Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Funktionell inkomstfördelning
Någon som vet vad det är för något?
Funktionell inkomstfördelning = hur nationalinkomsten fördelas mellan löneandel och
kapitalandel, dvs inkomsternas fördelning över olika produktionsfaktorer (främst arbete och kapital).
Tror moms också ingår, inte 100% säker dock.
Har själv en fråga här.
Om regeringen sänker skatter (T), vilka kortsiktiga och medellångsiktiga effekter ser vi på produktion, konsumtion och investeringar?
Jag förstår hela den frågan utan en liten del som förvirrar mig lite. På kort sikt kommer räntan att gå upp (eftersom y ökar, IS kurvan skiftar åt höger). Men vid ökad ränta, kommer investeringar att falla, vilket också är en del av efterfrågan, och detta borde då motverka ökningen av y (produktion), eller? Jag antog dock att fallet i investeringar tar tid, och att investeringar inte heller tar upp en lika stor andel i efterfrågan som konsumtion, därmed en mindre negativ effekt i relation till ökningen av y.
Här är dock min största fråga, vad händer med räntan på medellång sikt? På kort sikt ökar den, men på medellång sikt, när produktionen åter går till den naturliga, vad händer då med räntan? Fortsatt hög, eller återgår den också? Ökar den med tanke på att prisnivån ökar vid medellångsikt (pga skifte i AD kurvan)?
Förvirrad som få =(