Under min PRAO i 9:an hamnade jag och min polare på en butik, som sålde sportartiklar. Sortering av skor i märke respektive storlek på lagret, blev vår huvudsakliga sysselsättning. Inne på lagret befann sig allt som oftast en riktig lirare, som kunde jävlas och skämta på alla sätt och vis. En sådan som alltid piggar upp stämningen en smula, även om jobbet i sig inte var det roligaste. Det bör tilläggas att mannen var ganska grov i munnen när han spottade ur sig sina vitsar och således blev man van vid att använda samma oborstade språk. (Kan erkänna att jag var inte mycket bättre, jag själv.)
I vilket fall som helst lärde vi oss känna snubben väl. I detta fall kanske lite
för väl. Jag och min vän var på väg ut från lagret och in i butiken vid stängningstid. (Lager och butik ligger vägg i vägg med varann, med en dörr emellan, öppen förjämnan). Där utfaller en konversation mellan mig och min polare, (kommer dock inte ihåg vad vi samtalade om). Hursomhelst så avslutar jag det hela med en svordom, utan att tänka på att vi var på butiken. Bara några få hundradelar senare hör man bakom sig, mannen på lagret med hög och tydlig ton säga: "Svär gör vi inte i butiken!" Nu vet jag inte hur jag tänkte, men jag började i vilket fall att asgarva. Jag var så dum att jag inte tänkte på att det var någon skillnad på språket, på lagret och i butiken, just för att kunderna ändå hade hört honom gorma könsord och dylikt från lagret.

"Vad garvar du åt?" frågade han med en arg ton. Då kommer jag mitt i skratt-attacken på mitt misstag. Jag tystnar kvickt, blir alldeles kallsvettig och ursäktar så mycket för vad jag gjort. (Det var inte en kotte i butiken, men vad gör man när ens överman både ser och låter som djävulen själv). Han vänder sig snabbt om och kilar in på lagret utan ett ord.
Vi ansåg oss fortfarande som välkomna dagen därpå och den glada stämning vi tidigare hade på lagret utspelar sig hela veckan ut. Det visade sig att missödet inte kommit vidare till chefen på butiken och ett gott omdöme skickades till skolan.
Ursäktar för eventuella stavfel, fel gällande grammatik eller otydligheter i sammanhanget.