2010-04-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo432
Tror inte att de fungerar. De var nån jävla horunge för några år sen som sköt emot min bil från en bro jag körde under. 3 skott hann han sätta i framrutan, rutan sprack ju men med minimal spridning. Antaligen så sköt han ju med rundkulor för han hann knappast bryta vapnet och ladda om 3 gånger som han hade fått gjort med kulor med platt nos typ Diabolo innan jag hade kört förbi...

Men om den spricker öht även om det bara är lite kan man väl inte fylla? Annars kan man ju som sagts tidigare hjälpa sprickan att bli större genom att häva sig emot.

Annars så kan man väl "sno" ena backspegeln "repa" ena dörren och sätta en hammare i rutan och säga att några vandaler gjort det. Tömma däcken på luft kan du ju säga att de gjorde också...
Citera
2010-04-21, 10:51
Medlem
famiglias avatar
slangbella och liten sten från en viss distans bör ordna ett fint stenskott.
Annars så är det oftast inte så svårt att få ett stenskott att bli en spricka, som man sen kan få hur lång som helst.
Citera
2010-04-21, 10:58
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famiglia
slangbella och liten sten från en viss distans bör ordna ett fint stenskott.
Annars så är det oftast inte så svårt att få ett stenskott att bli en spricka, som man sen kan få hur lång som helst.

antingen så skjuter jag med luftpistol med diabolo kulor, men risken är då att den går helt igenom rutan. då får jag istället prata med polisen, vilket jag helst inte vill göra :P

eller så har jag en polare som är invandrare som är duktig på att skjuta småsten :P kan ju be honom göra en slangbella eller något.

kulhammare är också ett alternativ

sen för att få det att spricka blir det att först kyla ner bilen med a/c och sen maxa värmen och ge tryck på sprickan. men frågan är väl vad som är bäst o göra.

vill ju inte att försäkringsbolaget eller glasföretaget ska ge mej en känga.

funderar på om man ska göra en omröstning , HAHA.

till killen som nämnde att man borde få byta ruta vid 9000 mil, min bil har inte ens gått 8000 än.
men ändå log killen som jobbade där och sa att min ruta var blästrad :P
Citera
2010-04-21, 11:12
Medlem
My name is Earls avatar
Vad tror ni händer med premien/glasförsäkringen om alla som vill ha en ny ruta begår försäkringsbedrägeri? Självklart kommer det att bli dyrare för vi andra som inte gör detta och det kanske även blir svårare för oss när vi behöver en ny ruta.
Citera
2010-04-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Är det inte bara att slå sönder framrutan för att sedan hävda vandalism när försäkringsbolaget frågar? Då behöver du inte bry dig om detaljer såsom hur du skapar ett trovärdigt stenskott. Rent hypotetiskt då, vill ju inte framstå som en försäkringsbedragare!

FB betalar inte ut för vandalism.
Citera
2010-04-21, 12:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
FB betalar inte ut för vandalism.
Jasså? Varför betalar jag då för skadegörelse? Är inte det samma sak?

http://www.folksam.se/forsakringar/b...akring/1.69360

Citat:
Vagnskada (ingår i helförsäkring)
Försäkringen gäller för skador som uppstår på bilen vid trafikolycka, uppsåtlig skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse, till exempel kollision, dikeskörning, fallande träd eller vid transport på annat fordon (bilfärja, tåg etcetera).
Det finns vissa begränsningar för eftermonterad utrustning.
Citera
2010-04-21, 16:05
Medlem
sogeds avatar
Att få stora sprickor i vindrutan är busenkelt.
Slå helt enkelt med knutnäven eller en hammare på insidan av rutan.
Pga välvningen på rutan fördelas kraften vid påverkning utifrån, men om man slår inifrån spricker rutan mycket enkelt.
Citera
2010-04-21, 16:13
Medlem
TS borde betala sin ruta själv, jag har ingen lust att vara med och betala TS ruta!!!!
Citera
2010-04-22, 07:43
Medlem
mek-mans avatar
Ett ord : AUTOMATKÖRNARE.
Förövrigt så finns det knappt en jävel som köper en ny ruta själv, utan de flesta byts via försäkringen,det vet jag av egen erfarenhet inom detta område.
Citera
2010-04-22, 20:05
Medlem
Wolfhaarts avatar
Luftgevär brukar funka bra
Citera
2010-04-22, 20:25
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Har du ett stenskott som inte har blivit lagat så kör du kylspray på skottet, riktigt ordentligt. Sen lämplig värmekälla från insidan. Håll på några gånger och bli glad när det spricker.
Citera
2010-04-22, 20:54
Medlem
Glöm inte heller att rutan är som allra känsligast i ytterkanterna - har lyckats få världens minsta sten flygandes i rutan i hörnet och där blev det en riktigt fin spricka rätt så snabbt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in