Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-18, 22:44
Medlem
Jaaaaa, den italienska maten är överskattat. Vem fn betalar 100 spänn för pasta med två små bitar kött i och lite sås. Får mer mat om jag går och köper två paktet snabbkokta nuddlar!!!!!!
Citera
2010-04-19, 09:56
Medlem
Personligen tycker jag att det italienska köket är det bästa, men med det sagt är jag absolut öppen för de andra också, dock har jag lite svårt för vilket kök som helst när något bara smakar starkt så man inte kan urskilja några andra smaker. Min personliga favoriträtt är nog en bättre svamprisotto och något grillat kött till det, det är så jävla gott att man kan dö för mindre.
Citera
2010-10-02, 16:02
Medlem
Itons avatar
Jag håller med ngn som sa att det gäller att hitta undergroundrestauranger. Men det är inte så svårt som det låter. De brukar finnas i massor i utkanten av städerna, så kallade agriturismo (-i för plural). Iaf i norra Italien. Det är en slags gårdsrestaurang där en stor del av råvarorna är odlade/uppfödda direkt på gården. Med andra ord hälsosamma bio-produkter som dessutom oftast inte kostar mkt (säg 20€ för en 2-3 rätters). Testa att googla agriturismo + namnet på staden du befinner dig i så ska du se på skillnaden mellan italiensk mat i Sverige o italiensk mat i Italien.

PS för att svara på din fråga; ja, italiensk mat i Sverige är oftast överskattad.
Citera
2010-10-02, 16:44
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ykkmeister
Personligen tycker jag att det italienska köket är det bästa, men med det sagt är jag absolut öppen för de andra också, dock har jag lite svårt för vilket kök som helst när något bara smakar starkt så man inte kan urskilja några andra smaker. Min personliga favoriträtt är nog en bättre svamprisotto och något grillat kött till det, det är så jävla gott att man kan dö för mindre.
I det italienska köket äter man aldrig kött till sin primi, det kommer som secondo.
Citera
2010-10-02, 17:07
Medlem
Litanias avatar
Hur kan man tveka om det italienska köket efter att ha sett Solens mat? Allt han får in verkar ju bakat av små tanter som gjort samma moment 50 år.

Tycker mycket om det Italienska köket för dess enkelhet och sparsmakhet för ingredienser. Rätter med(förutom basskafferiet) 2-4 ingredienter kan göra underverk och förenklar råvarurekogniseringen, och hur de spelar tillsammans. Det som gör det italienska köket bra är väl dess känsla för råvaror. Omöjligt att en svensk mataffär med en italiensk, som natt och dag. Och italienarna lägger verkligen pengar på bra råvaror.

Dock kan jag känna att både det franska och det italienska köket är aningen konservativt. Långt ifrån "det svenska"
Citera
2010-10-03, 12:36
Medlem
arnold2k5s avatar
Både ja och nej om du frågar mig. Italiensk mat är fantastisk vardagsmat samt även till mer festliga tillfällen imo. Däremot finns det annan mat jag skulle välja om jag ville lyxa till det på krogen. Men även för mer "alldagliga" besök tycker jag italiensk mat kan vara guld.
De mesta är relativt enkelt att tillaga men rymmer ofta ett fantastiskt spektra av smaker.
jag gillar enkelheten samt den stora vikten som läggs vid råvaran.

Några av mina egna favoriter är

(alla pastarätter ska givetvis vara med en rejäl näve parmesan eller för den delen Gran padano)
Äkta carbonara med sidfläsk.
Pasta med olivolja, chili, vitlök, kapris och sardeller
Pasta med tomatsås. Så enkelt och så jävla gott. Personligen föredrar jag min hemmagjorda med färska tomater, både gullök och vitlök, färsk basilika, lite chilipeppar samt en unns kanel.
Italiensk musselsoppa
risotto i alla dess former och med alla sorters ostar etc
Osso buco med riosotto milanese Bland de bästa jag vet, jisses va gott det är

Sen finns det ju massa underbara förrätter samt efterrätter.

Däremot kanske det inte är de mest spännande köket i världen (ja jag klumpar ihop hela italien nu) så man får även vidga sina vyer åt andra håll. Eritreansk mat är ett exempel på riktigt kul kök!
Citera
2010-10-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Och det gör den italienska maten till den godaste i världen? Pasta med tomatsås?
För en massa år sedan gjorde jag en gnocchi med tomatsås som var bland det godaste jag har tillagat. Gnocchi görs på potatis, vetemjöl och äggulor, såsen innehåll olja, lök, vitlök, morot, bladselleri, skalade och urkärnade tomater och vitt vin. Gratinera med basilika och parmesanost.

Kanske inte godast i världen, men relativt simpelt, och ett bevis på att pasta med tomatsås kanske inte är något att se ned på.
Citera
2010-10-03, 20:37
Medlem
Tycker att den italienska matkulturen är så tråkig samt blivit så hypad. Tänk Twilight.
Citera
2010-10-03, 21:15
Medlem
behemots avatar
Jag tycker överhuvudtaget det läggs för stor vikt på vilket lands kök det handlar om och för lite på att det verkligen görs bra.
Citera
2010-10-03, 22:09
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle
Tycker att den italienska matkulturen är så tråkig samt blivit så hypad. Tänk Twilight.
Du jämför alltså:
1) Italiensk mat
vs
2) Twilight
?
Citera
2010-10-04, 10:53
Medlem
Håller med TS. Italiensk mat är överskattad, framförallt när vi ska göra den i Sverige eftersom vi helt enkelt inte har samma råvaror. Blir svårt att göra exempelvis en pasta med bara spenat och ricotta eftersom 90% av all vår spenat ligger förpackad i nån jävla plastpåse och muggat till sig

Däremot är italiensk mat förbannat jävla gott när det är riktigt gjort, framförallt när det kommer till förrätterna. Italienska huvudrätter är rätt ospännande dock.

Bumpar tråden lite, är egentligen inte all geografiskt knuten mat överskattad? Hemma i Sverige "får" vi bara de goda recepten, inte de vanliga skittråkiga recepten som folk äter varje dag. Ta exempelvis etiopisk mat, löjligt gott hemma i Sverige, ofta blä i Etiopien...
Citera
2010-10-04, 11:06
Medlem
Samwises avatar
Besök döden i grytan och återkom sen, herregud vilken italiensk mat, rustikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in