• 1
  • 2
2010-04-13, 19:13
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Har precis köpt mig 1kg avsett för hästar..

Men jag tror inte jag bör ta samma mängd som hästar får så undrar därför vilken mängd som är lämplig för en människa..
Blandar man det med vatten och dricker? Kan man i sånnafall blanda det med kreatinet när man dricker det?

Ursäktar för min okunskap
Citera
2010-04-13, 19:38
Medlem
Hagbalds avatar
Jag har köpt http://www.lyftarshopen.se/nav183720...product=352809 som är glucosamin+kondrotein+msm, där är doseringen på 900mg glucosamine så testa kör på det.

Jag tror personligen mera på att kondroteinet och msm hjälper bättre för ledverk, för när jag endast kört glucosamine har det inte alls vart lika bra som denna kombo.

Lycka till hoppas det ger lite humm vart du bör ligga i dosering.
Citera
2010-04-13, 19:42
Medlem
Thomaspunkts avatar
Jag ligger på 2.5g i dagsläget, tar det tillsammans med en måltid och dricker det med vatten.
Citera
2010-04-13, 21:17
Medlem
Hagbalds avatar
Off topic: Jag är lite smygkär i din avatar thomaspunkt
Citera
2010-04-13, 22:01
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Era svar var inte så lika varandra jag hade hoppats på =)
Glömde också att poängtera det att jag inte har någon direkt ledvärk i dagsläget..
Det visserligen kan komma i omgångar och försvinna efter en stund. Mitt syfte var att bygga upp och stärka mitt befintliga brosk, senor osvosv..

Skulle 1g vara okey tror ni? Om det hjälper något så är jag 185cm lång och väger in på 75kg..
Skulle det isånnafall vara frågan om ett kryddmått eller en tesked?
Det står 10g/dag för hästar i vilket fall.
Citera
2010-04-13, 22:50
Medlem
Alladins avatar
Ligger på samma som Thomas ungefär.
Citera
2010-04-13, 23:26
Medlem
Hagbalds avatar
Om jag var du skulle jag inte äta alls

Det råder tveksamheter om det verkligen hjälper vid artros, så att äta det om du inte har något värk är väl lite onödigt (imo).

Det är väl troligen inte skadligt att äta det, eftersom är väl (rätta mig om jag har fel) glutaminsyra+glukos.

Jag äter Joint support endast för att jag har värk i lederna och tycker det hjälper.
Citera
2010-04-14, 11:55
Medlem
klasklätters avatar
Nu fungerar det visserligen inte riktigt att räkna såhär, men kvoten mellan 10 gram och vad en häst väger skulle kunna antas vara samma som behovet för en människa. Det kan säkert hjälpa någon.

Förutsatt att en häst väger 500 kg.

10/500 = (Din dos)/(Din vikt)
-> 1/50 * (Din vikt)
-> Antal Glukosamin i gram

Om jag väger 100 kg ska jag alltså förtära 100 * 1/50 = 2 gram.

Som sagt, en höftning men kanske inte så illa då Alladin ligger på ~2.5g och han väger >100kg om jag inte minns helt fel.
Citera
2010-04-15, 17:41
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagbald
Om jag var du skulle jag inte äta alls

Det råder tveksamheter om det verkligen hjälper vid artros, så att äta det om du inte har något värk är väl lite onödigt (imo).

Det är väl troligen inte skadligt att äta det, eftersom är väl (rätta mig om jag har fel) glutaminsyra+glukos.

Jag äter Joint support endast för att jag har värk i lederna och tycker det hjälper.

Jag märker definitivt skillnad med glukosamin, lägger jag av med det en tid så kommer värken som ett brev på posten. Kör därför året om numera...
Citera
2010-04-18, 01:02
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Har kört med Scheikes Knee Sleeves och har fan inte lika ont som jag brukar ha efter ett gäng benlyft.
Och glukosaminet lämnade jag tillbaka.. Det är ju knäna som har gjort ont när det smällt till men är ruggigt nöjd med sleevesen och med svaren här kände jag att jag inte behövda glukosaminet..
Citera
2014-02-20, 18:17
Medlem
speedcolas avatar
En liten spinoff på den här tråden; men hur kommer det sig att de flesta preparat man hittar i sportshoppar sällan innehåller glukosamin? Det står till och med ofta nåt i stil med "produkten är fri från glukosamin" som att det skulle vara en dålig ingrediens (?) Verkar mest finnas produkter med "cissusextrakt" nu nu för tiden.

Ska det vara bättre än glukosamin till lederna? Kan inte jättemycket om detta men glukosamin är väl en av beståndsdelarna i ledvätska? Så jag tänker att det ju säkert är bäst, men som sagt, ingen aning.
Citera
2014-02-20, 20:33
Medlem
Flyer6s avatar
Följdfråga: Överdosering av glucosamin, vad leder det till?

Funderar på att köpa nån "hästglucosamin" så man kommer undan lite billigare, lätt hänt då att överdosera om man kör på en halvbra köksvåg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in