2013-12-02, 12:52
Medlem
Antabus12s avatar
Kört ihop sig totalt i huvudet, någon vänlig själ som kan hjälpa lite?

A) Beakta en liten öppen ekonomi med fast växelkurs. Landet har inga regleringar av kapitalrörelserna till och från andra länder. Landet befinner sig i utgångsläget i intern balans (dvs att BNP är lika med potentiell BNP) men lider av ett stort bytesbalansunderskott. Landet vill behålla den interna balansen och samtidigt skapa extern balans. Ge förslag på ett åtgärdspaket som uppfyller målen för landet och förklara hur de åtgärder du föreslår leder till att de ekonomiska målen uppnås. Din analys ska visa både vad som händer på kort och medelfristig sikt.

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag både den interna & externa balansen att förändras positivt genom delvalvering av växelkursen. Och hur mycket jag googlar och läser så ser jag inget alternativ hur jag ska få den interna balansen att inte förändras. Dock så har jag tuggat denna fråga länge, så vore bra med ett annat perspektiv.
MVH
Citera
2013-12-02, 14:38
Medlem
denna borde helt klart hjälpa dig.

http://www.eurmacro.unisg.ch/tutor/map.html
Citera
2013-12-03, 11:06
Medlem
Xunders avatar
Hej igen. Jag behöver hjälp med en fråga angående LS-LM FX model. Det här är frågan:
"During the 1990s, American depositors dramatically increased the share of their funds in Money market Mutual fund accounts. Although these accounts have restrictions (such as limited access to funds and minimum deposit requirements), they offer depositiors higher interest rates versus standard checking. The widespread use of financial instruments during the 1990s led to a decrease in Money demand because people held a smaller share of their deposits in checkable accounts (demand depositis).

a) Use the IS-LM-FX model to show how this shock would affect the U.S. output, interest rate, Exchange rate, consumption, investment, and trade balance? "

/ första frågan jag har är ifall en minskning i efterfrågan av pengar leder till en ökning i pengar tillförsel (supply) ? För jag hittade lite Info om när money supply ökar, men inte när money demand minskar.

Och ifall det stämmer att money supply ökar, visst skiftar Lm curvan till höger, vilket leder till minskad ränta, ökad investering, nedsatt växelkurs, ökad trade balance, ökad output och ökad konsumtion?
Citera
2013-12-03, 12:52
Medlem
du säker följande, tänk på att vad du har är minskande Md.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_equation

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantity_theory_of_money

http://en.wikipedia.org/wiki/Money_s...ates_of_growth
Citera
2013-12-03, 16:24
Medlem
Hej! Är det någon som skulle kunna vara snäll att hjälpa mig att lösa denna uppgift?

En nyttomaximerande individs preferenser för konsumtion av varor, C, och fritid, L
ges av U=C^(1/3) L^(2/3)

Individens budgetrestriktion är: C = wH+V

Där w är timlönen och V en arbetsfri inkomst. Tidsrestriktionen är T=H+L, där H är arbetstid per vecka och T är den totala tillgängliga tiden per vecka.

a) Härled individens optimala arbetsutbud och varukonsumtion per vecka

b) Härled individens reservationslön

c) Visa hur reservationslönen påverkas av att man inför en proportionell inkomstskatt så att lönen efter skatt blir w(1-t) där t är inkomstskattesatsen?

d) Visa hur individens reservationslön förändras om den arbetsfria inkomsten minskar
Citera
2013-12-03, 23:08
Medlem
darko.alexanders avatar
Tja, tänker inte lösa allt åt dig man kan visa dig lite iaf.

Innan vi sätter upp vår lagrange vill vi även uttrycka restriktioner i termer av L någonstans (i och med att vi ska derivera med avseende på L). Därför ersätter vi H i termen wH med T-L, detta eftersom att du tidigare skrev att T=H+L.

Då får vi att U=C^(1/3) L^(2/3) och C=w(T-L)+V

Lagrangen: L=C^(1/3) L^(2/3)+Λ(wT-WL-c+v)

FOC:

dLagrange/dc= 1/3*c^-(2/3)*L^(2/3)-Λ = 0 (1)

dLagrange/dL= 2/3*c^(1/3)*L^-(1/3)-Λw = 0 (2)

dLagrange/dΛ= wT-WL-c+v = 0 (3)

I ekvation (1) ser vi att 1/3*c^-(2/3)*L^(2/3)=Λ, och delar vi ekvation (2) med w så är även den ekvationen = Λ (dvs. [2/3*c^(1/3)*L^-(1/3)]/w = Λ)

Genom att sätta de två ekvationerna lika med varann kan vi lösa för exempelvis L (och för C, men det pallar inte jag med hehe).

Så:

1/3*c^-(2/3)*L^(2/3) = [2/3*c^(1/3)*L^-(1/3)]/w

Löser vi detta för L får vi att L=2c/w
(har du problem med algebran här kan du pma. Dividera båda sidorna med c^(1/3) och med L^-(1/3), sen så märker du att du har samma variabler i nämnaren som täljaren, så de tar ut varann osv).

Sätter vi sedan in uttrycket L=2c/w i vår tredje ekvation (restriktionen) så får vi att wT-w2c/w-c+v = 0, vilket vi kan lösa för C=1/3*(wt+v)

Ingen aning om det är rätt eller fel, men vid första anblick så hade jag nog försökt lösa det på det sättet. Man gör samma grej för att lösa ut L.
Citera
2013-12-05, 21:15
Medlem
WTO och Attac har olika syn på globaliseringen. Hur skiljer sig denna syn åt samt hur vill de se att världen organiseras i framtiden?

Hittar ingen bra info Har kollat deras hemsidor, wikipedia osv men får inte fram vad jag ska skriva.
Citera
2013-12-05, 21:31
Medlem
WTO och attac, hjälp

2a) WTO och Attac har olika syn på globaliseringen. Hur skiljer sig denna syn åt samt hur vill de se att världen organiseras i framtiden?

2b) Att den internationella ekonomin är ojämlik är ingen nyhet, men hur denna skall lösas är inte alla överens om. Vilken utvecklingsskola eller tillvägagångssätt tror du mest på och vad är det som gör att detta alternativ övertrumfar de andra strategierna?

Alltså, jag hittar verkligen inga bra svar. Inte ens på WTO's och Attac's hemsidor.
Och nej, det står ingenting i min lärobok
Citera
2013-12-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linneazz
WTO och Attac har olika syn på globaliseringen. Hur skiljer sig denna syn åt samt hur vill de se att världen organiseras i framtiden?

Hittar ingen bra info Har kollat deras hemsidor, wikipedia osv men får inte fram vad jag ska skriva.

Är detta en fråga gällande nationalekonomi eller politik ?
Citera
2013-12-06, 21:26
Medlem
Tjena gott folk. Jag behöver hjälp med en delfråga, fråga D ( Står c men skall vara D* )
Alltså, Jag vet att långsiktiga priset hittas vid minimum LAC, men hur skall jag räkna ut för att få fram pris och kvantitet?
http://www.ladda-upp.se/bilder/mzlgvlxsywvbir/
Såhär långt har jag kommit:

dLAC/dQ = 125-3125/q^2

Kan någon snäll själ hjälpa till med uppgiften, och gärna förklara varje del så jag kan lära mig detta räknesätt, och inte bara uppgiften.

Tack i förhand..
Citera
2013-12-07, 14:05
Medlem
Ingen?
Citera
2013-12-08, 18:02
Medlem
Har en uppgift på en gammal tenta, någon som kan kolla på bilden om jag har gjort rätt? Enligt uppgiften ska man ta bort pristaket på hyresmarknaden och skriva ut KÖ och PÖ.

http://i44.tinypic.com/2vb5252.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in