2013-08-13, 22:18
Medlem
Jag lever på ett liknande vis. I våras beslutade jag mig för att börja föra en så enkel och minimalistisk livsstil som möjligt och började sälja av eller skänka bort de flesta av mina ägodelar. Förut hade jag mycket möbler, böcker, filmer, skivor, kläder o.s.v. Efter flera års kulturintresse och samlande insåg jag hur kostsam min hobby var och hur lite glädje den gav mig, så om jag idag önskar läsa en bok, se en film eller lyssna på en skiva går jag till biblioteket istället. Idag går jag runt med en ryggsäck innehållandes det nödvändigaste (har ej fast bostad för tillfället). En del grejer av affektionsvärde finns kvar men förvaras på en vind. Det kan tyckas löjligt, men jag var väldigt fäst vid mina saker. Kan tilläggas att jag i perioder mådde psykiskt dåligt och kände mig väldigt ensam, så mina ägodelar blev väl som en medicin eller tillfällig bedövning. Jag spenderade dessutom majoriteten av min tid inomhus framför dator och TV, åt inte ordentligt, vände på dygnen och söp och rökte brass till en nivå som blev ångestframkallande. Detta var förra året, och jag lyckades med familj och nära vänners hjälp och stöd att ta mig ur detta leverne under sommaren/hösten och åkte därefter utomlands en tid för ideellt arbete och personlig rehabilitering.

Jag har ansträngt mig mer för att vårda de relationer jag har, bli fysiskt aktivare, äta nyttigare, sova mer, spendera tid i naturen, ha så lite utgifter som möjligt, och ägna mig åt sysselsättningar som är fria från teknik och tillåter mig att vara kreativ och skapa, ensam eller tillsammans med andra. Jag vill påstå att dessa faktorer har förändrat sättet jag ser på mycket och även fått mig att må bättre. Pengar, är t.ex. någonting jag tidigare alltid oroade mig för och tänkte mycket på - idag är jag fattigare än någonsin med bara ett par tusenlappar att leva på i månaden, men fri från mina gamla bekymmer. Relationen till min familj är bättre än på många år trots att flera av dem kanske inte riktigt förstår mina val. Min konstnärliga inspiration och kreativitet är bättre än på länge (håller framför allt på med musik men även andra konstformer) och jag vill påstå att det är avsaknaden av de tid- och energislukande fällor som man i vår tid gärna placerar framför sig som gjort detta möjligt. Man lär sig att vända på slantarna, fylla sina dagar med sådant man anser meningsfullt, och kanske lyckas ställa sig själv mot väggen och fråga sig vad det egentligen är som gör en lycklig. För mig har det blivit lättare att uppskatta och se det vackra i livet och att även ta till vara på det.

Lycka till där ute! Ge er fan på en förändring så ska ni se att det sker.
Senast redigerad av radiopanna 2013-08-13 kl. 22:41.
Citera
2013-08-15, 02:13
Medlem
Lost-Highways avatar
Så minimalistisk livsstil handlar mer om saker man äger? Inte minimalism i alla lägen? - i relationer, i arbete, i studier, i aktiviteter etc?

Att leva med få ägodelar har säkerligen sina fördelar att man bli mindre bunden till livlösa saker. Ibland känner i varje fall jag att objekten man äger i sin tur äger en del av ens själv. Man blir allt mer ihopkopplad med objekten, det om något tycker jag inte om.

Jag lever just nu som en asket, både vad gäller rusmedel, mat och annat. Jag kan inte påstå att jag blivit lyckligare men livet har blivit betydligt enklare sen jag ändrade livsstil till denna. Mer "minimalism", mer enkelhet. Om ni frågar mig.
Citera
2013-08-15, 04:01
Medlem
Ett gammalt indianskt ordspråk:
"äg inte mer än du kan ta med dig upp i ett träd"
Citera
2013-08-16, 12:48
Medlem
Insidanavenross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Kent
Ända sedan jag såg filmen Fight Club på bio för över 10 år sedan så har jag dragits mer och mer till en minimalistisk livsstil. Ficht Club satte verkligen fingret på det jag redan anat - The things you own end up owning you.

Sedan dess har jag successivt gjort mig av med mer och mer ickeväsentliga prylar.

Jag har sålt mina möbler. Jag hyr bostad möblerat i andrahand.

Jag har sålt, gett bort och slängt en massa kläder som jag aldrig använde.

Jag äger inte ens en plånbok. Jag har ett VISA-kort och mina nycklar i fickan, that's it.

Jag är inte med i några förmånsklubbar, har inget ICA-kort och inga tidningsprenumerationer.

Jag tittar allt mindre på TV och funderar på att sluta helt.

Just nu är jag i färd med att lägga alla räkningar på autogiro för att slippa se dem på hallgolvet.

Mina käraste ägodelar är min videokamera, min systemkamera och min lilla Netbook. All tre prylarna fyller funktioner som jag uppskattar och vill fortsätta att dra nytta av.

Men i övrigt så känner jag mig bara mer och mer nöjd med den inslagna banan. Jag känner mig verkligen friare när jag gör mig av med prylar och kontrakt till samhället.

Jag tänkte att vi kunde diskutera era erfarenheter av en minimalistisk livsstil, eller er önskan om att bli mer minimalistiska.

Vad fick er att börja tänka i de här banorna? Vad har det gett er? Hur reagerar folk på era livsval? Etc.
Hurray! Ännu en som har insett värdet i att inte äga. Allt som inte används ges bort, precis allt. Jag står i skarp kontrast till min omgivning som sparar på precis allt med motiveringen att det kan hända att något behövs längre fram. Något jag tycker är fattigmanstänkande. I det här samhället med ett överflöd av prylar lär man inte hamna i akut brist på någonting. Jag har aldrig samlat/samlar på någonting, vilket är befriande när man ska flytta. Mindre att sortera och mindre att frakta iväg. Jag tror att min inställning till materiella ting kommer sig av min bakgrund där jag mer satte värde på upplevelser än på mängder av leksaker/kläder/skor. Behovet av materiella saker kommer sig antagligen av att man jämför sig ständigt med andra. Man ska hela tiden överträffa sin omgivning i ägodelar för att glänsa. Jag kan förstå om man vill ha det materiellt bra i sitt liv för trygghetens skull.

Just det ja, kom på en komisk reaktion jag fick av omgivningen. Gjorde mig av med mycket vid en flytt och fick höra efteråt att vissa trodde att utrensningen berodde på min religionstillhörighet.
Senast redigerad av Insidanavenros 2013-08-16 kl. 13:07.
Citera
2013-08-17, 10:52
Medlem
c^2s avatar
Intressant tråd. Jag själv lever inte minimalistiskt förutom vid vissa områden. Jag har t.ex. en tio år gammal mobiltelefon med kontantkort. Det finns de människor som krattat åt mig för det. Jag har bott i lägenheter med endast en madrass på golvet samt bord och köksutrustning. Utöver det hade jag datorn och en massa böcker. Även då fanns det folk som hade åsikter.

Faktum är att man sällan känner sig så fri då man är ute på språng med endast en ryggsäck. Jag har själv relativt god ekonomi även om jag studerar vilket gör att jag vet att jag alltid kan köpa mat samt skaffa mig tak överhuvudet. Utöver det är det egentligen relationer med andra människor och kunskap jag värderar högt.

Är det någon här som har sovit på golvet så pass länge att man börjat sova bra? Jag har själv sovit i stora mjuka sängar men får ibland ont i ryggen. Jag har hört att det ska vara bättre med hårda sängar (stämmer det ens?). När jag googlar lite så kommer jag in på minimalistiska livsstilar där folk sover rätt upp och ner på golvet, möjligtvis med en kudde. Det känns som en rätt stor frihet att ha egenskapen att kunna få sig en god natts sömn även om man sover direkt på golvet.
Citera
2013-08-17, 15:14
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikipikki
Ett gammalt indianskt ordspråk:
"äg inte mer än du kan ta med dig upp i ett träd"
Fast jag tvivlar på att de tog med sig hästen och tipin upp i trädet.
Citera
2013-08-17, 15:42
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Är det någon här som har sovit på golvet så pass länge att man börjat sova bra? Jag har själv sovit i stora mjuka sängar men får ibland ont i ryggen. Jag har hört att det ska vara bättre med hårda sängar (stämmer det ens?). När jag googlar lite så kommer jag in på minimalistiska livsstilar där folk sover rätt upp och ner på golvet, möjligtvis med en kudde. Det känns som en rätt stor frihet att ha egenskapen att kunna få sig en god natts sömn även om man sover direkt på golvet.
Visserligen kan jag sova på ett stengolv om det behövs men det finns anledningar till att de flesta naturfolk brukar ligga på någon form av isolering. Det handlar inte i första hand om att underlaget är hårt utan att värmen försvinner och kroppstemperaturen går ner så lågt att man börjar frysa och att sova när man huttrar av kyla ger ingen bra sömn.

Jag föreslår att du köper ett billigt liggunderlag om du absolut vill sova på golvet. Ett liggunderlag är till för att isolera från markkylan och inte för att ge komfort. Det finns visserligen uppblåsbara liggunderlag som skall vara rätt bekväma att ligga på (notera liggunderlag inte luftmadrass, skillnaden är isoleringen) men i normalfallet skiljer sig inte liggunderlaget särskilt mycket i hårdhet från golvet. Att sova på ett liggunderlag någon månad lär räcka för att du skall hinna se hur du sover på ett hårt underlag, fast jag skulle nog satsa på en hårdare säng istället.

Att det automatisk skall vara bättre med hårda sängar tvivlar jag på. Det handlar nog mer om att hitta en säng som passar just dig.
Citera
2013-08-18, 00:44
Medlem
deyys avatar
Känns som att folk i den här tråden snarare försöker ta sig ur överkonsumtionen i dagens samhälle.
En del människor verkar tro att de lever ett minimalistiskt liv för att de har slängt ut saker ur en överflödig garderob.
Som en användare skrev, att han skulle leva på "endast 33 plagg". Jag kan inte precis påstå att jag är i närheten av en minimalistisk livsstil, men det är nog mer plagg än vad jag äger.

Har uppfostrats att aldrig köpa "skräpsaker" utan att istället betala för något som jag verkligen vill ha/kommer använda. Kvalité före kvantitet!
Men sen är jag imponerad över en del folk som verkar ha en minimalistisk livsstil i den här tråden.

Enda som vore något minimalistiskt i mitt hem vore mitt rum för arbeten, alternativt datorrummet. Minst sagt sparsamt möblerat för att kunna fokusera fullt på arbeten.
Men är väl lite motsägelsefullt då ytan jag bor på inte är i närheten av minimal.
I övrigt så klarar jag mig utan allting förutom min dator. Vid eventuell flytt så krävs nog inte mer än en väska för att få med mina tillhörigheter.
Citera
2013-08-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Fast jag tvivlar på att de tog med sig hästen och tipin upp i trädet.

Troligtvis inte, jag tror att dem hellre offrade hästen och tipin före kniven och pilbågen.
Citera
2013-09-02, 13:53
Medlem
B.Jeltsins avatar
Kan tipsa om detta ganska träffande klipp.
http://www.youtube.com/watch?v=_N7DBvWwJh4
Citera
2013-09-09, 21:15
Medlem
Sittkissares avatar
Kan ju bumpa tråden med lite allmänt surr.

Jag gick igenom alla lådor, på föräldrarnas vind, jag har samlat på mig under åren jag växte upp. Satan så mycket dynga. Tror det var drygt 10 flyttkartonger med till största del skräp. Det slutade med att jag behöll en kartong totalt. Då var det främst böcker jag inte läst än men vill läsa, ett par sentimentala saker etc. Denna låda kommer säkert att krympa senare också. Trodde jag skulle ha svårt att slänga gamla skolböcker, skolkataloger, leksaker eller min serie-samling! Haha. Det var enbart befriande och tvekade inte för en sekund. Skönt att göra sig av med ytterligare skräp.

Jag har förövrigt flyttat också. Bor i en hyresrätt på 22kvm och trivs fantastiskt bra! Låga kostnader och allt utrymme jag behöver. Får se hur det går när flickvännen flyttar in nästa år.

Jag märker ändå att det är svårt att göra sig av med allt för mycket. Har 9 möbler om jag räknar med stolarna, garderoben är rätt välfylld och även de skåp som finns är skapligt fyllda. Även mitt förråd har en del lådor. Jag vill, men jag vet inte hur jag kan gå ner ytterligare i ägodelar. Kläderna kommer jag minska på. Men jag behöver ju fortfarande bestick, matlagningssaker, städsaker, plåster och hygienartiklar, säsongskläder osv. Jag antar att de personerna som lever med enbart ett par resväskor på något sätt lever ett liv där de inte stannar på samma plats allt för länge.
Citera
2013-09-23, 23:11
Medlem
Hocusfocuss avatar
Bumpar upp denna lite igen.

Skönt att se så många andra människor som också lever en minimalistisk livsstil! För några år sedan flyttade jag ur min första lägenhet, och i samband med det så gav jag allt möblemang förutom säng och dator till personen som tog över. Reflekterade inte så mycket över det då utan det var mest skönt att få till en enkel flytt. Men eftersom jag idag, ungefär fyra år senare inte har köpt en möbel utan enbart levt kollektivt eller möblerat i andrahand och rest runt så kan jag få ner nästan allt jag äger i min (ganska stora) ryggsäck.

Det enda jag har idag förutom kläder och dator, är min säng som står oanvänd sen tidigare nämnda flytt och mina skidor med utrustning som används rätt flitigt vintertid. Allt detta står hos mina föräldrar på sommaren när det ändå inte kan användas.

Eftersom många andra "normala" människor har tv så brukar det ingå i en andrahandslägenhet, men den används då uteslutande som skärmförstorare till datorn. Böcker brukar jag köpa, läsa och sen skicka vidare eftersom jag sällan läser om samma bok och tycker att den då kan skänka glädje till någon annan.

Detta bästa sättet att bibehålla en sån här livsstil är flytta mycket, för vem orkar släpa runt på ett stort möblemang om man byter bostad/stad/land nån gång eller två varje år.

Angående pengar så bör alla använda kontanter i större utsträckning eftersom jag antar de flesta som följer den här vägen på något sätt vill distansera sig från samhället som det ser ut idag, och utan kontanta medel springer vi mot ett övervakningssamhälle och bankberoende där reklam kan anpassas direkt mot dig som konsument när makthavarna kan se exakt vilka butiker du väljer att stödja med dina surt förvärvade slantar.
Senast redigerad av Hocusfocus 2013-09-23 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in