Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-20, 03:50
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartsimpson
Hej min vän.

Nej ingen tripp.

Så som universum fungerar är det för mig en självklarhet att liv existerar på flera håll, vi är enbart en liten del av skapelsen som universum är. Frågan om intelligent liv är den som begrundas mest. Jag tror att allt liv är intelligent, att medvetandet kan vara ett nödvändigt femte element för att liv ska kunna frodas. Under denna premiss finns det intelligent liv.

Om jag ska filosofera fritt tror jag att det finns delar av skapelsen som känner till oss, som skulle kunna ingripa men inte gör det. Anledningen till detta tror jag är en grundläggande egenskap som vi gett gud, skapelsen vill att vi ska styra oss själva, och att vi ska hitta svaren inom oss för att dom finns där. Dom ber oss tro på skapelsen, samtidigt som dom tror på oss.

Vi ser ju idag en eskalering i antalet naturkatastrofer men det här är något vi inte funderat över särskilt mycket förrän vulkanutbrottet i Island. Vi skyller på klimathotet när det inte har någon som helst betydelse. Ponera situationen där vi har flertalet större naturkatastrofer som inträffar på samma gång. Vi skyller detta global uppvärmning när kärnan till alla våra problem handlar om att vi inte vågar titta oss själva i spegeln, och ta itu med demonen som världssystemet idag är. Detta skrämmer oss alla, oavsett om vi är högst upp i systemet, i mitten, eller längst när. När systemet kraschar vilket det oundvikligen kommer göra, kommer ett nytt paradigm inledas, förhoppningsvis har vetenskapen hunnit svara på ännu fler frågor så att vi kan sluta tro, vi kan veta. Jag ser ett paradigm där vetenskapen och religionen går ihop med varandra.

Ok Nice. Jag förstår inte vad skulle människan annars ha gjort om inte system skulle funnits vart skulle pengar hus o sånt fungera utan ett system? Vad kunde man annars ha gjort?
2010-04-20, 03:51
  #350
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusetah
Att fungera bra ihop låter så positivt när det inte behöver vara så dock. Låt oss inbilla oss att om två individer tillsammans är kugghjulen i en klocka, så är ju en av personerna kugghjulet med egen drivmotor(det andra kugghjulet styrs av det drivna kugghjulet), detta innebär att ett av kugghjulen styr direktionen av två kroppar..

Utav två individer, så är en av nämnda två alltid "alpha", och den andra är "beta". Med andra ord - en av två besitter en högre "social rang", och har därför högre social influens, den ena leder den andra, och den andra följer den ena.

Vem anade att så "stor" självmedvetenhet följer med minst lika stort ansvar?

Vad tänker du göra med dina insikter?

Mina insikter beror enbart på mina interaktioner med min omgivning, det är då lika mycket min omgivnings insikter som mina, på detta sätt tar man anspråk på varandras insikter, och blir kollektivt klokare.

De förhållanden du beskriver mellan individer stämmer under de rådande system som vi lever. Det du beskrev kan enkelt liknas vid en metafor där klockan är systemet. Vi behöver en ny klocka där alla kan fungera i samförstånd, där det finns en balans istället för ett beroendeförhållande, eller vad tror du?

Jag gör redan det jag tänkt göra med mina insikter, skriver ner dom. Ingen tanke är värd otänkt, har jag tänkt den tanken vågar jag tänka på allt.
2010-04-20, 03:52
  #351
Medlem
Oteds avatar
Shpongleland
2010-04-20, 04:06
  #352
Medlem
fusetahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartsimpson
Mina insikter beror enbart på mina interaktioner med min omgivning, det är då lika mycket min omgivnings insikter som mina, på detta sätt tar man anspråk på varandras insikter, och blir kollektivt klokare.

De förhållanden du beskriver mellan individer stämmer under de rådande system som vi lever. Det du beskrev kan enkelt liknas vid en metafor där klockan är systemet. Vi behöver en ny klocka där alla kan fungera i samförstånd, där det finns en balans istället för ett beroendeförhållande, eller vad tror du?

Jag gör redan det jag tänkt göra med mina insikter, skriver ner dom. Ingen tanke är värd otänkt, har jag tänkt den tanken vågar jag tänka på allt.

Insikter i den form du syftar på är väl något man upplever utan influens ifrån omgivningen?

Och systemet du verkar pekar mot har jag svårt att föreställa mig - Vi människor är flockdjur, och när flocken rör på sig så är det alltid en rad ur flocken som rör sig först, om den ena halvan av flocken är vänster fot, och den andra höger fot så skulle jag kunna beskriva det som att ta "ett steg i taget".

Föreställ dig nu en flock får som rör sig mot en ny gräsplätt att beta på, nu är ju inte skillnaderna i tid insikten/na är uppnådda av större slag. Men den finns, och jag tror att den är svår att komma ifrån, därav är den "gamla" klockan kanske inget man kan byta ut helt.. För att inte nämna att vi inte alltid kan veta vem som är flockens herde heller..
__________________
Senast redigerad av fusetah 2010-04-20 kl. 04:10.
2010-04-20, 04:14
  #353
Medlem
bartsimpsons avatar
Några har frågat hur många gånger jag trippat och om min syn på droger.

Jag har trippat en gång, det var i helgen. Jag har tänkt göra det igen i sommar och då njuta av hela upplevelsen utomhus, externt. Medan jag denna gång började med att externt utforska världen, för att sedan vända inåt och med stor hjälp av er alla att gräva djupt inom mig själv,.

Ska jag tänka lite kring hallucinogena upplevelser är den enda jag tidigare haft svamp. Jag experimenterar med substanser för att det är en del av det okända. Min nyfikenhet tillåter mig inte att avstå från dessa upplevelser. Jag tror samhället syn på framförallt hallucinogena droger baseras på rädsla, och brist på förståelse.

Vidare säger jag att ifrågasättande är något som väcker rädsla hos alla oavsett vad som ifrågasätts, för då måste ett alternativ begrundas vilket leder till att alla reagerar med fundamentala känslor som ingen kan undgå, känslor av ångest, rädsla, oro. Dessa ska bearbetas och processen känns oumbärligt lång. Därför väljer vi alla att fortsätta jaga vår svans. Vi har tittat åt alla möjliga håll för att hitta svaren förutom inom oss själva. Filosofin har alltid gått hand i hand med vetenskapen men idag är detta samspel mellan dessa två grenar alltför sällsynt.
2010-04-20, 04:41
  #354
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusetah
Insikter i den form du syftar på är väl något man upplever utan influens ifrån omgivningen?

Och systemet du verkar pekar mot har jag svårt att föreställa mig - Vi människor är flockdjur, och när flocken rör på sig så är det alltid en rad ur flocken som rör sig först, om den ena halvan av flocken är vänster fot, och den andra höger fot så skulle jag kunna beskriva det som att ta "ett steg i taget".

Föreställ dig nu en flock får som rör sig mot en ny gräsplätt att beta på, nu är ju inte skillnaderna i tid insikten/na är uppnådda av större slag. Men den finns, och jag tror att den är svår att komma ifrån, därav är den "gamla" klockan kanske inget man kan byta ut helt.. För att inte nämna att vi inte alltid kan veta vem som är flockens herde heller..

Typiskt nog försvann mitt svar när datorn krångla...iaf...

Jag anser att alla tankar väcks genom någon extern inverkan. Inget svar ges om ingen fråga ställs. En fundering hos mig, är ett svar på livet jag lever, livet jag lever är under ständig påverkan av min omgivning, vare sig jag vill eller inte. Det är av dessa anledningar jag föraktar etablissemangets konformitet, jag är dock som många andra en del av det. Vare sig man är fånge eller fångvaktare är man låst.

Jag tror att det är till denna punkt man kommer, man vägrar inse klockans(systemets) defekter och försöker desperat få den att fungera. Jag tror att den måste bytas ut men att vi inte vågar ens begrunda lösningar pga den inneboende rädsla för det okända som finns inom oss alla. Vi är menade att leda oss själva utan en herde men vi vågar inte inse det som är oundvikligt, att systemet är ohållbart, då ingen vill leda oss är vi låsta. Det som krävs är ett gemensamt uppvaknande vilket är oundvikligt, logik tillåter inget annat.
2010-04-20, 04:50
  #355
Medlem
fusetahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartsimpson
Typiskt nog försvann mitt svar när datorn krångla...iaf...

Jag anser att alla tankar väcks genom någon extern inverkan. Inget svar ges om ingen fråga ställs. En fundering hos mig, är ett svar på livet jag lever, livet jag lever är under ständig påverkan av min omgivning, vare sig jag vill eller inte. Det är av dessa anledningar jag föraktar etablissemangets konformitet, jag är dock som många andra en del av det. Vare sig man är fånge eller fångvaktare är man låst.

Jag tror att det är till denna punkt man kommer, man vägrar inse klockans(systemets) defekter och försöker desperat få den att fungera. Jag tror att den måste bytas ut men att vi inte vågar ens begrunda lösningar pga den inneboende rädsla för det okända som finns inom oss alla. Vi är menade att leda oss själva utan en herde men vi vågar inte inse det som är oundvikligt, att systemet är ohållbart, då ingen vill leda oss är vi låsta. Det som krävs är ett gemensamt uppvaknande vilket är oundvikligt, logik tillåter inget annat.

Får hoppas att det är såpass att folket sover, och därför kan vakna.
Behöver inte vara så däremot..
2010-04-20, 04:53
  #356
Medlem
Bajskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusetah
Får hoppas att det är såpass att folket sover, och därför kan vakna.
Behöver inte vara så däremot..

"Finns många sömntutor att väcka" som kjell höglund så vackert uttrycker det.
2010-04-20, 05:02
  #357
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillNani
Ok Nice. Jag förstår inte vad skulle människan annars ha gjort om inte system skulle funnits vart skulle pengar hus o sånt fungera utan ett system? Vad kunde man annars ha gjort?

Detta är frågor jag sökt svar på länge, mitt sökande fortsätter än idag, jag vet att svaret finns inom oss alla. Rädsla hindrar dock oss från att ens försöka besvara dessa frågor.

Det är frågor som ingen idag vågar ställa. Föreställ dig själv ställa dessa frågor hos en grupp människor, tystnaden som kommer uppstå grundar sig i den gemensamma rädsla vi alla känner inför dessa frågor. Vad ska vi göra utan pengar?

För tusentals år sen fanns det civilisationer som levde i harmoni med sin omgivning utan inverkan från kapitalismens utbredning. Dessa civilisationer praktiserade handel utan krediter och det lånesystemet som världen idag är uppbyggt av. Det är dessa byggstenar av systemet som gör att logiken inte tillåter något annat än ett stop när smärtgränsen är nådd.

Hur en helomvändning från vårt rådande system skulle inträffa utan kraftiga naturkatastrofer, som i sin tur till stor del är ett svar på vårt leverne, är väldigt svårt att föreställa sig. Detta är frågor som ännu inte hittat svar, svaren finns dock inom oss men tyvärr söker vi för sällan efter dom. Det första vi måste inse är vi alla hör ihop, och att allt liv är väsentligt, och att liv existerar i tid och rum bortom våra föreställningar. När vi har insett dessa saker spelar det ingen roll vad alternativet är. Att allt hör samman och att vi är en skapelse gör att det rådande systemet blir ett icke-alternativ, oavsett vad det andra valet är. Lite som en annan fråga någon ställde, om valet står mellan att börja om vår existens eller avsluta den, så är det inget egentligt val. När dessa insikter har gjorts med uppbackning av vetenskapen spelar det ingen roll vad alternativet är, det är på samma sätt är inte heller detta något egentligt val.
2010-04-20, 05:31
  #358
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZigaZaga
Vem tror du vinner idag i Champions League?
Inter eller Barcelona

diggar tråden mycket

Tack=) Mina insikter är dina insikter, glöm aldrig det.

Barcelona vinner, jag tippar inte men säger viva barca.

Länka bloggen till vänner om ni inte vill hänvisa dom hit>

http://budskapetskapelsen.blogg.se/c...y/allmant.html
2010-04-20, 05:39
  #359
Medlem
Bajskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartsimpson
..Hur en helomvändning från vårt rådande system skulle inträffa utan kraftiga naturkatastrofer, som i sin tur till stor del är ett svar på vårt leverne, är väldigt svårt att föreställa sig...

Ähh som det är idag så luras alla på lögnen genom att spara i fonder/aktier som måste stiga, men jordens resurser är inte oändliga. Men lik förbannat blir löneslaven förbannad när hans aktier går ner vilket resulterar i att företaget där den andra löneslaven jobbar måste effektivisera(sparka folk och stressa på dom är kvar) och vice versa, det är som en raket. Och dom som fått kicken eller är sjuka får skulden och ska stressas på att jaga jobb.

Sanningen är väl att vi skulle kunna dra ner rejält på arbetstiden för alla och sluta konsumera så jävla mycket och försöka leva istället. De flesta skickar in barnen på dagis för att söka karriär och status ? gamlingarna är bara skit med för dom bidrar inte heller till tillväxten, så släng in dom på nåt åldringshem och dom som verkligen jobbar med strunt (pengar, byråkrati mm) får mer pengar ska ha högst lön.

Ändå skriker pressen ut att det är domedagen när börsen går ner, det är egentligen bara bra, men som systemet ser ut nu så är det allt småfolk får lida när det sker, det ligger inbyggt i nuvarande system.

Bara skita i deras jävla stress och ta det lugnt, stanna upp lite här och där..... kolla in morgonrusningen och du kommer se robotliknande varelser.

Jag anser att pengar måste finnas, det är ett nödvändigt ont, men jag kommer tror att folk kommer förstå i tid, det behövs inga naturkatastrofer.

Media och politiker styr fortfarande och deras motto "Arbeit macht frei" gäller än, även om de låtsas om nåt annat.
Vi borde vara fria, jobba mindre och ägna mer tid åt familjer /varandra och naturen. Njuta , umgås ,älska och leva istället för att slava.


Den största lögnen som sprids i vår tid är att slaveriet skulle vara upphört
2010-04-20, 07:09
  #360
Medlem
excelsiss avatar
Tråd låst i avsaknad av filosofisk frågeställning.

/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback