2010-04-17, 17:55
Medlem
hollands-hopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
De mänskliga rättigheterna handlar om hur det bör vara, inte hur det faktiskt är. Människan du talar om har självfallet rätt till liv, frihet och personlig säkerhet, men denna rätt respekteras beklagligt nog inte.

Det tycker inte motståndsrörelserna i de länder där de kränks, t.ex. i Iran.
Eller ett bättre substitut.

O jo de gör de visst. Varenda gång motståndsrörelserna segrar och själva får makten så ser de på de mänskliga rättigheterna som västerländskt påhitt, fråga David Isaac .
Senast redigerad av hollands-hopp 2010-04-17 kl. 18:01.
Citera
2010-04-17, 20:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Småstaden. Där har du det konservativa idealsamhället. Det är ingen slump att KPA (som ju var svenska mästare i essentialism) har den som logga.
Citat:
Ursprungligen postat av hollands-hopp
O jo de gör de visst. Varenda gång motståndsrörelserna segrar och själva får makten så ser de på de mänskliga rättigheterna som västerländskt påhitt, fråga David Isaac .
Du blandar bort korten. Det är en sak att vara mot en diktatur just för att den är en diktatur. Det är en helt annan sak att vara mot den för att man själv vill vara diktator.

Vad gäller naturrätt så kan även konservativa de med. "Så som Månen kretsar kring Jorden och som Jorden kretsar kring Solen, så skall bonden underordna sig adelsmannen och adelsmannen underordna sig konungen."
Senast redigerad av Herr Lindholm 2010-04-17 kl. 20:53.
Citera
2010-04-17, 22:33
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Här är exempel på några mänskliga rättigheter, som du betraktar som metafysiskt pladder:
[...]
Jag tycker samtliga ar bra och ser garna att de starks nar sa ar lampligt. Det betyder inte att jag gar runt med fantasier om att de ar rattigheter som galler alltid och overallt.

Citat:
Människan du talar om har självfallet rätt till liv, frihet och personlig säkerhet, men denna rätt respekteras beklagligt nog inte.
Det ar meningslost att ha en "rattighet" som inte uppratthalls.

http://www.youtube.com/watch?v=hUBAx8jbYNs&feature=related

Citat:
En del menar att de är givna av Gud. Andra säger att de kan härledas ur människans natur. Åter andra talar om en naturlag, som är en annan än de lagar människor hittat på.
Tills dess att nagon visar hur det ligger till ar det som bast pladder.

Citat:
Också Hitler[...]
Lille van, lite langre an inlagg 17 kunde du vall halla dig?
Citera
2010-04-17, 22:40
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vad gäller naturrätt så kan även konservativa de med. "Så som Månen kretsar kring Jorden och som Jorden kretsar kring Solen, så skall bonden underordna sig adelsmannen och adelsmannen underordna sig konungen."
"Folkpartiet ar mest liberalt i alla fragor." Lars Leijonborg uttalar sig for alla liberaler?
Citera
2010-04-18, 08:46
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
"Folkpartiet ar mest liberalt i alla fragor." Lars Leijonborg uttalar sig for alla liberaler?
Jag vet inte vad det har med saken att göra. Men oavsett vad man än tycker så om partiet Jan Björklund är ledare för så har det påståendet ingenting med naturrätt att göra.
Citera
2010-04-18, 11:25
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Jag vet inte vad det har med saken att göra. Men oavsett vad man än tycker så om partiet Jan Björklund är ledare för så har det påståendet ingenting med naturrätt att göra.
Jag forsokte illustrera poangen att bara for att nagon kallas eller kallar sig konservativ sa ar goranden och latanden fran denne nagon inte nodvandigtvis signifikanta for alla eller ens en liten delmangd av alla som kallas eller kallar sig konservativa. Etiketter som liberal eller konservativ ar helt enkelt for stora aven om det naturligtvis vimlar av manniskor som anser att just deras variant ar akta vara och att alla andra foretrader perversioner.

Med konservativa ar det sa att det finns naturrattare av alla mojliga olika modeller men ocksa gott om positivister som inte anser att bocker om naturratt duger till annat an att tanda i brasan.

Citatet ar for ovrigt akta Fuhrer Leijonborg och fran en gammal lordagsintervju dar intervjuaren var ofin nog att fraga om folkpartiet i nagon enda fraga kunde kallas mest liberalt. Efter mycket hmmmande sa klamde han fram det dar pekoralet.
Citera
2010-04-18, 13:47
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
JDet betyder inte att jag gar runt med fantasier om att de ar rattigheter som galler alltid och overallt.
I begreppet "universella mänskliga rättigheter" ligger att att rättigheterna gäller för alla människor överallt och alltid.

Citat:
Det ar meningslost att ha en "rattighet" som inte uppratthalls.
Det är i högsta grad meningsfullt att ha rättigheter, även om de inte "upprätthålls". Man kan till exempel kräva eller arbeta för att de ska respekteras.
Citera
2010-04-19, 13:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Jag forsokte illustrera poangen att bara for att nagon kallas eller kallar sig konservativ sa ar goranden och latanden fran denne nagon inte nodvandigtvis signifikanta for alla eller ens en liten delmangd av alla som kallas eller kallar sig konservativa. Etiketter som liberal eller konservativ ar helt enkelt for stora aven om det naturligtvis vimlar av manniskor som anser att just deras variant ar akta vara och att alla andra foretrader perversioner.

Med konservativa ar det sa att det finns naturrattare av alla mojliga olika modeller men ocksa gott om positivister som inte anser att bocker om naturratt duger till annat an att tanda i brasan.

Citatet ar for ovrigt akta Fuhrer Leijonborg och fran en gammal lordagsintervju dar intervjuaren var ofin nog att fraga om folkpartiet i nagon enda fraga kunde kallas mest liberalt. Efter mycket hmmmande sa klamde han fram det dar pekoralet.
Kort sagt: Det tog dig en djävla tid att återge min poäng just för att du skulle mästra mig.
Citera
2010-04-19, 15:40
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
I begreppet "universella mänskliga rättigheter" ligger att att rättigheterna gäller för alla människor överallt och alltid.
Vilket gor begreppet till metafysiskt pladder.
Citat:
Det är i högsta grad meningsfullt att ha rättigheter, även om de inte "upprätthålls". Man kan till exempel kräva eller arbeta för att de ska respekteras.
Man kan, dar sa ar lampligt, arbeta for sadant som omfattas av de "universella" rattigheterna utan att latsas att de ar universella.
Citat:
Kort sagt: Det tog dig en djävla tid att återge min poäng just för att du skulle mästra mig.
Nu skall du inte tro att alla ligger pa din egen niva. De flesta fattade nog direkt.
Citera
2010-04-19, 16:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Nu skall du inte tro att alla ligger pa din egen niva. De flesta fattade nog direkt.
Vaddå? Att du skulle gubbgläfsa för sakens skull? Ja, det förstår ju var och en.
Citera
2010-04-19, 17:24
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Vaddå? Att du skulle gubbgläfsa för sakens skull? Ja, det förstår ju var och en.
Ironin i det här inlägget kan man ju nästan ta på.

Är det verkligen så svårt för dig att hålla dig ifrån trådar där du inte har det minsta att bidra med? Eller är det bara hög postcount som gäller för dig?
Senast redigerad av Tjackmoster 2010-04-19 kl. 17:26.
Citera
2010-04-19, 19:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ironin i det här inlägget kan man ju nästan ta på.

Är det verkligen så svårt för dig att hålla dig ifrån trådar där du inte har det minsta att bidra med? Eller är det bara hög postcount som gäller för dig?
<RÖRMOKARGARV!>

Så kan du vara en darling och pm:a Motvillig 1.1 så att vi för femtielfte gången kan fastslå att alla liberaler inte härleder samhällsystem från naturen och att det finns konservativa som härleder samhällsystem från naturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in