2013-06-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Minsta är i ett förhållande till något som vi jämför mot något 'större'

Det är en värdering utefter en skala som innehhar olika outtalade värderingar för att bygga skalan,
I skalan innebor en massa outsagda ord.

Det går inte att beräkna minimalt om man inte även förstår vad andra menar med minimalt.
Det finns praktiska och uttalade och väldefinierade mål med denna varierande livsstil i denna tråd, mängder av dem. Har också fått intrycket av att de flesta i denna tråd har en relativt god bild av hur det svenska konsumtionssamhället ser ut och ungefär hur den genomsnittliga "hoardingen" brukar ta sig uttryck i vårt samhälle. Filosofi är intressant och naturligtvis en del av denna tråd men alltings relativitet brukar ju leda till en filosofisk återvändsgränd även för akademiskt välutbildade filosofer.
Citera
2013-06-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjs
Det finns praktiska och uttalade och väldefinierade mål med denna varierande livsstil i denna tråd, mängder av dem. Har också fått intrycket av att de flesta i denna tråd har en relativt god bild av hur det svenska konsumtionssamhället ser ut och ungefär hur den genomsnittliga "hoardingen" brukar ta sig uttryck i vårt samhälle. Filosofi är intressant och naturligtvis en del av denna tråd men alltings relativitet brukar ju leda till en filosofisk återvändsgränd även för akademiskt välutbildade filosofer.

Personliga filosofier kan få människor att svälta ihjäl,
utan att de blir vildar och äter varandra.

Minimalt går inte att beräkna.
Man dör förr eller senare,
Det är ett val om hur länge man vill leva och hur.

Jag gillar inte själv överkonsumtion,
och skulle gärna vilja enbart leva på gräs, dvs bröd ur frön.
Sen har jag en familj, som inte vill leva utomhus utan el.
Det måste jag ta hänsyn till.

Jag själv skulle kunna leva så. Men måste ta hänsyn till andras sociala värderingar.
Citera
2013-06-22, 23:36
Medlem
En sak jag undrar om er alla minimalister där ute är vad n jobbar med? Själv försöker jag annamma denna livsstil för att inte "binda" upp mig till massa saker som jag måste konka igenom livet med. Men en annan sak som är väldigt bindande i livet är ju jobb. Så! Vad jobbar alla aktiva i tråden med? Samt finns det något optimalt yrke för "minimalister" och vilket sådant isåfall!
Citera
2013-06-22, 23:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilemonSyklon
En sak jag undrar om er alla minimalister där ute är vad n jobbar med? Själv försöker jag annamma denna livsstil för att inte "binda" upp mig till massa saker som jag måste konka igenom livet med. Men en annan sak som är väldigt bindande i livet är ju jobb. Så! Vad jobbar alla aktiva i tråden med? Samt finns det något optimalt yrke för "minimalister" och vilket sådant isåfall!

Jobb är ju tyvärr någonting som de flesta människor inte kommer undan, men jag kan inte se vad det har med minimalism att göra - du kan vara VD på ett stort företag, tjäna mycket pengar och fortfarande leva minimalistiskt genom att inse att överdrivet ägande inte leder till någonting annat än materiella bördor i form av onödigt många saker som du egentligen inte behöver.
De flesta minimalister i den här tråden är ju inga hardcore "Säga upp jobb, bostad och sociala relationer och flytta ut i en hydda i skogen"-minimalister, utan helt enkelt vanliga Svenssons som försöker anamma en minimalistisk livsstil utifrån sina egna förutsättningar genom att rensa bland onödiga kläder i garderoben, etc.
Citera
2013-06-23, 01:57
Medlem
Förutom att jag gillar enkelheten i minimalism så ser jag det även som ett sätt att spara pengar så att man slipper jobba så mycket och istället kan resa, syssla med personlig utveckling och engagera sig i olika saker och ideella verksamheter. De flesta människor ägnar alldeles för mycket av sina liv åt jobb som i grunden inte är särskilt meningsfulla. Mitt ideal skulle därför vara att antingen ha ett jobb som är så engagerande att jobb och fritid flyter ihop (få jobb som är sådana) eller ett deltidsjobb på säg 60-70%. Just nu lutar jag åt det sistnämnda eftersom jag inte har hittat något yrke som jag brinner för 100% och som jag har chans att få. Jag vill däremot resa mycket och ägna tid åt andra grejer än jobb.
Citera
2013-06-23, 02:13
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Förutom att jag gillar enkelheten i minimalism så ser jag det även som ett sätt att spara pengar så att man slipper jobba så mycket och istället kan resa, syssla med personlig utveckling och engagera sig i olika saker och ideella verksamheter. De flesta människor ägnar alldeles för mycket av sina liv åt jobb som i grunden inte är särskilt meningsfulla. Mitt ideal skulle därför vara att antingen ha ett jobb som är så engagerande att jobb och fritid flyter ihop (få jobb som är sådana) eller ett deltidsjobb på säg 60-70%. Just nu lutar jag åt det sistnämnda eftersom jag inte har hittat något yrke som jag brinner för 100% och som jag har chans att få. Jag vill däremot resa mycket och ägna tid åt andra grejer än jobb.

Ja, precis. Samt känslan av frihet som jag i alla fall upplever att man får av att leva minimalistiskt. Ang. svar på skribenten-ett-par-inlägg-ovanförs fråga om yrke, så kan jag tillägga att ett deltidsjobb på just 60-70% passar bra.
Även om jag är student just nu och läser en ganska specifik utbildning så kan jag tänka mig att jobba kanske 70% inom det yrket, så att man har tillräckligt med pengar för att klara sig hyfsat.
En sparsamt inredd billig bostad (vilket jag iofs redan har) och låga kostnader är två andra sätt att leva minimalistiskt.

Men som sagt: för mig handlar minimalism som idé inte om att avsäga sig ägodelar och ''värdsliga'' saker, utan om att avsäga sig bindningar till ägodelar/värdsliga saker och därmed uppnå ett tillstånd av inre frid, en inställning som grundar sig på att: "Jag behöver inte alla de här sakerna för att vara lycklig."
Citera
2013-06-24, 20:55
Medlem
Kan tipsa om den här bloggen angående minimalism och frihet från ekorrhjulet: http://agamintid.blogspot.se

Det finns även en hel del amerikanska bloggar om man googlar "early retirement"
Citera
2013-07-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jobb är ju tyvärr någonting som de flesta människor inte kommer undan, men jag kan inte se vad det har med minimalism att göra - du kan vara VD på ett stort företag, tjäna mycket pengar och fortfarande leva minimalistiskt genom att inse att överdrivet ägande inte leder till någonting annat än materiella bördor i form av onödigt många saker som du egentligen inte behöver.
De flesta minimalister i den här tråden är ju inga hardcore "Säga upp jobb, bostad och sociala relationer och flytta ut i en hydda i skogen"-minimalister, utan helt enkelt vanliga Svenssons som försöker anamma en minimalistisk livsstil utifrån sina egna förutsättningar genom att rensa bland onödiga kläder i garderoben, etc.
+1
Citera
2013-07-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Bra poäng, och då man äger färre onödiga saker kan man prioritera de saker man faktiskt använder och köpa kvalité och ändå leva billigare.
Citera
2013-07-26, 22:47
Medlem
sverker11s avatar
Vad äger en vanlig männsika: http://www.dodsbo.com/
Några konstnärer har köpt och fotograferat av ett komplett dödsbo. Tydligen ägde personen i fråga 4529 föremål (det är åtminstone antalet bilder).
Citera
2013-07-28, 00:01
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Vad äger en vanlig männsika: http://www.dodsbo.com/
Några konstnärer har köpt och fotograferat av ett komplett dödsbo. Tydligen ägde personen i fråga 4529 föremål (det är åtminstone antalet bilder).

Dom har tydligen tagit en bild på varje enskilt pappersark som har ett funktionellt innehåll, så som t.ex. skisser eller recept, vilket då så klart ökar drastiskt på det totala antalet föremål.
Citera
2013-08-13, 19:58
Moderator
v50s avatar
Här händer det inte så mycket, har rensat bort lite kläder men så mycket mer har jag inte gjort, får försöka ta mig i kragen och ta tag i det igen, positivt är dock att man inte har samlat på sig några nya prylar i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in