Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-18, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitamin-E
Italiensk mat är ofta överskattad.

Folk äter ju ofta med fler sinnen och förutfattade meningar om att Italiensk man är delikatess. Och det är ju bara att lyfta hatten för dom och säga grattis! Jag personligen till exempel tycker att det svenska köket är ett av världens bästa, att det är ett hantverk som inte många slår imo. Men många tycker säkert att jag överskattar perfekt husmanskost.
Citera
2010-04-18, 00:24
Medlem
Exaktes avatar
Italien i allmänhet är ju ganska överskattat. Man ska dricka kaffe som italienarna, bara italiensk olivolja duger, italienarna vet hur man klär sig, de har den bästa kulturen och deras vingårdar är de finaste och så vidare. Allt måste vara italienskt och på italienskt vis, inget annat duger. Väldigt typisk attityd bland medelålders människor i Sverige.
Missförstå mig inte, jag tycker verkligen om italiensk mat, men det finns ett fenomen här i Sverige att älska saker enbart för att de kommer från Italien, utan att egentligen granska vad det är man tycker om. En italiensk flagga och det är redan det bästa som finns. TS har en bra poäng.

Undantaget är ju givetvis Berlusconi som i svensk media blir utpekad som en ond demon. Vi kan fan aldrig ha några nyanser på något här, antingen är det bäst i världen eller så är det skit tydligen.
Senast redigerad av Exakte 2010-04-18 kl. 00:26.
Citera
2010-04-18, 00:32
Medlem
Citat:
Ännu en gång skulle vi ut och äta med jobbet. Och ännu en gång blir jag nedröstad till förmån för italiensk mat. Och ytterligare en gång så beställer jag in något som låter fantasifullt och gott, och får som vanligt en tallrik spagetti med grönsaker, som dessutom kostar 180 spänn. Vad är detta? Vad är det som är så fantastiskt med italiensk mat? Den här rätten hade jag lätt kunnat fixa själv och dessutom mycket godare. Och då är jag inte ens särskild avancerad i köket.

Jag har varit i Italien ett par gånger, ätit på många italienska resturanger och varje gång blivit lika besviken. Är det bara jag som inte har förstått tjusningen med Italien? Tycker att både Grekland och Spanien är trevligare, har bättre mat och mycket mer värda att besöka. Vad det gäller italiensk mat så kan jag koka min spagetti själv. Då kan jag dessutom ge den lite krydda så att det smakar något. Ge mig asiatisk mat, afrikansk mat, mexikansk... vad som helst som har smak. Ge mig bara inte spagetti en gång till. Capish?

Diskussionunderlag, nu när jag har lugnat ner mig: Är det italienska köket överskattat? `

(Såg tråden överskattad mat eller vad den hette, men startade den här ändå för att kunna komma till botten med fascinationen över just italiensk mat.)

Nej, italiensk mat är den godaste i världen, blir fan blöt i munnen bara jag tänker på det.
Citera
2010-04-18, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adhdbarn1
Nej, italiensk mat är den godaste i världen, blir fan blöt i munnen bara jag tänker på det.

Vad är "italiensk mat" för dig då, och googla inte på några rätter du inte känner till. Berätta vad det är i det italienska köket som gör det så speciellt för dig.
Citera
2010-04-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tittutiskogen
Vad är "italiensk mat" för dig då, och googla inte på några rätter du inte känner till. Berätta vad det är i det italienska köket som gör det så speciellt för dig.

en god pasta och nån smaskig tillsats, felet många gör är att inte blanda nån god tomatsås med pastan, det är det som är hela grejjen, pastan ska aldrig vara naken.
Citera
2010-04-18, 14:13
Medlem
Citat:
Let them dance!

Ok, jag inser 2 saker: För det första har jag inte upplevt italiensk mat i sitt rätta utförande. För det andra så har många människor jag känner en upplevelse av att italiensk mat är god. Punkt slut. Det spelar ingen roll hur den smakar. Det räcker att den är italiensk. Och det bekräftar egentligen det jag frågade om, med ett litet tillägg: Italiensk mat är ofta överskattad.

Citat:
Diskussionunderlag, nu när jag har lugnat ner mig: Är det italienska köket överskattat? `

Ja se där, då har du svaret på din fråga. Varför startade du en tråd om du redan visste svaret? Ville du bara ha bekräftelse och få höra hur rätt du har?

Nej men seriöst kan jag förstå vad du menar, vissa har en uppfattning om något och inget kan få dom att ändra sig. Så är det bara!
Citera
2010-04-18, 18:04
Medlem
Jadå men mat som har ursprung från Italien är förjävla gott, det kan man inte neka till.
Citera
2010-04-18, 18:49
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Jag har också suttit på såna resturanger. Samma spagetti där som här... Men jag kanske bara har haft otur. Det verkar ju vara flera som inte håller med mig här. Blir bara så otroligt trött på att det italienska köket alltid ska lyftas till skyarna när jag själv aldrig har fått en endaste portion god italiensk mat.

Sen spanien: Jag var nog lite för snabb där. Spanska köket är inte det bästa. (Men sen att spanien är trelvligare än italien är en annan sak.)

Du har haft otur då min vän.
Citera
2010-04-18, 19:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
en god pasta och nån smaskig tillsats, felet många gör är att inte blanda nån god tomatsås med pastan, det är det som är hela grejjen, pastan ska aldrig vara naken.
Och det gör den italienska maten till den godaste i världen? Pasta med tomatsås?
Citera
2010-04-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Och det gör den italienska maten till den godaste i världen? Pasta med tomatsås?

haha han fick ju en fråga så han blev helt ställd. mm tomatsås och pasta
Citera
2010-04-18, 21:35
Medlem
FordEscis avatar
Har nyss gjort en svamprisotto med lite färsk röd chili, fy fan vad gott det är
Citera
2010-04-18, 22:34
Bannlyst
Citat:

Då har du tur som kan finna så goda smaker i en sådan enkel rätt som pasta med tomatsås, jag förmodar att du menar en pasta pomodoro och då är jag med på vad du säger. Dock håller jag långt ifrån med att det skulle vara något som platsar inom "världens godaste mat" by default, jag gillar inte pasta vanligtvis och det skall krusas till ordentligt innan jag uppskattar pasta. Däremot finns det mycket mer än pasta i det italienska köket. En riktig Italiensk pizza till exempel, testa det...det är något annat än en flottdfrisbee från lokala turken det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in