2010-04-18, 23:01
Medlem
Gabssons avatar
Händer fan titt som tätt och det är på tok för ofta om du frågar mig.
Brukar titta upp, mumla "vad i helvete" eller nåt i den stilen, vara på väg att lätt slå till närmaste vägg men hindra mig själv efter nån millisekund.
Och sen hoppas att ingen såg om det råkade ske på offentlig plats.

Det dryga är att det i stort sett alltid är för riktigt skitsaker och det känns alltid lika ologiskt efteråt.

Tack för att jag fick ett namn på det..
Citera
2010-04-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p-o-t-a-t-o-e-s
Jag hade ingen aning om att denna extremt obehagliga, paralyserande, känsla har ett namn. Händer mig väldigt ofta. Mestadels på grund utav minnen av riktigt triviala pinsamheter faktiskt. Visste inte att det drabbade andra människor i så stor utsträckning heller.

Själv brukar jag tänka/säga någonting i stil med "NEJ NEJ NEJ SLUTA SLUTA LÄGG AV FÖR HELVETE" och eventuellt slå mig själv lite lätt i huvudet.

Jag brukar också hantera detta på typ samma sätt. nej nej nej sltua, slå sig i huvudet etc.
Dock kan det ju få folk att undra om man har tourettes eller tics när man håller på så...
Jag råkar ofta ut för detta pga triviala saker som ingen ens kommer ihåg, och ofta också på bussen till jobbet då jag sitter och reflekterar över saker och ting. ghh
Citera
2010-04-19, 21:17
Medlem
5assedmonkeys avatar
Ibland tänker jag på pinsamma saker jag gjort i min ungdom.
Skulle köpa ett sorts shampoo till min syster en gång och dabblade somfan om hur det skulle tydligen förstärka hårfärgen och massa skit..
Makes no sense now, made no sense then..
Och vi väntade på flyg hem ifrån heathrow! Dålig tajming..
Citera
2010-04-20, 01:20
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage461
Brukar ofta få skamsköljningar när man tänker på sociala snedsteg och vad man har gjort fel i tidigare relationer.
Samma här, hemskt är det. Min reaktion är väl att jag först blir besvärad som fan, men efter det måste jag "rensa" bort skamsköljningen. Det gör jag alltid genom att sjunga något, jävligt högt. Spelar ingen roll vad det är, jag gör något pinsamt som rensar skallen från tidigare pinsamheter. Sinnessjukt egentligen.
Citera
2010-04-20, 17:09
Medlem
Händer mig flera gånger om dagen (kanske runt 10 gånger, i varierande styrka), rycker till, knyter händer, svär högt, flämtar, skrattar nervöst osv. Ganska jobbigt i situationer med folk runt omkring å det är okontrollerbart om man inte gör något form av ljud.
Lämnar alltid en jobbig känsla i magen efteråt också.

Skamsköljningar är mitt livs stora helvette. Så avgrundsdjup ångest.
Är så triviala saker också, är övertygad om att ingen annan minns dom, men det skär så djupt när dom helt plötsligt far förbi i huvudet.

Hur vanligt är det att folk har skamsköljningar?
Senast redigerad av Baba-Jaga 2010-04-20 kl. 17:27.
Citera
2010-04-21, 14:22
Medlem
striapachs avatar
Äntligen ett namn för detta fenomen! Drabbas av skiten varje dag.
Brukar oftast börja skrika på mig själv inombords och se ut såhär:

Vad man kan göra för att undvika det vet jag inte, sluta bete sig som en idiot kanske?
Citera
2010-04-24, 02:52
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Läste det som "tarmsköljningar"..

Själv drabbas jag i princip aldrig av det längre. När jag var yngre var det mer vanligt men numera verkar jag ta allt ganska lugnt så det händer inte. Lite lätt ångest ibland, visst, men inte det som beskrivs här i tråden.. Att få det uppåt tio gånger per dag kan inte vara nyttigt..
Citera
2010-04-24, 10:34
Medlem
såg nu att det fanns en gammal tråd om detta som jag har missat! Men den är från 2005.
https://www.flashback.org/t267779
Citera
2010-04-24, 12:15
Medlem
fnuskes avatar
Ne men lilla tråden, vad gör du här? Har du gått vilse? Seså, till Psykologi med dig! Puss Puss!

Vardagsbekymmer ---> Psykologi

//Mod
Citera
2010-04-24, 17:49
Medlem
Acceptans är det bästa sättet. Låt obehaget finnas och tänk inga tröstetankar. Det självdör om man inte motreagerar.
Citera
2010-04-24, 22:45
Medlem
ebaygeeks avatar
Brukar drabbas av det här också, ofta när man ligger i sängen och ska sova. Blir väl att man dunkar knytnäven i väggen eller kudden isf och sen "går vidare" typ.
Citera
2010-04-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebaygeek
Brukar drabbas av det här också, ofta när man ligger i sängen och ska sova. Blir väl att man dunkar knytnäven i väggen eller kudden isf och sen "går vidare" typ.

Jag har också gjort det någon gång, dunkan in knytnäven i väggen samtidigt som jag lade mig till med ett "ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRJFKFJKFTFTYLLKKEJ" och då kom min storebrosa in och frågade vad i helvete jag höll på med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in