Citat:
Ursprungligen postat av
INSIDER19399
Fick du brev från transportstyrelsen efter din dom Fenjal?
Japp, skapligt irriterande. Det tog 6-7 månader att bli dömd när man erkände brott, sedan 1-2 månader till för brevet. 6 månaders observationstid. Sen tar det säkert ~3 månader att få en tid och har varit i kontakt med transportstyrelsen och får dispens så jag klarar mig. Men jävligt drygt, blir en historia på 18 månader men några extra tusenlappar för tester för ett ringa brott. Bötern va den lilla summan, detta är ju mycket värre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stor-Frank
Polarn fick körkortet indraget för grov misshandel.
Det var upp till till transportstyrelsen (länsstyrelsen var det nog på den tiden) att avgöra att han inte var lämplig i trafiken.
Om man kan överklaga till EU-domstolen låter jag vara osagt men det låter konstigt då ett indraget körkort inte är ett straff utan en lämpighetsbedömning av en myndighet...
Angående det personliga... förr så fick man ett brev om att man hade ett rek.paket att hämta ut.
När man hämtar "paketet" (med leg såklart) är det bara ett brev från transportstyrelsen med ett beslut om körkortet.
Tack för svar, jag tyckte också det lät konstigt. Snackade med transportstyrelsen idag och dessa intyg går inte att överklaga, alls. De menade att besluten går att överklaga, men jag vet inte riktigt vad det skulle betyda i verkligheten. Det verkar som om jag är snäll nu, ren och duktig tills dessa månader är över så kommer jag undan utan fler utföljningar för detta är rena jävla mardrömmen. Vem har tid att komma iväg från jobb på det här sättet regelbundet egentligen?
Riktigt dåligt samarbetat med transportstyrelse, polis och vården tycker jag. Vårdcentralen säger nej nej nej, inga tider. Ring till psykiatriska avdelningen. Den psykiatriska avdelningen säger "ring VC". Transportstyrelsen säger "ring vilken klinik som helst". Alla privata kliniker säger "du måste gå till VC, vi kan inte göra det här. Du måste vara listad". Samtidigt säger ALLA att "det är semester, vi tar inte emot några just nu". Fy fan, jag spyr. Jag försöker faktiskt göra rätt för mig. Ingen har koll på något. Ingen vill ta emot en.
Ska "ringa på måndag igen", ska få en tid (förhoppningsvis). Transportstyrelsen har gått med på utökat tid så jag hinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
INSIDER19399
Vad som står i lagen rimmar inte med verkligheten dock! Faktum kvarstår att jag har två polare som åkte dit för AAS förra året och en blev av med kortet och den andra inte!
Börjar undra om det har något med rättegång att göra? Den ena nekade och drog det till rättegång, han blev av med kortet, den andra godkände böter och erkände direkt, han blev inte av med kortet.
Dock åkte den som nekade och drog det till rättegång även dit för innehav, vilket han som erkände inte gjorde, han åkte endast för spår av AAS i sig. Om det blev ringa eller ej för han som åkte för innehav vet jag dock ej. Men kan det ha med innehav att saken att göra tro?
Undra om transportstyrelsen får fällande domar från rätten och därav skickar sina berömda brev om återkallande av körkort eller att man ska pissa i ex antal månader för att få behålla kortet? Det är väl inte samma sak om åklagaren ger en böter direkt? Det blir väl ingen dom då?
Äh, fattar inget av det svenska rättssystemet. Det gör en bara förbannad! Som att man skulle köra sämre bil om han missbrukade doping

Såklart det är en ny lag från 2013 med! Andra länder skrattar återigen åt Sverige!
PS:
Det roliga är att det står i FASS att AAS INTE påverkar körförmågan alls!!! Se Nebido för mer info...
Konstigt det där, men det ska inte påverka om man hade mycket eller lite, överklagade i rätten eller erkände. Din vän som körkortet rök för direkt, han hade inte att göra med andra droger också? Kanske spår vad, ja vad vet jag, cannabis eller något annat? Annars kan jag tänka mig att tidigare brottsregister kan vara en mycket påverkade faktor också då det påvisat hur starkt "beroendet" är. Alltså att man faller inte missbruket självmant igen.
Men en riktigt konstig sak är väl om man åker fast på ett gym i en razzia, pissar positivt men de hittar inget i husis. Man nekar och kommer undan till slut. Inget brott = ingen observationstid från transportstyrelsen? Känns som en gråzon där, att det faktiskt inte är substansen i kroppen som spelar roll utan mer brottet i sig.