Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-20, 03:00
  #337
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbsns
Utnyttjas religioner för att skapa/starta krig?

Ja, religioner utnyttjas för krigshets, och är ett instrument i mental krigsföring som används av alla krigsaktörer. Grundläggande orsaker till krig är intressant, landområden, pengar, främlingsfientlighet, Eller vad ska man annars kalla slakten av de syd och nord amerikanska folken. På en nivå handlar det om det kapitalistiska systemet, med dessa bomber som är väldigt skadliga för vår jord. Vi har talat om att vi är rädda för att bomba sönder planeten, men vad har vi gjort de senaste århundradet, just det, bombat sönder planeten. Systemet gör att vi jagar vår svans och vägrar inse att det inte fungerar, vi kan inte stanna upp för det är såpass skrämmande, såpass omvälvande. Jag tror att detta val kommer göras åt oss inom vår livstid, jag tror, och innerst inne hoppas jag, att systemet kraschar pga att vi alla är offer i detta spel.

Det går även att ta ytterligare steg tillbaka. Vi vägrar inse att skapelsen består av oss alla, inkluderar allt och alla. Men budskapet i religionerna talar om fundamentala saker som givmildhet, och tro. Vi vägrar tro och därför kör vi den andra katt och råtta leken som är religion. Allt som djävulen står för är våra egna demoner som vi bekämpar, samtidigt som profeternas budskap är sanningen inom oss. Muhammed såg möjligtvis hur jesus blev dyrkad och ansåg att detta var anledningen till att budskapet blivit orent. Därför fick han inte avbildas. Tyvärr har även Islam gått på villovägar, längre så än kristendomen.
2010-04-20, 03:05
  #338
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razlito
Hm kan du förenkla dedär lite? Har lite svårt att förstå hur du menar :/

När vi i skandinavien tog del av religion var budskapet i religionerna redan besudlat, därför har religioner aldrig helhjärtad övertygad oss. Det som var perfekt, skapelsen och budskapet, hade sipprat ner till det vi kallade kristendomen. Det var redan förstört av människans alla olika tolkningar av budskapet.
2010-04-20, 03:09
  #339
Medlem
fusetahs avatar
Ser du kopplingen mellan empati och telepati?

Jag pratar då som koncept, eller princip. Och inte de identiska ordändelserna
2010-04-20, 03:11
  #340
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Är det okej att ta 27 sushi-bitar på en sushi-buffé? Även om man får konstiga blickar och harklingar av personalen?

Ja
2010-04-20, 03:13
  #341
Medlem
Hej

Intressant. Är du fortfarande på tripp?

Vad tror du. finns det aliens och vad kan du berätta om dom??

Jag vill också veta hur man lätast hittar sitt inre . och om sin existens!!!
__________________
Senast redigerad av chillNani 2010-04-20 kl. 03:18.
2010-04-20, 03:20
  #342
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusetah
Ser du kopplingen mellan empati och telepati?

Jag pratar då som koncept, eller princip. Och inte de identiska ordändelserna

Kopplingen är tydlig och jag har nyligen tänkt på just denna fråga. Jag såg en fotbollstackling sluta illa när alla skruva sig av empati. Samma sak sker när man delar någons sorg, eller när man bevittnar nån få en pungspark. Då vi är i avstånd där vi inte rimligen kan manifestera detta skruvande på grund av vår överlevnadsinstinkt, samt att man även kan se motsatsen, där man kan dela någons glädje. Där man kan känna lika stor lycka som den som gör målet, eller vinner tävlingen. Av dessa anledningar blir den logiska slutsatsen att känslor är något som delas på olika plan. Man kan känna hur nån känner för att vi alla hör ihop. Många tror att telepati är att läsa någons ordagranna tankar, man glömmer då att vår tankeverksamhet inte styrs av språket. Att känna hur nån känner är en form av telepati. Många förstår varandra på en telepatisk nivå utan att själva vet om det, man tänker att man funkar bra ihop helt enkelt.
2010-04-20, 03:25
  #343
Medlem
Bob.Loblaws avatar
Hur många gånger har du varit i "Shpongleland"??
2010-04-20, 03:28
  #344
Medlem
fusetahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartsimpson
Kopplingen är tydlig och jag har nyligen tänkt på just denna fråga. Jag såg en fotbollstackling sluta illa när alla skruva sig av empati. Samma sak sker när man delar någons sorg, eller när man bevittnar nån få en pungspark. Då vi är i avstånd där vi inte rimligen kan manifestera detta skruvande på grund av vår överlevnadsinstinkt, samt att man även kan se motsatsen, där man kan dela någons glädje. Där man kan känna lika stor lycka som den som gör målet, eller vinner tävlingen. Av dessa anledningar blir den logiska slutsatsen att känslor är något som delas på olika plan. Man kan känna hur nån känner för att vi alla hör ihop. Många tror att telepati är att läsa någons ordagranna tankar, man glömmer då att vår tankeverksamhet inte styrs av språket. Att känna hur nån känner är en form av telepati. Många förstår varandra på en telepatisk nivå utan att själva vet om det, man tänker att man funkar bra ihop helt enkelt.

Att fungera bra ihop låter så positivt när det inte behöver vara så dock. Låt oss inbilla oss att om två individer tillsammans är kugghjulen i en klocka, så är ju en av personerna kugghjulet med egen drivmotor(det andra kugghjulet styrs av det drivna kugghjulet), detta innebär att ett av kugghjulen styr direktionen av två kroppar..

Utav två individer, så är en av nämnda två alltid "alpha", och den andra är "beta". Med andra ord - en av två besitter en högre "social rang", och har därför högre social influens, den ena leder den andra, och den andra följer den ena.

Vem anade att så "stor" självmedvetenhet följer med minst lika stort ansvar?

Vad tänker du göra med dina insikter?
__________________
Senast redigerad av fusetah 2010-04-20 kl. 03:31.
2010-04-20, 03:37
  #345
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillNani
Hej

Intressant. Är du fortfarande på tripp?

Vad tror du. finns det aliens och vad kan du berätta om dom??

Jag vill också veta hur man lätast hittar sitt inre . och om sin existens!!!

Hej min vän.

Nej ingen tripp.

Så som universum fungerar är det för mig en självklarhet att liv existerar på flera håll, vi är enbart en liten del av skapelsen som universum är. Frågan om intelligent liv är den som begrundas mest. Jag tror att allt liv är intelligent, att medvetandet kan vara ett nödvändigt femte element för att liv ska kunna frodas. Under denna premiss finns det intelligent liv.

Om jag ska filosofera fritt tror jag att det finns delar av skapelsen som känner till oss, som skulle kunna ingripa men inte gör det. Anledningen till detta tror jag är en grundläggande egenskap som vi gett gud, skapelsen vill att vi ska styra oss själva, och att vi ska hitta svaren inom oss för att dom finns där. Dom ber oss tro på skapelsen, samtidigt som dom tror på oss.

Vi ser ju idag en eskalering i antalet naturkatastrofer men det här är något vi inte funderat över särskilt mycket förrän vulkanutbrottet i Island. Vi skyller på klimathotet när det inte har någon som helst betydelse. Ponera situationen där vi har flertalet större naturkatastrofer som inträffar på samma gång. Vi skyller detta global uppvärmning när kärnan till alla våra problem handlar om att vi inte vågar titta oss själva i spegeln, och ta itu med demonen som världssystemet idag är. Detta skrämmer oss alla, oavsett om vi är högst upp i systemet, i mitten, eller längst när. När systemet kraschar vilket det oundvikligen kommer göra, kommer ett nytt paradigm inledas, förhoppningsvis har vetenskapen hunnit svara på ännu fler frågor så att vi kan sluta tro, vi kan veta. Jag ser ett paradigm där vetenskapen och religionen går ihop med varandra.
2010-04-20, 03:41
  #346
Medlem
vad är ketogen diet och vad får man äta när man går på sån diet?
2010-04-20, 03:43
  #347
Avstängd
ZigaZagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ung Hårdrockare
Puckat tråd, hoppas du snear.


you fail

kul tråd tycker jag
2010-04-20, 03:48
  #348
Avstängd
ZigaZagas avatar
Vem tror du vinner idag i Champions League?
Inter eller Barcelona

diggar tråden mycket

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback