Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-20, 00:29
  #1
Medlem
Hej,

Avanza drar på mina norska utdelningar en källskatt på 25 %, och på danska utdelningar 28 %.

Jag har frågat kundtjänsten varför, med hänvisning till att enligt http://www.skatteverket.se/utlandskskatt så har källstaten endast rätt till 15 %.
Citat:
Enligt det nordiska avtalet har källstaten t.ex. rätt att ta ut 15 procent i skatt på utdelningar. Om källstaten har tagit ut mer i skatt, t.ex. 28 procent, kan maximalt 15 procent i skatt räknas av. Den skatt som överstiger 15 procent får du begära tillbaka från källstaten.

Avanza svarade mig:
Citat:
Utländsk källskatt för danska utdelningar har alltid varit 28% och för norska utdelningar 25%. Vi har ingen bra förklaring till varför dubbelbeskattningsavtal inte gäller för dessa två länder. Vänligen notera då att dina aktier är förvaltarregistrerade vilket betyder att de står i Avanzas namn. Och tyvärr har vi för närvarande ingen möjlighet att begära tillbaka mellanskillnaden från källstaten. Och du som privatperson som har aktierna hos Avanza kan tyvärr inte begära tillbaka källskatten själv eftersom aktierna är förvaltarregistrerade.


Jag antar att jag inte kommer kunna avräkna mer än 15 % av utdelningen på min svenska skatt? Isåfall kommer jag på t.ex. danska utdelningar att betala 28 % i dansk källskatt och sedan 15 % i svensk skatt.
Någon som har samma problem och har nån ide om vad man ska göra åt detta? Stämmer det som Avanza säger att jag inte kan få tillbaks den överskjutande skatten?
Citera
2010-04-20, 01:29
  #2
Medlem
spongebobsquares avatar
Jag vet inte vad man kan göra åt saken, men jag tycker verkligen att det inte låter bra. Jag tycker 30% i skatt är mycket. Jag äger aktier i staoil, har inte fått utdelning från den än dock.
Citera
2010-04-20, 11:23
  #3
Medlem
spongebobsquares avatar
Men om dom drog 28% källskatt för danska aktie, då borde dom väl bara ha dragit 2% svensk skatt? För det ska väl inte överstiga 30%? Eller har du kapitalförsäkring? Jag läste artikel på avanza att dom bara har 15% källskatt på danska aktier
Citera
2010-04-20, 11:56
  #4
Medlem
Skatten betalas i det landet du har pengarna, inte i landet du kommer ifrån.


Det är alltid massa gläfs när stater slåss om vem som ska sno dina pengar
Citera
2010-04-20, 14:10
  #5
Medlem
har du kapitalförsäkring?
Citera
2010-04-20, 17:52
  #6
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Skatten betalas i det landet du har pengarna, inte i landet du kommer ifrån.


Det är alltid massa gläfs när stater slåss om vem som ska sno dina pengar

Okej, men kan skatten på utdelning från en norsk aktie för mig bli mer än 30% sammanlagt? Aktien ligger på avanza konto ej kapitalförsäkring.

Jag själv skulle svara nej, utan just 30%. Men eftersom jag är osäker så frågar jag.
Citera
2010-04-20, 20:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Men om dom drog 28% källskatt för danska aktie, då borde dom väl bara ha dragit 2% svensk skatt? För det ska väl inte överstiga 30%? Eller har du kapitalförsäkring? Jag läste artikel på avanza att dom bara har 15% källskatt på danska aktier
Till att börja med är den en vanlig depå det gäller, ej k-försäkring.
Det stämmer att Avanza bara har dragit 2 % i preliminär svensk skatt. Problemet är att i skatteuträkningen på min deklaration så är det bara dessa 2 % som räknats med under "Avdragen skatt enligt kontrolluppgift". Eftersom skatteverket i skatteuträkningen beräknar att jag skall betala 30 % skatt på min kapitalinkomst där dessa utdelningar ingår, och bara 2 % redan är avdragen i deras kontrolluppgift på inbetald skatt, så hamnar 28 % av utdelningen på sista raden för belopp att få tillbaka/betala in.
Gör jag ingenting alls i min deklaration så kommer jag alltså få betala 28 % (utländsk källskatt) + 2 % (preliminär skatt dragen av avanza) + 28 % restskatt att betala in. Dvs totalt 58 % skatt!
Nu medger dock skatteverkets regler för att undanröja dubbelbeskattning att jag i min deklaration får begära avräkning på min svenska skatt för den utländska källskatten jag betalat så att min svenska skatt minskas med detta belopp, men jag får maximalt räkna av 15 % av utdelningen!

"Om källstaten har tagit ut mer i skatt, t.ex. 28 procent, kan maximalt 15 procent i skatt räknas av. Den skatt som överstiger 15 procent får du begära tillbaka från källstaten."

Begär jag denna avräkning kommer jag alltså ha betalat 28 + 2 + 28 - 15 = 43 % i skatt. De ytterligare 13 %:en måste jag enligt skatteverkets uppgifter begära tillbaks från källstaten (Danmark) som alltså dragit för mycket i skatt. Samtidigt säger Avanza att jag inte har möjlighet att begära tillbaks skatten eftersom aktierna är förvaltarregistrerade?! Om det är Avanzas fel eller det danska skatteverkets fel eller någon annan att för hög källskatt dragits vet jag inte riktigt.

Avanza säger vidare till mig:
Citat:
Vi är medvetna om detta problem. Vi får tyvärr alltid betala 28% källskatt för danska utdelningar. Vill du ha mer information ber vi dig ta kontakt med källstaten. Vi kommer ej att söka om restitution för din räkning då dina aktier är förvaltarregistrerade i Avanzas namn. Detta gäller alla kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Okej, men kan skatten på utdelning från en norsk aktie för mig bli mer än 30% sammanlagt? Aktien ligger på avanza konto ej kapitalförsäkring.

Jag själv skulle svara nej, utan just 30%. Men eftersom jag är osäker så frågar jag.
För att sammanfatta, skriver jag inte i min deklaration att jag vill ha avräkning kommer jag få betala 58 % skatt. Begär jag en avräkning av 15 % som jag enligt skatteverket har rätt att avräkna så får jag betalat 43 % skatt. Lyckas jag dessutom få tillbaks 13 % av danska staten så har jag betalat de 30 % skatt som är det jag enligt reglerna skall betala.

En annan "rövare" som jag funderat på är att spela dum och låtsas som att jag inte känner till begränsningen på 15 % och i deklarationen begära avräkning för hela den avdragna källskatten (den finns ju faktiskt förtryckt i deklarationen, men trots det gör inte Skatteverket avräkningen automatiskt...), och hoppas på att det slinker igenom. Vad tror ni om den varianten?
Citera
2011-11-29, 12:55
  #8
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
.
En annan "rövare" som jag funderat på är att spela dum och låtsas som att jag inte känner till begränsningen på 15 % och i deklarationen begära avräkning för hela den avdragna källskatten (den finns ju faktiskt förtryckt i deklarationen, men trots det gör inte Skatteverket avräkningen automatiskt...), och hoppas på att det slinker igenom. Vad tror ni om den varianten?

Gick den igenom, eller gjorde du på något annat vis?
Citera
2011-11-29, 13:08
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Betalar inte Avanza tillbaka den utländska källskatten nuförtiden hur som helst? Eller hur det är?
Citera
2012-05-25, 13:52
  #10
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Betalar inte Avanza tillbaka den utländska källskatten nuförtiden hur som helst? Eller hur det är?

Jag har uppfattat det så ja. Jag har till exempel en finsk aktie i min KF hos Avanza. När utdelningen betalas ut dras källskatten direkt. Sedan något år tillbaka kräver Avanza tillbaka denna skatt (exakt hur det går till vet jag ej). Problemet är dock att det tar lite tid att få "tillbaka" pengarna; nu i våras fick jag tillbaka den källskatt som drogs vid 2010 års utdelning.
Citera
2013-05-07, 21:29
  #11
Medlem
jnilssons avatar
*bump*

Om jag fattar det hela rätt så är det Avanza som *väljer* att betala den högre källskatten till staten där aktien hör hemma. Det är alltså de som tar emot hela utdelningen, drar källskatten och skickar till den utländska staten, inte så att skatten redan är dragen när den når Avanza.

När jag skriver att Avanza "väljer" gör de det givetvis på juridisk grund.

Nordnet har tydligen annat "upplägg". Bloggaren ägamintid har varit i kontakt med Avanza:
Citat:
"Det upplägg vi har gör att det dessvärre inte är möjligt att endast dra 15% i källskatt, man får som kund själv begära restitution av den källskatt som överstiger 15%. Dubbelbeskattningsavtalet säger 15% och det är det som är mest korrekt. Skillnaden ligger i vårt upplägg jämfört med Nordnets upplägg när det gäller förvaring av utländska aktier. För övriga nordiska aktier så dras endast 15% källskatt men detta är som sagt inte möjligt för danska aktier".
http://lundaluppen.blogspot.se/2013/...att-forts.html
Citera
2013-05-08, 20:35
  #12
Medlem
Har inget direkt svar, men har konstaterat följande för vanliga depåer.
Personligen föredrar jag Avanza över Nordnet vid likvärdiga villkor, därav olika marknader på olika depåer.

Nordnetdirekt: Norden fungerar OK, 15% källskatt dras, och 15% preliminär för t.ex. Carlsberg, Gjensidige och Fortum.
Nordnet: Tyska marknaden. Vill minnas att det drogs för mycket källskatt förra året.
Avanza: USA och Kanada: OK.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback