Jag lever på ett liknande vis. I våras beslutade jag mig för att börja föra en så enkel och minimalistisk livsstil som möjligt och började sälja av eller skänka bort de flesta av mina ägodelar. Förut hade jag mycket möbler, böcker, filmer, skivor, kläder o.s.v. Efter flera års kulturintresse och samlande insåg jag hur kostsam min hobby var och hur lite glädje den gav mig, så om jag idag önskar läsa en bok, se en film eller lyssna på en skiva går jag till biblioteket istället. Idag går jag runt med en ryggsäck innehållandes det nödvändigaste (har ej fast bostad för tillfället). En del grejer av affektionsvärde finns kvar men förvaras på en vind. Det kan tyckas löjligt, men jag var väldigt fäst vid mina saker. Kan tilläggas att jag i perioder mådde psykiskt dåligt och kände mig väldigt ensam, så mina ägodelar blev väl som en medicin eller tillfällig bedövning. Jag spenderade dessutom majoriteten av min tid inomhus framför dator och TV, åt inte ordentligt, vände på dygnen och söp och rökte brass till en nivå som blev ångestframkallande. Detta var förra året, och jag lyckades med familj och nära vänners hjälp och stöd att ta mig ur detta leverne under sommaren/hösten och åkte därefter utomlands en tid för ideellt arbete och personlig rehabilitering.
Jag har ansträngt mig mer för att vårda de relationer jag har, bli fysiskt aktivare, äta nyttigare, sova mer, spendera tid i naturen, ha så lite utgifter som möjligt, och ägna mig åt sysselsättningar som är fria från teknik och tillåter mig att vara kreativ och skapa, ensam eller tillsammans med andra. Jag vill påstå att dessa faktorer har förändrat sättet jag ser på mycket och även fått mig att må bättre. Pengar, är t.ex. någonting jag tidigare alltid oroade mig för och tänkte mycket på - idag är jag fattigare än någonsin med bara ett par tusenlappar att leva på i månaden, men fri från mina gamla bekymmer. Relationen till min familj är bättre än på många år trots att flera av dem kanske inte riktigt förstår mina val. Min konstnärliga inspiration och kreativitet är bättre än på länge (håller framför allt på med musik men även andra konstformer) och jag vill påstå att det är avsaknaden av de tid- och energislukande fällor som man i vår tid gärna placerar framför sig som gjort detta möjligt. Man lär sig att vända på slantarna, fylla sina dagar med sådant man anser meningsfullt, och kanske lyckas ställa sig själv mot väggen och fråga sig vad det egentligen är som gör en lycklig. För mig har det blivit lättare att uppskatta och se det vackra i livet och att även ta till vara på det.
Lycka till där ute! Ge er fan på en förändring så ska ni se att det sker.
Jag har ansträngt mig mer för att vårda de relationer jag har, bli fysiskt aktivare, äta nyttigare, sova mer, spendera tid i naturen, ha så lite utgifter som möjligt, och ägna mig åt sysselsättningar som är fria från teknik och tillåter mig att vara kreativ och skapa, ensam eller tillsammans med andra. Jag vill påstå att dessa faktorer har förändrat sättet jag ser på mycket och även fått mig att må bättre. Pengar, är t.ex. någonting jag tidigare alltid oroade mig för och tänkte mycket på - idag är jag fattigare än någonsin med bara ett par tusenlappar att leva på i månaden, men fri från mina gamla bekymmer. Relationen till min familj är bättre än på många år trots att flera av dem kanske inte riktigt förstår mina val. Min konstnärliga inspiration och kreativitet är bättre än på länge (håller framför allt på med musik men även andra konstformer) och jag vill påstå att det är avsaknaden av de tid- och energislukande fällor som man i vår tid gärna placerar framför sig som gjort detta möjligt. Man lär sig att vända på slantarna, fylla sina dagar med sådant man anser meningsfullt, och kanske lyckas ställa sig själv mot väggen och fråga sig vad det egentligen är som gör en lycklig. För mig har det blivit lättare att uppskatta och se det vackra i livet och att även ta till vara på det.
Lycka till där ute! Ge er fan på en förändring så ska ni se att det sker.
Senast redigerad av radiopanna 2013-08-13 kl. 22:41.
Senast redigerad av radiopanna 2013-08-13 kl. 22:41.