Jag var inte ny på jobbet, utan jag har jobbat med mitt jobb i cirka 6 år nu.
Jag skulle, med en tigersåg, såga upp ett stort hål i gipsvägg. Vi hade varit väldigt noga med att se till så att brandalarmet var avstängt varje dag, innan vi satte igång med något sågande. Glider in på jobbet en färsk morgon och är helt toksäker på att brandalarmet fortfarande är urkopplat, så jag sätter igång och sågar för allt vad jag är värd. Vad jag inte inser, är att bakom väggen jag just nu såger i, så sitter det ett brandalarm...

Jag hinner kanske såga i 5 sekunder, sedan drar brandalarmet igång! Jag känner hur skräcken och paniken sprider sig i min kropp.
Folk börjar gå ut ifrån verkstaden för att samlas vid samlingspunkten. Efter några minuter kommer det en brandbil med alla diskolampor på.
Jag fick helt enkelt krypa till korset och erkänna för brandkillarna att jag inte hade varit vaksam och tagit det för givet att det var avlarmat. Fick ett surt muttrande tillbaks.
Sedan fick jag ägna 20 minuter åt att ringa runt och prata i telefon. Ringde först och främst företaget som hade hyrt in mig. Den chefen skrattade bara åt mig och sa att det inte var någon fara. Nästa dag när jag träffade honom så frågade han ifall jag hade sett brandkåren på länge.
Fick inget betala och har aldrig fått höra några gliringar om detta. Utan dom brukar hyra in mig titt som tätt, fortfarande.