Citat:
Ursprungligen postat av
standardsvar
Nja, finns bättre gaser att inandas ifall du vill dö genom att beröva lungorna på syre. Helium är lättare än syre, vilket gör att det blir svårare att hålla nere heliumet i lungorna. Jag skulle rekommendera kväve ifall du vill dö utav syrebrist. Fördelen är även att vår kropp är extremt van vid att inandas kväve då ca 78% av luften består av kväve, och vi därför ironiskt nog inte upplever kvävningskänslor när vi andas in rent kväve.
Går enkelt att få tag i ifall man vänder sig till exempelvis AGA-gas.
.
Jag är teknisk dykare och har använt rätt feta helium mixer och har hygglig koll. Det finns inga som helst problem med att "hålla gasen nere i lungorna". Kör man med en exitbag som man tömmer på luft innan stannar dessutom gasen i bagen. Alternativt köper man en andningsmask som man modifierar. Det finns ingenstans för heliumet ta vägen. Jag mixade en gång en 5/70/25 mix och testade andas det vid atmosfäriskt tryck. Man däckar rätt omgående. Med rent helium är man medvetslös på några andetag och död inom 10 min.
Helium är det som med framgång används av folk i för exit bags rätt bra tag nu. Anledningen till det är att ...det är mycket lätt att få tag på.
Kvävningskänslor (det som dykare kallar CO2 hit) beror förstås inte på syrebrist, eller på att du andas in en inert gas. De beror på att kroppen vill ventilera ut CO2. Det är därför viktigt att få bort O2 från andningsmixen så fort som möjligt så kroppen inte skapar CO2 och så får man panik. Det görs genom att man andas ut innan man tar ett andentag på ren inert gas vilket helium är. Kör man exit bag är det smart att få bort luften ur den och ersätta den med helium innan man tar på den. Helium stiger såklart och exibagen blir som en ballong full av helium man tar på huvudet och snör åt med t ex svettband. Hela proceduren finns beskriven rätt ingående i Final Exit (
http://www.finalexit.org/), men är enklare än så egentligen. Själv tänker jag använda en fullfacemask, som jag ibland dyker med.
Få bort panik, rädsla och ångest handlar alltså om en enda sak, dvs ventilera ut det sista av CO2. Då tror kroppen att man andas som vanligt, men den inerta gasen ersätter såklart O2.
Med rent helium ventilerar du ut all CO2 samtidigt som du ersätter syret i luftens lungor med helium.
Helium är MYCKET enkelt att få tag på. En 630 liters gas helium kostar drygt 700 kr gaspatroner.se och man får den inom några dagar. Till det behöver man en slang, svettband / elastiskt bungee cord och så är det bara att köra. Även teknikmagasinet har heliumtankar, men de skulle jag nog ta 2 av för att vara 1000% säker.