Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-17, 00:12
  #1
Medlem
Awwents avatar
Jag planerar att hyra ut ett antal dedikerade servrar med Debian förinstallerat men har ett par frågor. Kan mina kunder förstöra mina servrars hårdvara på något sätt? Tanken är att jag inte ska lagra kunduppgifter utan enbart e-mail & PayPal och då kan jag inte göra ett skit om de skulle få för sig att förstöra min hårdvara. Kunderna kommer få kontroll över servern via SSH med full root-access.

Min fråga är alltså: kommer mina kunder kunna förstöra mina servrar så pass att dom inte fixas igen vid en formatering? Om de kan förstöra: hur ska jag förhindra detta så mycket som möjligt?
Citera
2010-04-17, 07:50
  #2
Medlem
Nostradumbasss avatar
Varför måste du ge root access till dedikerade servrar? Om du ska ge ut root access till
kunderna kör colo istället. Alltså att du bara upplåter rackplats + internetkoppling, sen
får kunderna ställa dit sina egna maskiner som dom äger själva.
Citera
2010-04-18, 21:20
  #3
Medlem
Mighty^^s avatar
Riktigt korkat att ge sina kunder root-access.
Citera
2010-04-18, 23:19
  #4
Moderator
Protons avatar
Håller med. Lägg ner den iden och konfigurera maskinerna efter behov. Är det nån som behöver göra saker, fråga efter vad som ska göras och gör det själv sedan.

Att ge dina kunder möjlighet att bli root är som att be om problem, förr eller senare kommer nån klåfingrig individ att sabba för dej isf och man kan ju ha roligare än att installera om servrar gång på gång man själv blivit utelåst från eftersom nån ändrat rootlösenordet....
Citera
2010-04-18, 23:27
  #5
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Riktigt korkat att ge sina kunder root-access.

Smartare att förlora kunder som önskar detta?
Citera
2010-04-19, 07:26
  #6
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Smartare att förlora kunder som önskar detta?

Vill man köra root är man välkommen att köra colo på sin egen maskin. root på
shared servers som delas mellan flera kunder (även viritualiserade servrar) är
tankefel.
Citera
2010-04-19, 10:06
  #7
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
root på
shared servers som delas mellan flera kunder (även viritualiserade servrar) är
tankefel.

Läste du trådstarten?

Citat:
Ursprungligen postat av Awwent
Jag planerar att hyra ut ett antal dedikerade servrar
Citera
2010-04-19, 10:36
  #8
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Läste du trådstarten?

Ja det gjorde jag. Och sa att det var korkat att ha root-access för kunder på dedikerade
servrar. Så varför inte föreslå colo om nu root-access för kunder är viktigt?
Citera
2010-04-19, 11:40
  #9
Medlem
Varför skulle kunden inte få root-access?
Det värsta denne kan göra är väl att stänga av sin egen maskin?
Citera
2010-04-19, 13:26
  #10
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcorp
Varför skulle kunden inte få root-access?
Det värsta denne kan göra är väl att stänga av sin egen maskin?

Nja, det är rätt enkelt att laga sönder saker också, genom att inte veta vad man gör riktigt.
Citera
2010-04-19, 14:22
  #11
Medlem
McLembits avatar
Ser inga som helst problem med att ge root till kunderna. Har funderat lite, vad skulle dom kunna förstöra? Annat än för sig själva?
Citera
2010-04-19, 14:41
  #12
Moderator
Protons avatar
Problemen uppstår ju isf som sagt att du själv kan bli utelåst från root-kontot på dessa maskiner om kunden byter root-lösen och sedan glömmer bort det. Vad ska du göra då? Installera om? Det låter som om det skulle kunna bli väldigt oekonomiskt för dej det där om du ska ta rätt på dina kunders fumligheter varje gång de klantar sej eller fuckar till konfigurationen beroende på att man inte vet vad man gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback