Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-12, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskyldigtblaa
undrar samma sak. kör du bil med t.ex. benso i kroppen åker du ju på drograttfylla men kan inte tänka mig att du åker på drograttfylla för att du har över genomsnittliga testosteronvärden? är ju inte så att man får hallisar direkt om man kör med lite mer testo i kroppen tvärt om, mer fokus för mig iaf. om något. antar att de bara blir ett vanligt ringa doping, har ett sen innan så slår dom min reg skylt kan dom säkert stanna en för o jävlas med en o ta en på piss, men blir nog bara ett till ringa och 1500 i böter då.

Det är inte samma sak med AAS. Det är inte det att du blir av med kortet för drograttfylla. Du blir av med kortet för att du inte är en "lämplig förare" pga att du har
"dåligt omdöme" heter det iaf.

Vilka som blir av med kortet pga AAS är fortfarande lite knepigt att förstå, förra året torska 2 av mina polare i pisseprover på gymmet. En blev av med kortet, den andra inte. Ingen av dom kommer från samma stad eller tränade på samma gym.
Citera
2015-07-12, 05:17
Bannlyst
blir det någon påföljd relaterat till körkort, körkortstillstånd om man har dianabol i sin kropp måntro?
Citera
2015-07-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
blir det någon påföljd relaterat till körkort, körkortstillstånd om man har dianabol i sin kropp måntro?
Är det för mycket begärt att du åtminstone läser nån sida bak i tråden innan du ställer frågan måntro?
Gör det och du hittar svaret sjäv!
Citera
2015-07-12, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av INSIDER19399
Är det för mycket begärt att du åtminstone läser nån sida bak i tråden innan du ställer frågan måntro?
Gör det och du hittar svaret sjäv!

typ kanske alltså.

så då kanske man måste ha lite i bagaget för att påstås ha "dåligt omdöme"?
såsom.
våldsbrott? en fortkörningsböter? ringa narkotikabrott? stöld?

man jag undrar samtidigt, kanske det är olika syn på olika preparat?
testosteron ska ju påverka ens mående om jag inte förstått fel, och det gör väl inte enbart dianabol?
Citera
2015-07-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
typ kanske alltså.

så då kanske man måste ha lite i bagaget för att påstås ha "dåligt omdöme"?
såsom.
våldsbrott? en fortkörningsböter? ringa narkotikabrott? stöld?

man jag undrar samtidigt, kanske det är olika syn på olika preparat?
testosteron ska ju påverka ens mående om jag inte förstått fel, och det gör väl inte enbart dianabol?

Om du har tagit dianabol eller testosteron spelar ingen roll, doping som doping.
Men som sagt, det är lite knepigt att förstå just varför vissa blir av med kortet pga endast dopingbrott och andra inte. Jag har inte det svaret. Det kan ha att göra med att man åkt fast för doping tidigare eller att man som du själv är inne på har mer i bagaget sedan tidigare. Jag vet som sagt inte det.
Citera
2015-07-15, 15:04
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag hade en diskussion om precis detta idag med några vänner. Jag torskade också förra året och har fått mitt brev med pisseprov i 6 månader. Nådigt irriterande.

Hursomhelst, mina vänner (som är lite småkriminella) menar att de inte har tillstånd att dra in körkort för doping, och att det är möjligt att överklaga till EU-domstol där fallet inte kommer gå genom. Doping är inte narkotika menade de, helt enkelt.

Hade även för mig att det stod i pappren att ett beslut om körkorten får vara kvar eller inte tas även om pisseprover inte skickas inte, alltså att det kan gå hur som helst oavsett om proverna skickas in eller inte, positiva eller negativa.

Sedan slutligen menade de att körkortet bara kan dras in personligen, och om man "inte är hemma" så kommer man undan, ungefär som man inte är hemma när radiotjänst knackar på.

Kan någon bekräfta eller dementera detta? Känns ju jävligt lockade att bara skita i allt då det är en jädra massa jobb. Obs! Jag är dömd för mitt första brott, vilket var ringa dopings.
Citera
2015-07-15, 15:06
Medlem
Enda jag vet av erfarenhet är att det kan förlängas flera år. Även innefatta alkohol.
Citera
2015-07-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag torskade också förra året och har fått mitt brev med pisseprov i 6 månader. Nådigt irriterande.

H.

Fick du brev från transportstyrelsen efter din dom Fenjal?
Citera
2015-07-15, 16:21
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag hade en diskussion om precis detta idag med några vänner. Jag torskade också förra året och har fått mitt brev med pisseprov i 6 månader. Nådigt irriterande.

Hursomhelst, mina vänner (som är lite småkriminella) menar att de inte har tillstånd att dra in körkort för doping, och att det är möjligt att överklaga till EU-domstol där fallet inte kommer gå genom. Doping är inte narkotika menade de, helt enkelt.

Hade även för mig att det stod i pappren att ett beslut om körkorten får vara kvar eller inte tas även om pisseprover inte skickas inte, alltså att det kan gå hur som helst oavsett om proverna skickas in eller inte, positiva eller negativa.

Sedan slutligen menade de att körkortet bara kan dras in personligen, och om man "inte är hemma" så kommer man undan, ungefär som man inte är hemma när radiotjänst knackar på.

Kan någon bekräfta eller dementera detta? Känns ju jävligt lockade att bara skita i allt då det är en jädra massa jobb. Obs! Jag är dömd för mitt första brott, vilket var ringa dopings.
Polarn fick körkortet indraget för grov misshandel.
Det var upp till till transportstyrelsen (länsstyrelsen var det nog på den tiden) att avgöra att han inte var lämplig i trafiken.
Om man kan överklaga till EU-domstolen låter jag vara osagt men det låter konstigt då ett indraget körkort inte är ett straff utan en lämpighetsbedömning av en myndighet...

Angående det personliga... förr så fick man ett brev om att man hade ett rek.paket att hämta ut.
När man hämtar "paketet" (med leg såklart) är det bara ett brev från transportstyrelsen med ett beslut om körkortet.
Citera
2015-07-15, 22:01
Medlem
Så här står det i lagen, men jag fattar ingenting, hur ska den tolkas egentligen? Räcker det med att man har AAS i sig eller ska man ha en psykisk störning som orsakats av AAS? Eller menar dom att AAS per automatik ger psykisk störning och därför ska körkortet dras?

Se fetmarkerat --->

TSFS 2013:2

12 kap. Bruk av substans som på
verkar förmågan att köra
motordrivet fordon
Allmänt

1 §
Detta kapitel gäller bruk av
1. alkohol,
2. andra psykoaktiva substanser än alkohol, utom nikotin och koffein,
samt
3. läkemedel som inte är av psykoaktivt slag men som ändå bedöms
kunna påverka förmågan att köra motordrivet fordon.
Exempel på sådana psykoaktiva substanser som avses i första stycket 2 är
opiater, amfetamin, kokain, cannabis, hallucinogener, GHB och flyktiga
lösningsmedel samt narkotikaklassade läkemedel enligt Läkemedelsverkets
förteckningar II eller III respektive IV el
ler V. Anabola steroider är i dessa
föreskrifter att betrakta som psykoaktiv substans.

(TSFS 2013:2).
2 §
En person anses vara beroende av substans som sägs i 1 § första
stycket 1 eller 2 om diagnosen beroende har ställts utifrån vedertagen
medicinsk praxis eller om det utifrån tillgänglig information kan bedömas
att kriterierna för sådan diagnos är uppfyllda.
3 §
Med diagnosen missbruk avses i dessa föreskrifter ett substansbruk
som uppfyller kriterierna för diagnosen missbruk av psykoaktiv substans
eller är ett bruk av substans som sägs i 1 § som inte är tillfälligt och som
från medicinsk synpunkt är skadligt. Om kriterierna för diagnosen beroende
någon gång har uppfyllts ska bestämmelserna om beroende tillämpas.
4 §
Vid tillämpningen av 2 och 3 §§ avses med kriterier de som anges i de
kriteriebaserade systemen för diagnosklassifikation DSM-IV (Diagnostic
and Statistical Manual of Mental Disorders) och ICD 10 (International
Classification of Diseases).
5 §
Missbruk av anabola steroider ska prövas dels enligt vad som sägs om
missbruk i detta kapitel, dels enligt 14 kap. 1 och 2 §§

14 kap. Psykiska sjukdo
mar och störningar
För innehav av behörigheterna AM, A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE,
D1, D1E, D, DE, traktorkort eller taxiförarlegitimation
1 §
Varje psykisk sjukdom och störning som yttrar sig i avvikande
beteende, förändrad impulskontroll, uttalade brister i fråga om omdöme eller
anpassningsförmåga ska bedömas från trafiksäkerhetssynpunkt. Sjukdom
och störning som bedöms innebära en trafiksäkerhetsrisk utgör hinder för
innehav. Dokumenterat riskabelt beteende i trafiken ska särskilt beaktas.
Riskbedömningen ska göras mot bakgrund av
1. sjukdomsinsikt,
2. genomgången eller pågående tvångsvård enligt lagen (1991:1128) om
psykiatrisk tvångsvård eller lagen
(1991:1129) om rättspsykiatrisk vård,
3. recidivfri observationstid,
4. överkonsumtion av alkohol eller bruk av annat medel som påverkar
förmågan att köra motordrivet fordon,
5. behandlingsföljsamhet, samt
6. behandlingseffekt.
Slutlig bedömning av behandlingsföljsamhet ska inte göras under
pågående tvångsvård.
Allmänna råd
Bedömning av följsamhet till läkemedelsbehandling bör verifieras
genom bestämning av relevanta läkemedelskoncentrationer i blod.
2 §
Psykisk sjukdom eller störning som orsakas av bruk av anabola
steroider ska bedömas enligt 1 §.
Citera
2015-07-15, 22:04
Medlem
Vad som står i lagen rimmar inte med verkligheten dock! Faktum kvarstår att jag har två polare som åkte dit för AAS förra året och en blev av med kortet och den andra inte!

Börjar undra om det har något med rättegång att göra? Den ena nekade och drog det till rättegång, han blev av med kortet, den andra godkände böter och erkände direkt, han blev inte av med kortet.
Dock åkte den som nekade och drog det till rättegång även dit för innehav, vilket han som erkände inte gjorde, han åkte endast för spår av AAS i sig. Om det blev ringa eller ej för han som åkte för innehav vet jag dock ej. Men kan det ha med innehav att saken att göra tro?

Undra om transportstyrelsen får fällande domar från rätten och därav skickar sina berömda brev om återkallande av körkort eller att man ska pissa i ex antal månader för att få behålla kortet? Det är väl inte samma sak om åklagaren ger en böter direkt? Det blir väl ingen dom då?

Äh, fattar inget av det svenska rättssystemet. Det gör en bara förbannad! Som att man skulle köra sämre bil om han missbrukade doping Såklart det är en ny lag från 2013 med! Andra länder skrattar återigen åt Sverige!

PS: Det roliga är att det står i FASS att AAS INTE påverkar körförmågan alls!!! Se Nebido för mer info...
Senast redigerad av INSIDER19399 2015-07-15 kl. 22:20.
Citera
2015-07-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INSIDER19399
Vad som står i lagen rimmar inte med verkligheten dock! Faktum kvarstår att jag har två polare som åkte dit för AAS förra året och en blev av med kortet och den andra inte!

Börjar undra om det har något med rättegång att göra? Den ena nekade och drog det till rättegång, han blev av med kortet, den andra godkände böter och erkände direkt, han blev inte av med kortet.
Dock åkte den som nekade och drog det till rättegång även dit för innehav, vilket han som erkände inte gjorde, han åkte endast för spår av AAS i sig. Om det blev ringa eller ej för han som åkte för innehav vet jag dock ej. Men kan det ha med innehav att saken att göra tro?

Undra om transportstyrelsen får fällande domar från rätten och därav skickar sina berömda brev om återkallande av körkort eller att man ska pissa i ex antal månader för att få behålla kortet? Det är väl inte samma sak om åklagaren ger en böter direkt? Det blir väl ingen dom då?

Äh, fattar inget av det svenska rättssystemet. Det gör en bara förbannad! Som att man skulle köra sämre bil om han missbrukade doping Såklart det är en ny lag från 2013 med! Andra länder skrattar återigen åt Sverige!

PS: Det roliga är att det står i FASS att AAS INTE påverkar körförmågan alls!!! Se Nebido för mer info...

Jag skulle gissa på att polaren, som tog det hela till rättegång, fälldes för dopingbrott av normalgraden. Det spelar ingen roll om man nekar hela vägen, eller erkänner. Man har alltid sin fulla rätt att få det prövat i domstol. Givetvis räknas strafföreläggande som en fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in