Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Sjalv betraktar jag dem som metafysiskt pladder. Det kan ju vem som helst konstatera att ingen rattighet gallt alltid och overallt.
Den enda universella rättigheten är att det som är rätt (sant) är rätt. Eller om det kanske är en rätthet, hmmm...
... men håller med, rättigheter av den typen är något som vi hittat på, och som håller så länge vi enas om att det ska hålla. Just nu finns det en uppsättning mänskliga rättigheter som till stor del grundar sig i sund tradition och humanitet, och som jag som konservativ kan nicka medtyckande åt. Jag tycker att de ska gälla, och att de bör uppmuntras, främjas, och så vidare.
Angående topic - vad "ni konservativa" anser om utopier så är det första man bör tänka på att bara vi kan skapa vårt samhälle, vi tillsammans. Och med den insikten, samt insikten att människan är mänsklig, bör man ganska snart inse att utopier är omöjliga. Eftersom totala utopier är omöjliga är det inte värt att sträva dit om kostnaden (se: kommunism, nazism) är för hög - däremot får man använda sunt förnuft och en balansgång för att uppnå "något bättre" - så nära utopin som är möjligt utan att falla i illusionen att utopin är uppnåelig och att försöket att nå dit är önskvärt.
Krånglade jag till det med orden där, eller förstod ni?