• 1
  • 2
2010-04-22, 19:16
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My©
Jag brukar göra en soppa på broccoli och champinjoner. Den funkar säkert att mixa också även om jag aldrig gjort det. Den är väldigt len i smaken och broccoli är ju C-vitaminrik som jag förstår det? Det kanske kan hjälpa till i ditt tillfrisknande?...

Koka broccolibuketter mjuka i vatten. Häll av, men spara spadet.

Fräs en hackad lök. Ner med skivade färska champinjoner och låt dem steka med ett tag. På med lite vetemjöl. Späd med broccoli-spad och nån mejeriprodukt. Piffa med nån buljong, salt och peppar. I med broccolin och koka upp, men bara snabbt eftersom broccolin redan är kokt.

Där brukar jag sluta men kör det i en mixer så får du en nyttig, len och krämig soppa som både har det gröna & fräscha från broccolin men också det "jordiga" ifrån champinjonerna.

tack för det tipset! har just fått i mig lite sparrissoppa. funkade väldigt bra! min mage är så lycklig nu. får pröva detta också vid tillfälle.
Citera
2010-04-23, 16:52
Medlem
Sardinbruss avatar
Ärtsoppa på gröna ärter är milt och gott. Bara att mjuka lite gul lök i smör, dra i grönsaks- eller kycklingbuljong och ett par nävar ärter och mixa ihop skiten när det kokat ett par minuter. Salt och peppar och kanske lite citron eller annan syra. Man lär sig snabbt proportionerna för att varken få en för tjock eller för tunn soppa.
Citera
2010-04-24, 18:15
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Salt och peppar och kanske lite citron eller annan syra.

som sagt. minimalt med syra när man har halsfluss....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in