2010-04-29, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnWi
Håller på att skriva en B-uppsats där jag ska undersöka huruvida det föreligger regionala löneskillnader i Sverige och hur de ser ut. Till detta ska jag använda Mincers löneekvation.

Den ursprungliga ekvationen ser ju ut något såhär:
lnW = β0 + β1S + β2E + β3E^2 + u
där S är antal skolår, E arbetslivserfarenheten och u slumptermen.

E ges ju av åldern på individen minus antal skolår

Det dataset jag ska använda innehåller data för 50 000 individer på kommunnivå med information om utbildning, härkomst och inkomst. Alla individer är födda 1973 och datat är från år 2003.

För det första så måste du väl även ha någon dummy för vilken region personerna befinner sig i.
För det andra så kan du med din data förmodligen förutsäga vilken lön de kommer att ha men inte förklara den (d.v.s. du kan förutsäga att enperson med utbildning x i region y kommer att ha lön z -- men du kan nog inte, med någon större säkerhet, påstå att det beror på att de flyttat till olika regioner)

Du verkat ju ha data angående skolgång. Du skulle kunna ha gymnasium som basalternativ och sedan ha en dummy för yrkesexamen samt en faktorvariabel med tre nivåer för 2,3,4 årig högskola (eller så gör du separata dummys av dem. Med storleken på ditt dataset så behöver du inte bry dig om att det blir några extra parametrar att estimera.)

Även om ungdomsarbetslösheten är hög så borde väl de flesta som inte går i skolan faktiskt arbeta. Du skulle ju även kunna ta bort dem med extremt låg inkomst (då de i alla fall inte arbetar heltid). Eftersom att arbetslösheten för de utbildade inte heller är noll så tror jag inte att dina resultat kommer att vara jätte biased om du använder antagandet du beskrev.

PS: Om du ska analysera löneskillnader mellan regioner bör du även pröva interaktionsvariabler mellan de i ekvationen beskrivna variablerna och de variabler som beskriver regioner.
Senast redigerad av aaaa20 2010-04-29 kl. 02:38.
Citera
2010-05-02, 09:23
Medlem
Zinkys avatar
Vad menas med relativa prisförändringar och hur beaktas de i en nominell
investeringskalkyl?
Citera
2010-05-02, 22:21
Medlem
Javelinss avatar
Har fått en uppgift i Internationell Ekonomi, vilken innefattar att redovisa minst 4 min om ett land. Har valt Kina och undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågeställningar (källhänvisningar behövs ej till uppgiften):

1. Vilka möjligheter och problem (förutsättningar) har landet i dagens globala, internationella ekonomi?

2. Varför ska vi i Sverige intressera oss för landet?
Citera
2010-05-03, 18:14
Medlem
Glazehs avatar
Efterfrågan beskrivs på följande sätt Q=100 - 8P, priset är 10, vad blir efterfrågeelasticiteten vid denna punkt?

Edit: behöver en utförlig redovisning inte bara svaret tack :P
Senast redigerad av Glazeh 2010-05-03 kl. 18:18.
Citera
2010-05-03, 20:31
Medlem
mrrandom14s avatar
Tja!

Jag har två frågor angående Algeriets näringsliv.

Fråga 1: Hur är näringslivet organiserat(sektorer etc.) och lokaliserat i landet?
Ska jag ta med alla sektorer här(primära sektorn, sekundära sektorn, tertiära... osv) och ska jag ta med alla fyra faktorerna som påverkar näringslivets lokalisering( Råvaran, energi, arbetskraften, marknaden). Jag fattar inte riktigt hur man ska skriva allt det här på et land. Ska man typ bara skriva vad de exporterar och importerar osv eller vad då? Ska jag använda mig av de två teorierna( weber och Lösch)?

Fråga 2:Var i centrum-periferimodellen befinner sig Algeriet och vilka möjligheter
finns det att bryta det mönstret?
Eftersom Algeriet är ett periferiland så borde man väl skriva att de befinner sig i periferi ellr vad då? Ska man skriva hur de kan utveckla sin export osv..?

Tacksam för svar
Citera
2010-05-05, 23:25
Medlem
mikrouppgift som jag fastnat på (elasticitet)

För en vara gäller efterfrågefunktionen Q = 400 – 25p
i. Vid vilket pris är efterfrågan enhetselastisk?
ii. Vad är priselasticiteten vid priset 6 kr?
iii. Vid vilket pris har totalintäkten (TR) sitt maximum?

en utförlig räkning på dessa?
Citera
2010-05-05, 23:40
Medlem
Fråga, Hur vi styrs penningpolitiken?

Styr Riksbanken idag reporäntan genom att tillföra/ta bort kapital via den öppna marknaden eller kan dom ändrar dom räntan direkt?

Finns det några fördelar med respektive sätt? Varför gör dom som dom gör?
Citera
2010-05-05, 23:55
Medlem
Kika lite i http://www.riksbank.se/upload/Dokume...ublikation.pdf. Den borde ge dig lite svar, eller i all fall en start för att utveckla dina funderingar.
Citera
2010-05-06, 14:40
Medlem
Tack för det! Läst nu, alltså styrs reporäntan med s.k repor som är löpande under 1 vecka och där riksbanken från vecka till vecka kan bestämma räntan på vilket i sin tur avgör reporäntan.

Men vad är det egentligen denna grafen syftar till isånnafall?
http://www.unc.edu/depts/europe/euro...rest_rate2.jpg
Citera
2010-05-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hooch
Tack för det! Läst nu, alltså styrs reporäntan med s.k repor som är löpande under 1 vecka och där riksbanken från vecka till vecka kan bestämma räntan på vilket i sin tur avgör reporäntan.

Men vad är det egentligen denna grafen syftar till isånnafall?
http://www.unc.edu/depts/europe/euro...rest_rate2.jpg

Riksbanken styr money supply, genom att öka/minska penningmängden så kan de alltså bestämma räntan.

Riksbanken bestämmer inte räntan, de bestämmer penningnivån som gör att räntan når den nivå de vill.
Citera
2010-05-10, 18:15
Medlem
vad finns det för tecken på att svensk ekonomi är på väg uppåt just nu?
Citera
2010-05-11, 16:05
Medlem
Evil_Santas avatar
Hur påverkar stora statskulder GDP ? Borde inte GDP öka kortsiktigt om man tar ett stort lån och investerar de inom landet? Är då inte GDP ett dåligt sätt att mäta om vi ser till länder som USA som har väldigt stora statsskulder, statsskulder påverkar väl inte GDP negativt förrän man betalar ränta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in