Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-22, 03:17
  #1
Medlem
Softers avatar
Tjena, är det någon som vet hur det riktigt ligger till?

Jag har inte hängt med i svängarna och trodde att det var länsstyrelsen som fortfarande skötte det här med körkort, prover osv, men så var det ju inte..

Någon som vet säkert hur transportstyrelsen ser på doping och körkort? Läste på BM att transportstyrelsen och länsstyrelsen inte arbetar likadant, så jag hoppas verkligen att transportstyrelsen har tillräckligt mycket innanför pannbenet för att fatta att personer med högre testosteronnivåer inte kör sämre än någon annan människa i trafiken.

Så, vad händer om man torskar med doping i kroppen? Om någon är väldigt hemma i ämnet, dra gärna fler exempel. Vad händer om man tidigare torskat en gång (denna för narkotika), sen får man pissa och lämna leverprover i 6 mån, och torskar sedan igen (doping denna gången), tar de kortet då - trots att det bara handlade om doping sista gången?
__________________
Senast redigerad av Softer 2010-04-22 kl. 03:22.
Citera
2010-04-22, 13:09
  #2
Medlem
Gabrozzis avatar
Jag vågar nästan påstå att det inte har någon betydelse vad de kallar sig eller vem som hanterar körkorten. De beslutar inte om ett kort ska dras in ändå.
Citera
2010-04-23, 17:47
  #3
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrozzi
Jag vågar nästan påstå att det inte har någon betydelse vad de kallar sig eller vem som hanterar körkorten. De beslutar inte om ett kort ska dras in ändå.
Det gör dom väl?
Citera
2010-04-23, 18:43
  #4
Medlem
undervattenfisks avatar
Jag vet en som lämnar urinprov och lever prover i princip konstant för att behålla körkortet.. och han kurar året om kan man säga, och de går bra, men då kanske dom inte kollar just efter de heller..
Citera
2010-04-24, 01:34
  #5
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Det gör dom väl?

Polisen kan dra ditt kort direkt vid en fartkontroll eller liknande och de jobbar inte åt Transportstyrelsen. Om ett fall får rättsligt efterspel så beslutar rätten om indragningen. Vet inte om Transportstyrelsen kan besluta vid enskilda tillfällen, men det låter inte troligt. De kallar troligtvis in ditt kort när beslutet har gjorts och om du fortfarande har kvar det i din ägo.
Citera
2010-04-24, 14:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrozzi
Polisen kan dra ditt kort direkt vid en fartkontroll eller liknande och de jobbar inte åt Transportstyrelsen. Om ett fall får rättsligt efterspel så beslutar rätten om indragningen. Vet inte om Transportstyrelsen kan besluta vid enskilda tillfällen, men det låter inte troligt. De kallar troligtvis in ditt kort när beslutet har gjorts och om du fortfarande har kvar det i din ägo.
Polisman kan omhänderta ditt körkort på plats ja, men om det skall återkallas är helt upp till transportstyrelsen och ingen annan.

Transportstyrelsen gör sin egna bedömning och kan återkalla ditt körkort innan du ens har blivit dömd för trafikbrottet. Lite gestapofasoner, men det är så det fungerar.

@TS: Om du torskar för doping under den tiden som du är ålagd att lämna prover så skulle jag gissa att körkortet blir återkallat.

Men är det första ärendet redan avslutat och du åker dit igen så blir det med största sannolikhet en ny testperiod.

Och behöver man bara lämna prover i 6 månader så ska man anse sig vara lyckligt lottad, jag har fått lämna i 30 månader
Citera
2010-04-24, 16:40
  #7
Medlem
Gabrozzis avatar
Vet bara att TSV som hade hand om det förut och fungerade på samma sätt vad jag vet, gjorde själva inkallandet men använder andra instanser som t.ex. socialen vid alkoholrelaterade problem eller rättsutslag vid andra brott. De exekverade bara på deras inrådan så att säga. Kanske går under ordklyveri vad vem vi tycker bestämmer i frågan i såna fall.

EDIT: De är kanske tungan på vågen och i såna fall har ni rätt. /EDIT.
Citera
2010-04-24, 17:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrozzi
Vet bara att TSV som hade hand om det förut och fungerade på samma sätt vad jag vet, gjorde själva inkallandet men använder andra instanser som t.ex. socialen vid alkoholrelaterade problem eller rättsutslag vid andra brott. De exekverade bara på deras inrådan så att säga. Kanske går under ordklyveri vad vem vi tycker bestämmer i frågan i såna fall.

EDIT: De är kanske tungan på vågen och i såna fall har ni rätt. /EDIT.
Om TSV någonsin har haft hand om körkortsåterkallanden så måste det ha varit vääääldigt längesen.
Innan transportstyrelsen tog över så var det länsstyrelsen som hade hand om det.

Här står det lite om hur det fungerar, och vem som gör vad. http://www.korkortsportalen.se/jag-h...git-korkortet/
Citera
2010-04-24, 17:29
  #9
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natural
Om TSV någonsin har haft hand om körkortsåterkallanden så måste det ha varit vääääldigt längesen.
Innan transportstyrelsen tog över så var det länsstyrelsen som hade hand om det.

Här står det lite om hur det fungerar, och vem som gör vad. http://www.korkortsportalen.se/jag-h...git-korkortet/

Nej... jag är inte precis ung längre.

Vad jag menar är bara att de tar ett beslut efter inrådan av andra och har ingen egentlig insyn i de enskilda fallen.
Citera
2010-04-25, 11:10
  #10
Medlem
rudanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Tjena, är det någon som vet hur det riktigt ligger till?

Jag har inte hängt med i svängarna och trodde att det var länsstyrelsen som fortfarande skötte det här med körkort, prover osv, men så var det ju inte..

Någon som vet säkert hur transportstyrelsen ser på doping och körkort? Läste på BM att transportstyrelsen och länsstyrelsen inte arbetar likadant, så jag hoppas verkligen att transportstyrelsen har tillräckligt mycket innanför pannbenet för att fatta att personer med högre testosteronnivåer inte kör sämre än någon annan människa i trafiken.

Så, vad händer om man torskar med doping i kroppen? Om någon är väldigt hemma i ämnet, dra gärna fler exempel. Vad händer om man tidigare torskat en gång (denna för narkotika), sen får man pissa och lämna leverprover i 6 mån, och torskar sedan igen (doping denna gången), tar de kortet då - trots att det bara handlade om doping sista gången?


en lite rolig grej som inte har så mkt svar till dina frågor men kan va intressant är att jag var dömd till att lämna prover i 4 gånger på 6 månader för att sen kanske få körkortstillstånd. och sen när transportstyrelsen tog över så provade jag o ansöka om lämp och fick det direkt. utan att ha lämnat prover!! =)
Citera
2011-12-18, 22:31
  #11
Medlem
runds avatar
Lånar den här tråden istället för att skapa en ny.

Om man åker dit för endast ringa dopingbrott och är ostraffad tidigare, blir man i regel av med körkortet eller blir tvungen att lämna dopingprover för att behålla det? Måste finnas många här som har körkort som torskat som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Citera
2011-12-19, 19:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rund
Lånar den här tråden istället för att skapa en ny.

Om man åker dit för endast ringa dopingbrott och är ostraffad tidigare, blir man i regel av med körkortet eller blir tvungen att lämna dopingprover för att behålla det? Måste finnas många här som har körkort som torskat som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Nej du blir inte av med kortet som regel, däremot finns det en möjlighet att transportstyrelsen vill att du bevisar ditt rena leverne genom drog- samt dopingtester. (japp drog/leverprover även att det var doping du torskade på).

Dock så tror jag de flesta som är ostraffade sedan tidigare slipper lämna prover, tror även att det har mycket att göra med var man bor. Så var det iaf när länsstyrelsen hade hand om körkortsärenden, vissa ser hårdare på det än andra.

Med all sannolikhet så kommer du (om du åker på provtagning) få bekosta samtliga prover samt läkarbesök och läkarintyg själv. Och givetvis så är det inga billiga tester.
Undertecknad har fått betala sitt eget körkort flera ggr om på dessa tester

Förtydligande: Om transportstyrelsen kräver att du lämnar prover så får du alltså behålla ditt körkort under tiden, under förutsättning att dina prover är negativa dvs.

Om du har prövotid kvar på ditt körkort så vet jag inte vad dom gör, då är det mycket möjligt att dom återkallar det och kräver in provtagningar för att du ens ska ha möjlighet att få ett nytt lämp.

Hoppas att du klarar dig undan, och att du fick svar på dina frågor.

mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback