• 1
  • 2
2010-04-22, 14:51
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Hej.

Jag har halsfluss och undrar vilken som är den lindrigaste (minst syrliga/starka) soppa man kan hälla i sig?

Har inte ätit ordentligt på fyra dagar..
Senast redigerad av Karl.Pilkington 2010-04-22 kl. 15:09.
Citera
2010-04-22, 14:58
Medlem
dePauls avatar
Det klassiska är ju höns/kycklingsoppa.

~Paul~
Citera
2010-04-22, 14:59
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Pilkington
Har inte ätit ordentligt på fyra dagar..
Fick du inget kortison?

Jag skulle slå till på en potatis- och purjolökssoppa. Mild, god, lättsvald och fylld med kolhydrater som du är i behov av nu.
Senast redigerad av Lodbroker 2010-04-22 kl. 15:01. Anledning: typo
Citera
2010-04-22, 15:02
Medlem
Ookels avatar
Jag käkade golashsoppa(stavning) senast idag!

Dina beskrivningar passar faktiskt väldigt bra med vad jag tyckte om den, syrlig och stark.

Edit: Ojdå, det passade visst inte bra med dina beskrivningar.
Citera
2010-04-22, 15:05
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ookel
Jag käkade golashsoppa(stavning) senast idag!

Dina beskrivningar passar faktiskt väldigt bra med vad jag tyckte om den, syrlig och stark.

MM... och var det syrlig/stark soppa jag var ute efter? när jag har halsfluss?
Citera
2010-04-22, 15:06
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Fick du inget kortison?

.

nej, jag fick recept på en sköljmedicin som bedövar lite.. funkar väl sådär hittills..
Citera
2010-04-22, 15:10
Medlem
Ookels avatar
Förlåt, brukar inte lida av just halsfluss så jag vet inte riktigt vad man är sugen på just då. Ville bara försöka hjälpa.
Citera
2010-04-22, 15:13
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ookel
Förlåt, brukar inte lida av just halsfluss så jag vet inte riktigt vad man är sugen på just då. Ville bara försöka hjälpa.

ok. ja, det funkade ju inte riktigt isåfall..

o du... var glad att du inte brukar lida av det..
Citera
2010-04-22, 15:18
Medlem
Cujos avatar
Själv sitter jag här med magsjuka och funderar på en soppa. Nån näring måste man ju ha i sig...
Jag får rota i kylen och se vad jag har, potatis, lök, morot och kycklingfond finns iaf. Gräslöken har kommit upp fint där ute också, det kan bli bra. Det enda jag har för att den inte ska bli helt vegetarisk är köttfärs, hur funkar det att steka och ha i? Gulaschsoppa är gjord så väl?
Jag kanske ska vara försiktig med löken med tanke på magen? Andra ingredienser bra/dåligt jag ska tänka på för att inte reta monstret där nere?

Soppa är bra när man är sjuk, det är nog enda gången jag riktigt är sugen på det...
Citera
2010-04-22, 15:46
Medlem
zepofans avatar
Sparrissoppa är gott och milt. Pulversoppa är förlåtligt när man är sjuk, annars är det godast att koka egen.
Citera
2010-04-22, 16:50
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Sparrissoppa är gott och milt. Pulversoppa är förlåtligt när man är sjuk, annars är det godast att koka egen.

ok tack för tipset. blir nog kelda-varianten,..
Senast redigerad av Karl.Pilkington 2010-04-22 kl. 17:08.
Citera
2010-04-22, 18:22
Medlem
My©s avatar
Jag brukar göra en soppa på broccoli och champinjoner. Den funkar säkert att mixa också även om jag aldrig gjort det. Den är väldigt len i smaken och broccoli är ju C-vitaminrik som jag förstår det? Det kanske kan hjälpa till i ditt tillfrisknande?...

Koka broccolibuketter mjuka i vatten. Häll av, men spara spadet.

Fräs en hackad lök. Ner med skivade färska champinjoner och låt dem steka med ett tag. På med lite vetemjöl. Späd med broccoli-spad och nån mejeriprodukt. Piffa med nån buljong, salt och peppar. I med broccolin och koka upp, men bara snabbt eftersom broccolin redan är kokt.

Där brukar jag sluta men kör det i en mixer så får du en nyttig, len och krämig soppa som både har det gröna & fräscha från broccolin men också det "jordiga" ifrån champinjonerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in