• 4
  • 5
2024-11-23, 10:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Hur vet du att dem inte klarar av lök etc. ?

Nej problemet är att man ej har skålar så det räcker till alla.

De vet jag inte, jag har inga problem alls med lök. Men vissa är väldigt känsliga för lök i magen. Dock tror jag risken är minimal om man karameliserar löken så länge som man gör med en fransk löksoppa. Nyår är för vissa väldigt högtidligt vet jag, och då vill du väl inte ha goda vänner med gäster eller vilka som kommer ska å omkring med magbesvär pga lök iaf. Hur vet du att dom klarar av det ;-)

"Det är framförallt kolhydraterna som finns i lök som är svåra att smälta för oss människor. Detta gör att många – men inte alla – får symtom som till exempel gasighet, uppblåsthet, smärta och diarré. Ibland förekommer ju löken också tillsammans med andra fördoämnen som också kan ge besvär."
Citera
2024-11-27, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
De vet jag inte, jag har inga problem alls med lök. Men vissa är väldigt känsliga för lök i magen. Dock tror jag risken är minimal om man karameliserar löken så länge som man gör med en fransk löksoppa. Nyår är för vissa väldigt högtidligt vet jag, och då vill du väl inte ha goda vänner med gäster eller vilka som kommer ska å omkring med magbesvär pga lök iaf. Hur vet du att dom klarar av det ;-)

"Det är framförallt kolhydraterna som finns i lök som är svåra att smälta för oss människor. Detta gör att många – men inte alla – får symtom som till exempel gasighet, uppblåsthet, smärta och diarré. Ibland förekommer ju löken också tillsammans med andra fördoämnen som också kan ge besvär."

Sjuk man ska vara om man inte kan äta lök.
Citera
2024-11-28, 12:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Sjuk man ska vara om man inte kan äta lök.

Ja högst troligen.. Vet att de finns vuxet folk som ännu är i barnstadiet att inte gilla, hantera eller tycka om lök oavsett. Medfött liksom eller fel på tarmfloran
Citera
2024-11-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja högst troligen.. Vet att de finns vuxet folk som ännu är i barnstadiet att inte gilla, hantera eller tycka om lök oavsett. Medfött liksom eller fel på tarmfloran

Vet också om vuxna som är i barnstadiet.

Lagade en Oignon Gratine med greveost.(Svensk).
Blev riktigt bra. Myyycket billigare än Gruyere som man annars använder till gratinerad fransk löksoppa.

Blev mer som lök, bröd och ost. Inte så mycket soppa.

Löken fick man steka i en halvtimme.
Citera
2024-11-29, 10:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vet också om vuxna som är i barnstadiet.

Lagade en Oignon Gratine med greveost.(Svensk).
Blev riktigt bra. Myyycket billigare än Gruyere som man annars använder till gratinerad fransk löksoppa.

Blev mer som lök, bröd och ost. Inte så mycket soppa.

Löken fick man steka i en halvtimme.

Blev mer som en stuvning alltså. Ja huvudsaken det var krämigt och mustigt gott och ost-valet är ju valfritt till den som smakar
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in