• 1
  • 2
2010-04-19, 14:54
Medlem
Awwents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Problemen uppstår ju isf som sagt att du själv kan bli utelåst från root-kontot på dessa maskiner om kunden byter root-lösen och sedan glömmer bort det. Vad ska du göra då? Installera om? Det låter som om det skulle kunna bli väldigt oekonomiskt för dej det där om du ska ta rätt på dina kunders fumligheter varje gång de klantar sej eller fuckar till konfigurationen beroende på att man inte vet vad man gör.
Om man inte vet vad man gör får man skylla sig själv då man har beställt en dedikerad server. Om man har gjort något så att man inte längre har access och en ominstallation krävs kommer jag självklart att ta ut en summa för detta. Önskar man inte detta så förlorar man sin dedikerade server och jag kan hyra ut den till någon annan.
Citera
2010-04-19, 17:46
Medlem
McLembits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Problemen uppstår ju isf som sagt att du själv kan bli utelåst från root-kontot på dessa maskiner om kunden byter root-lösen och sedan glömmer bort det. Vad ska du göra då? Installera om? Det låter som om det skulle kunna bli väldigt oekonomiskt för dej det där om du ska ta rätt på dina kunders fumligheter varje gång de klantar sej eller fuckar till konfigurationen beroende på att man inte vet vad man gör.

Så länge man har fysisk tillgång till servern är ett bortglömt root lösenord en bagatell. Men grejen här är väl att kunden får en debian server och ett konto som är i sudoers, och öppen ssh port och sedan får kunden göra vad han vill?
Citera
2010-04-19, 21:07
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Så varför inte föreslå colo om nu root-access för kunder är viktigt?

Det kan finnas fler skäl att hyra maskiner istället för att köpa en.

Ett kan vara ekonomiskt, ingen kan lika tryggt erbjuda finansieringen som serverhallen. De kan nämligen mycket enkelt ta maskinen om betalningen inte kommer in.

Själv har jag hyrt maskiner vid två tillfällen. De hostade ett par system jag inte ville ha i Europa. Att då köpa en maskin skulle ha inneburit ett rent helvete om jag ville byta co-locationhall.
Citera
2010-04-19, 21:28
Medlem
SchackMatts avatar
Du kommer få svårt att få kunder om du inte erbjuder någonting så grundläggade som root-access. Om man hyr en dedikerad server är det alltid underförstått att man får root-access. Jag har hyrt eller varit med om att hyra tiotals servrar över hela världen och har inte stött på en enda host som nekat root-access. Ta gärna en titt på den marknad som du försöker ge dig in på. Många har tänkt samma tanke som du har och försvunnit ifrån marknaden lika fort som de kom; fast med höga bandbreddsräkningar och andra skulder.

Besök Webhosting Talk om du vill lära dig mer.

http://www.webhostingtalk.com/forumdisplay.php?f=2

Om kunden förstör sin hårdvara är det kundens ansvar att betala för ny hårdvara. Om hårdvaran däremot går sönder på grund av någonting som är ditt ansvar, är det du som ska ersätta hårdvaran. Svårare än så är det. Vad gör det dig att din kund kraschar sin egen hårddisk? Och varför är du så orolig över någonting så billigt som hårdvara?
Citera
2010-04-19, 21:38
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Om kunden förstör sin hårdvara är det kundens ansvar att betala för ny hårdvara.

Nu var TS tanke att spara ett minimum av uppgifter om kunderna. Då är det inte så lätt att komma med krav i efterhand på folk man inte vet vilka det är.
Citera
2010-04-19, 21:44
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Nu var TS tanke att spara ett minimum av uppgifter om kunderna. Då är det inte så lätt att komma med krav i efterhand på folk man inte vet vilka det är.
Jag kanske läser ditt inlägg fel eller så uttryckte jag mig otydligt. När jag skrev att kunden ska ersätta hårdvara som han själv förstör, handlar det normalt om att kundens räkning för nästa månad inkluderar en extra avgift för den nya hårddisk som TS var tvungen att köpa för att ersätta den som kunden förstörde. Ibland ser betalningen i förskott. Om kunden vägrar betala är servern obrukbar och efter en tid löper avtalet ut och servern plockas ned eller hyrs ut till någon annan, med fungerande hårdvara.

Kunder har, med få undantag, ingenting i datacenter/serverhall att göra.
Citera
2010-04-19, 23:53
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Jag kanske läser ditt inlägg fel eller så uttryckte jag mig otydligt. När jag skrev att kunden ska ersätta hårdvara som han själv förstör, handlar det normalt om att kundens räkning för nästa månad inkluderar en extra avgift för den nya hårddisk som TS var tvungen att köpa för att ersätta den som kunden förstörde. Ibland ser betalningen i förskott. Om kunden vägrar betala är servern obrukbar och efter en tid löper avtalet ut och servern plockas ned eller hyrs ut till någon annan, med fungerande hårdvara.

Ja, men då bygger kundens betalförmåga på viljan att använda maskinen. TS handlade om risken för aktiva angrepp på hårdvaran från kunderna. Då får man nästan utgå ifrån att en sådan kund inte planerar att ersätta kostnaderna.
Citera
2010-04-20, 07:20
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ja, men då bygger kundens betalförmåga på viljan att använda maskinen. TS handlade om risken för aktiva angrepp på hårdvaran från kunderna. Då får man nästan utgå ifrån att en sådan kund inte planerar att ersätta kostnaderna.
Jag förstår vad du menar, men själva frågan är befäng. TS är inne på helt fel spår i och med sin fråga. Om TS har så kass budget att han inte har råd med att några hårddiskar går sönder ska han inte ge sig an att hyra ut dedikerade servrar, om han inte tänker hyra ut servrar med mager bandbredd och instabil uptime. Hårdvara är billigt jämfört med till exempel elförsörjning, kylning och bandbredd; för att inte glömma hyra för lokalen. Den hårdvara som verkligen kostar mycket är högkvalitativ nätverkshårdvara, men denna har inte kunder tillgång till och byts sällan. Det är dessutom självklart att han ska ha hårdvara (åtminstone hårddiskar och RAM) på lager för att snabbt kunna uppgradera om en kund vill det eller byta ut om hårdvara går sönder av helt legitima skäl.

Svaret på TS fråga är alltså att han ska ha en betalningsstruktur som gör det oattraktivt att förstöra hårdvara. Ha en kännbar installationsavgift, som måste betalas i anslutning till den första räkningen. Servern installeras först när betalningen har tagits emot. Många hostar kräver att man betalar kvartalsvis om man hyr för under ett visst belopp, vilket säkerligen är till för att hålla oseriösa kunder borta.

Ifall TS är intresserad av att hyra ut servrar är det nog bättre att han kontaktar något av de stora datacentren/serverhallarna i Sverige(?) och blir en återförsäljare istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in