• 4
  • 5
2012-02-28, 14:44
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diana-II
Pizza och pasta är överskattat.
Pizza tillhör väl inte italiensk haute cuisine direkt, även om den kan vara grymt god i vissa välgjorda fall.
Pasta i sig är inte jättespännande utan att man blandar den med något.
Använder man torkad kvalitetspasta och gör en frutti di mare till exempel med bra råvaror, så har man vips något av det godaste som finns. Eller om man vill hålla det enkelt Svennis favorit, pasta aglio e olio med mycket peperoncini.

Som det skrivits förr är pasta en mellanrätt precis som pizza. Man måste inte inkludera vare sig pasta eller pizza heller i italienska måltider. Själv föredrar jag oftast risotto, (ytterligare en grovt missförstådd rätt i Sverige), i stället för pasta. Eller en enkel zuccinisoppa.

Om svenskar ville sluta med det här tramset att köpa vacad färsk pasta i butiken och antingen göra egen eller leta upp torkad pasta av bra kvalitet, till exempel De Cecco, så skulle de få en annan smakupplevelse.
Citera
2012-02-28, 14:45
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Troligtvis har vi tagit efter det franska uttalet.
Visst är det så. Men varför?
Citera
2012-02-28, 15:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
OT: Någon tog upp vokabulären och det stämmer. Finns knappt en enda svensk som kan uttala ordet lasagne på ett korrekt sätt. Är jag den ende?

Vi vanliga svennebananer som säger "lasanj" undrar: Hur ska det uttalas på riktigt?
Citera
2012-02-28, 15:13
Medlem
Endemisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vi vanliga svennebananer som säger "lasanj" undrar: Hur ska det uttalas på riktigt?
Det blir nog /lazaɲːe/. "Lazanje" (e-ljudet ska låta som det i "det" fast kort).
Citera
2012-03-02, 20:18
Medlem
Drtyboys avatar
Nej Italienskt mat är inte överskattat tycker jag Däremot har vi svenskar ofta ingen aning om vad italiensk mat egentligen är. Hälften av de människor jag träffar tror att de är nån jävla pasta med en klick sås på och kanske nån exklusiv ost bla bla...det är här man blir så jävla besviken. Det är ett helt annat land och har ett annat klimat i de flesta fall, råvaror för deras mat är ju så klart bättre där och rätter är ofta mycket mer genomtänkta än vi tror.

Dessutom består deras kök utav mer än pasta och sås eller pizza. Blir inte förvånad över att ts blir besviken på maten han fick serverad eftersom de italienska matställen vi har i Sverige ofta egentligen speglar en väldigt ytlig bild av det italienska köket. " Spaghetti " med grönsaker och förtjusta svenskar är ovanligt vanligt...det är ett väldigt kreativt kök i italien och har en lång matkultur ofta bakom sig men för att uppleva det så måste man finna det. Norr och södra italien har även en väldigt stor skilnad i maten man äter precis som att i norra Kina kanske inte äter samma mat som i södra delen av landet. Jag tycker att när man väl upplever det riktiga italienska köket så är det ett respekterat kök som tar vara på sina råvaror och har en väldigt stor kreativitet och skapar fantastiska smaker och man kan finna oerhört spännande rätter allt från olika soppor till friterad fisk ex. Hoppas mitt inlägg kanske skapar en liten bild av hur man kan se på saken ! ha det
Citera
2012-03-02, 23:57
Medlem
Quorthons avatar
Varför skulle man uttala lasagne som en italienare? Språket skulle låta väldigt konstigt om man uttalar alla låneord på originalspråket. Det finns en anledning till att uttal försvenskas.

Sedan är det ju inte sant att råvaror är bättre i Italien. Däremot är de råvaror som används i deras kök generellt sett bättre såklart. Men det finns också otaliga råvaror som det svenska klimatet är bättre lämpat för. Jag skulle inte säga att det italienska köket är överskattat, däremot är de lite väl konservativa i mitt tycke.
Citera
2012-03-03, 20:08
Medlem
Subb[a]s avatar
Bott hos en familj i Italien ett tag när jag var yngre. Den stora tallrik med pasta och tomatsås gjord på lite andra tomater än dom man ser på ica man blev serverad innan huvudrätten var varje middags höjdpunkt. I regel kött av något slag hade dom som huvudrätt. Inget jag minns som stod ut. Brödet, salamin, och andra delikatesser avslutade middagen fint. Det var en dröm att bo där matmässigt. Kanske för att jag är uppvuxen på mycket italiensk mat hemifrån och även lagar det själv.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in