• 1
  • 2
2013-05-08, 20:48
Medlem
Rektangels avatar
Min erfarenhet är att du tillgodoräknas all utländsk källskatt vid beräkningen av den slutliga skatten.
Under föruttsättning att du totalt har överskott av kapital. Problem uppstår dock om du har reaförluster samma år och totalt inte kan tillgodogöra dig denna erlagda utländska källskatt i den slutliga skatten. En bra idé då att alltid redovisa reavinst totalt i deklarationen.

I vilket fall kan du tillgodoräkna dig denna erlagda skatt upp till 6 år om du nån gång senare har överskott av kapitalinkomster. Du måste dock yrka detta själv och hålla redan på detta och det sker inte med automatik. Jag tror detta fenomen kallas "forward trade" eller nåt liknande.

Den delen upp till 30% belastas med svensk källskatt.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-08 kl. 20:50.
Citera
2013-05-09, 10:25
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
...
Du talar om en vanlig depå (ej ISK/KF).

Men jag tror inte det stämmer. Läser ur årets "Dags att deklarera":
Citat:
Du får aldrig avräkning med ett högre belopp än den svenska skatt som tas ut på de utdelningsinkomster, ränteinkomster, kapitalvinster m.m. som du har haft i utlandet. Om t.ex. skatten i utlandet uppgår till 5 000 svenska kronor och den svenska skatten på den utländska inkomsten uppgår till 3 000 svenska kronor får du bara avräkning med 3 000 svenska kronor.
...
Du får aldrig avräkning med ett högre belopp än den skatt som det andra landet (källstaten) har rätt att ta ut enligt det aktuella skatteavtalet. Enligt det nordiska skatteavtalet har källstaten t.ex. rätt att ta ut 15 procent i skatt på utdelningar. Om källstaten har tagit ut mer i skatt, t.ex. 27 procent, kan maximalt 15 procent i skatt räknas av. Den skatt som överstiger 15 procent får du begära tillbaka från källstaten.
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800088114.html
Om t.ex. Avanza har betalt 30% i källskatt till USA så får bara 15% räknas av mot överskott. Resten får man begära från USA, vilket ju verkar hur smidigt som helst. Bloggaren "Lundaluppen" har försökt göra det med danska skatteverket.
Citera
2013-06-07, 12:42
Medlem
jnilssons avatar
Efter att ha pratat med Netfonds och Nordnets kundtjänst så har jag fått klarhet i hur källskatten dras. Mäklaren har konto hos en amerikansk bank (i Netfonds fall Merrill Lynch) där utdelningen landar. Amerikanska banken betalar in källskatt till amerikanska skatteverket (IRS). Eftersom Netfonds har kunder av många olika nationaliteter, med olika avtal om källskatt med USA, så har IRS uppmanat Merrill Lynch att dra 30% i källskatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in