Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-16, 14:41
Medlem
Ännu en gång skulle vi ut och äta med jobbet. Och ännu en gång blir jag nedröstad till förmån för italiensk mat. Och ytterligare en gång så beställer jag in något som låter fantasifullt och gott, och får som vanligt en tallrik spagetti med grönsaker, som dessutom kostar 180 spänn. Vad är detta? Vad är det som är så fantastiskt med italiensk mat? Den här rätten hade jag lätt kunnat fixa själv och dessutom mycket godare. Och då är jag inte ens särskild avancerad i köket.

Jag har varit i Italien ett par gånger, ätit på många italienska resturanger och varje gång blivit lika besviken. Är det bara jag som inte har förstått tjusningen med Italien? Tycker att både Grekland och Spanien är trevligare, har bättre mat och mycket mer värda att besöka. Vad det gäller italiensk mat så kan jag koka min spagetti själv. Då kan jag dessutom ge den lite krydda så att det smakar något. Ge mig asiatisk mat, afrikansk mat, mexikansk... vad som helst som har smak. Ge mig bara inte spagetti en gång till. Capish?

Diskussionunderlag, nu när jag har lugnat ner mig: Är det italienska köket överskattat? `

(Såg tråden överskattad mat eller vad den hette, men startade den här ändå för att kunna komma till botten med fascinationen över just italiensk mat.)
Citera
2010-04-16, 14:52
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Den riktiga kokonsten som hittas i Italien håller världsklass. Maten som serveras på Restauranger här i Sverige är ju itne att jämföra med alla kullinariska mästerverk jag blivit serverad i Italien. Enligt mig är den inte överskattad för 5 öre.
Citera
2010-04-16, 14:56
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitamin-E
Ännu en gång skulle vi ut och äta med jobbet. Och ännu en gång blir jag nedröstad till förmån för italiensk mat. Och ytterligare en gång så beställer jag in något som låter fantasifullt och gott, och får som vanligt en tallrik spagetti med grönsaker, som dessutom kostar 180 spänn. Vad är detta? Vad är det som är så fantastiskt med italiensk mat? Den här rätten hade jag lätt kunnat fixa själv och dessutom mycket godare. Och då är jag inte ens särskild avancerad i köket.
När det gäller restauranger betalar man för läget och "imagen", det har knappast någon koppling till det reella värdet av maten.
Citera
2010-04-16, 15:00
Medlem
milkmannenknas avatar
Nej, men väl när du är i Italien så ska du hitta undergroundrestauranger, inte de som marknadsförs i tidningar och som har 800 gäster.. utan jag menar de som är på bakgårdarna som har 7 stycken stamkunder som äter varje kväll!

Hittade en sådan restaurang när jag var på besök i södra Italien, kan nog varit en av mitt livs bästa matupplevelser.
Citera
2010-04-16, 15:11
Medlem
Trappsons avatar
Citat:
Tycker att både Grekland och Spanien är trevligare, har bättre mat och mycket mer värda att besöka.

Du måste skämta när du säger att Spanien har bättre mat än Italien? Jag har aldrig blivit serverad något riktigt gott i Spanien. Frankrike däremot, skulle jag säga, har godare mat än Italien.
Citera
2010-04-16, 15:21
Medlem
Italien har, rent objektivt sätt, bäst mat i världen. Att TS har ätit okryddad pasta på dåliga restauranger är inte mycket till diskussionsunderlag.
Citera
2010-04-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna
Nej, men väl när du är i Italien så ska du hitta undergroundrestauranger, inte de som marknadsförs i tidningar och som har 800 gäster.. utan jag menar de som är på bakgårdarna som har 7 stycken stamkunder som äter varje kväll!

Hittade en sådan restaurang när jag var på besök i södra Italien, kan nog varit en av mitt livs bästa matupplevelser.

Jag har också suttit på såna resturanger. Samma spagetti där som här... Men jag kanske bara har haft otur. Det verkar ju vara flera som inte håller med mig här. Blir bara så otroligt trött på att det italienska köket alltid ska lyftas till skyarna när jag själv aldrig har fått en endaste portion god italiensk mat.

Sen spanien: Jag var nog lite för snabb där. Spanska köket är inte det bästa. (Men sen att spanien är trelvligare än italien är en annan sak.)
Citera
2010-04-16, 20:16
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Sen spanien: Jag var nog lite för snabb där. Spanska köket är inte det bästa. (Men sen att spanien är trelvligare än italien är en annan sak.)
Spanska köket anses väl som det hetaste just nu, tänk bara på El Bulli eller för den delen det baskiska köket.
Senast redigerad av gr6810 2010-04-16 kl. 20:18.
Citera
2010-04-17, 08:44
Medlem
Det största problemet är att ryktet om det italienska köket så att säga har kommit i självsvängning. Det räcker att det är italienskt för att man ska tycka att det är gott. Detta erfar jag stort sett varje gång jag är med mina kollegor på deras usla italienska resturanger. Jag sitter där med min spagetti. Mina kollegor sitter runt mig med sin spagetti. Jag är lika besviken varje gång medan kollegorna rosar det italienska köket. Då frågar jag mig om vi har fått mat från samma kök eller om ryktet om det italienska köket har kommit i självsvängning: Man klagar inte på maten när den är italiensk.

Eller?
Citera
2010-04-17, 21:20
Bannlyst
Måste hålla med om att det italienska köket är väldigt svårt.. Ja, italienska köket är väldigt överskattat av gemene man. Men ett tips är ju att undvika pastan om du nu tycker den är äcklig..testa att köra risotto eller nån polenta till rostat kött och sen testa nån kall dessert. En fråga, är det norra eller södra köket du testat mest?
Citera
2010-04-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tittutiskogen
Måste hålla med om att det italienska köket är väldigt svårt.. Ja, italienska köket är väldigt överskattat av gemene man. Men ett tips är ju att undvika pastan om du nu tycker den är äcklig..testa att köra risotto eller nån polenta till rostat kött och sen testa nån kall dessert. En fråga, är det norra eller södra köket du testat mest?

Jag tänkte precis fråga samma sak! Har du provat något annat än pasta? Om du inte förstår vad rätterna innehåller så fråga någon som vet! Jag har ätit otroligt goda italienska soppor, det kan du ju prova nästa gång Är också intresserad av vilket av köket du testat mest?

Tror att det "riktiga" italienska köket inte är överskattat, men många äter vad de tror är italiensk mat och så får de tråkig pasta till exempel.

Det var lite som när jag var i Frankrike. Det var inget speciellt med maten, det var god men tråkig. Smakade sniglar och det var inget hit. Men så en tidig kväll var jag på ett ställe som inte såg mycket ut för ögat, eller hur man nu säger. Men maten jag åt där var bland den godaste jag någonsin ätit. Ägaren var en mysig man i sina äldre dagar som verkligen gjore Frankrike till ett matland i mina ögon. Men det här var lite OT, sorry!

Jag hoppas att du någon gång i ditt liv får smaka på italiensk mat som gör att du ändrar åsikt. Inte för att italiensk mat alltid måste vara god, utan för att du ska få smaka på något annat än pasta och för att dina smaklökar ska få dansa
Citera
2010-04-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunkist
Jag tänkte precis fråga samma sak! Har du provat något annat än pasta? Om du inte förstår vad rätterna innehåller så fråga någon som vet! Jag har ätit otroligt goda italienska soppor, det kan du ju prova nästa gång Är också intresserad av vilket av köket du testat mest?

Tror att det "riktiga" italienska köket inte är överskattat, men många äter vad de tror är italiensk mat och så får de tråkig pasta till exempel.

Det var lite som när jag var i Frankrike. Det var inget speciellt med maten, det var god men tråkig. Smakade sniglar och det var inget hit. Men så en tidig kväll var jag på ett ställe som inte såg mycket ut för ögat, eller hur man nu säger. Men maten jag åt där var bland den godaste jag någonsin ätit. Ägaren var en mysig man i sina äldre dagar som verkligen gjore Frankrike till ett matland i mina ögon. Men det här var lite OT, sorry!

Jag hoppas att du någon gång i ditt liv får smaka på italiensk mat som gör att du ändrar åsikt. Inte för att italiensk mat alltid måste vara god, utan för att du ska få smaka på något annat än pasta och för att dina smaklökar ska få dansa

Let them dance!

Ok, jag inser 2 saker: För det första har jag inte upplevt italiensk mat i sitt rätta utförande. För det andra så har många människor jag känner en upplevelse av att italiensk mat är god. Punkt slut. Det spelar ingen roll hur den smakar. Det räcker att den är italiensk. Och det bekräftar egentligen det jag frågade om, med ett litet tillägg: Italiensk mat är ofta överskattad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in