uppskattas. Och om ingen orkar så hade en liten hint på hur man ska göra uppskattats.
Citera
2012-04-13, 21:45
Medlem
Godtycklighets avatar
Tja, kan du derivera?

Utbudets priselasticitet ges av derivatan av efterfrågefunktionen med avseende på pris, och justerat efter det relativa värdet på pris per kvantitet. Alltså: (dQ/dP)P/Q

Inkomstelasticiteten följer samma koncept: (dQ/dI)I/Q, använd partiell derivering.

Korspriselasticiteten ges av: (dQa/dPb)Pb/Qa, där a och b är två olika varor. Använd partiell derivering.

Ett företag vinstmaximerar när derivatan av TR, eller MR, är lika med derivatan av TC, eller MC. Ett företag i perfekt konkurrens möter en horisontell MR-linje, som är här 50.

Här har du några enkla deriveringar:

http://www.wolframalpha.com/input/?i...x%5E3%2B6x%5E1
Senast redigerad av Godtycklighet 2012-04-13 kl. 21:50.
Citera
2012-04-16, 17:35
Medlem
Bruunkens avatar
Kan någon snälla hjälpa mig med två uppgifter jag har fått från skolan, är verkligen skit dålig på ekonomi och dess innebörd.
1. På vilka sätt påverkas en familj av hur reporäntan ligger?
2. Vilka faktorer gör att inflationen ökar och hur kan en stat göra för att motverka detta?

Skulle bli otroligt glad om någon kan hjälpa mig med detta!
Citera
2012-04-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunken
Kan någon snälla hjälpa mig med två uppgifter jag har fått från skolan, är verkligen skit dålig på ekonomi och dess innebörd.
1. På vilka sätt påverkas en familj av hur reporäntan ligger?
2. Vilka faktorer gör att inflationen ökar och hur kan en stat göra för att motverka detta?

Skulle bli otroligt glad om någon kan hjälpa mig med detta!
1. Reporäntan är den ränta till vilken banker kan låna från centralbanken. Meningen med den är att den ska styra bankräntorna. Om räntan går upp är det fördelaktigt för familjen att spara sina pengar på banken. Om räntan går ner så kan de i princip förvara sina pengar under kudden. Dessutom påverkar det lånen.
2. En stats främsta verktyg för att ändra inflationen är penningpolitiken. Riksbanken (som även sätter reporäntan) kan välja att öka eller minska mängden pengar i ekonomin och på det sättet öka eller minska värdet av pengarna.
Citera
2012-04-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBSay
1. Reporäntan är den ränta till vilken banker kan låna från centralbanken. Meningen med den är att den ska styra bankräntorna. Om räntan går upp är det fördelaktigt för familjen att spara sina pengar på banken. Om räntan går ner så kan de i princip förvara sina pengar under kudden. Dessutom påverkar det lånen.
2. En stats främsta verktyg för att ändra inflationen är penningpolitiken. Riksbanken (som även sätter reporäntan) kan välja att öka eller minska mängden pengar i ekonomin och på det sättet öka eller minska värdet av pengarna.

Ville bara kommentera ,fråg #1. "På vilka sätt påverkas en familj av hur reporäntan ligger?"
Tanken är korrekt, men vi VET EJ anser jag.

-kommer familjens bank/er ändra räntor om reporäntan ändras - vet vi ej.
-har familjen lån, vet vi ej.
-har de finansiella tillgångar som påverkas, vet vi ej heller.

Så frågar är tyvärr väldigt generell och inte så bra. Kunde istället vara att förklara reporäntan och dess funktion tex.

Generellt är att jag också sett denna typen av generella frågeställningar då jag läste ekonomi.
Men dessa breda ostyrda frågor passar ej inom nationalekonomi. Anser jag.
Citera
2012-04-17, 12:35
Medlem
Makro (Solow modellen)

Frågan är..

Anta att ekonomins produktionsfunktion är:

Y=A*K2/3*L1/3

Anta även att:
deltaL/L = 0.025
deltaK/K= 0.025
deltaA/A= 0

a) Beräkna deltaY/Y

b) Beräkna tillväxttakten i arbetsproduktiviteten, Y/L dvs. delta(Y/L) / (Y/L)

Svar a: 2,5 %
Svar b: 0 %

Det jag vet är att:

Solow-modellen är en metod att avgöra hur mycket ekonomin växer från en ökning av kapital, arbetskraft och teknologisk process.

Att delta betyder förändring.

Y=Output
K=kapital
L=Arbetskraft
A=Teknologi
F=Produktions funktionen

Y=F(K,L,A)

Jag fattar inte vad 2/3 & 1/3 innebär inte heller hur man kommer fram till svaren. Vore grymt om någon kunde förklara enkelt med ord hur man gör. Väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-04-17, 13:18
Medlem
Denna länk ger bra modeller och länkar för förståelse av solow modellen.

"http://www.eurmacro.unisg.ch/tutor/neoclassicalgrowth-index.html"
Citera
2012-04-17, 22:11
Medlem
darko.alexanders avatar
Tja, har ett litet problem med en fråga här. Förstår inte riktigt vad det är meningen att jag ska göra.

Anta Cobb-Douglas funktionen Q=(L^a * K^1-a, hitta den kortsiktiga kostnadsfunktionen när K är givet (dvs fast).

Antar att man ställer upp något i stil med Profit=P*(L^a K^1-a) - wL - rK
deriverar den och försöker få L ensamt, jag får inte riktigt till så att det ser 'rätt' ut.
Hur/vad gör man? Uppskattar svar!

Citera
2012-04-18, 12:26
Medlem
Denna del - se del 12.
Nästan precis det du är ombedd att göra.

"http://nationalekonomi.hannes.se/fortsaettningskurs/mikroteori-anteckningar"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in