Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-13, 16:18
Medlem
antagonistens avatar
AVG körde sin schemalagda sökning och reagerade på svchost.exe och jag råddes att flytta filen till karantän. Efter det ombads jag att starta om datorn och gjorde så, men efter omstarten går det inte längre att komma in i Windows (XP SP3).

Windowsloggan dyker upp tillsammans med "progress baren" men när det är dags att gå vidare startar datorn om. Jag kommer in i Windows i felsäkert läge men det går ju inte att starta AVG... Vad göra?

jag skriver från mobilen så ni får ursäkta ev. brister i texten.
Citera
2010-04-13, 16:20
Medlem
Magnums avatar
In med en Windows-skiva och installera om över det gamla.
Citera
2010-04-13, 16:23
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
In med en Windows-skiva och installera om över det gamla.
Går det inte att reparera den nuvarande installationen? Jag körde igång reparationsmojängen genom Windowsskivan men förstod mig inte på CLIn.
Citera
2010-04-13, 16:24
Medlem
cannaBes avatar
Eftersom du kommer in i felsäkert läge kan du ju köra Systemåterställning.
Citera
2010-04-13, 16:26
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Eftersom du kommer in i felsäkert läge kan du ju köra Systemåterställning.
Mjo, jag såg att möjligheten fanns men jag vet inte hur gammal den senaste "backupen" är och ville inte chansa. Görs det automatiska backups med jämna mellanrum eller är det manuella säkerhetspunkter som gäller?

Jag har inget minne av att ha gjort det manuellt någon fång i alla fall...
Senast redigerad av antagonisten 2010-04-13 kl. 16:32.
Citera
2010-04-13, 16:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Mjo, jag såg att möjligheten fanns men jag vet inte hur gammal den senaste "backupen" är och ville inte chansa.
Men det ser man väl i samband med att man påbörjar återställningen?
Och vad jag vet så kan man även ångra en systemåterställning.

Det är inte så att du tänker på "starta windows med senaste fungerande version"?
Citera
2010-04-13, 16:43
Medlem
antagonistens avatar
Systemåterställningen fungerade inte, fortfarande samma problem med bootningen, trots att senaste återställningspunkten var flera timmar innan AVG-incidenten.
Citera
2010-04-13, 16:53
Medlem
antagonistens avatar
Försvinner de ändringar som gjorts till filer sedan senaste återställningspunkten? Den näst-senaste är nämligen från i fredags (senaste är från lunchtid idag, men fungerar ej att använda).
Citera
2010-04-13, 16:54
Medlem
Exakt samma sak hände på min stationära dator fast AVG reagerade på explorer.exe, efter en omstart så var filen borta. Jag kunde starta datorn men fick inte fram skrivbordet och försökte jag starta explorer.exe via kör så fanns inte filen.

Jag löste detta genom att helt enkelt skicka filen explorer.exe från min bärbara dator till min stationära, la filen i autorun och allting har fungerat utmärkt sedan dess.

Det kanske vore något att prova? Dra över svchost.exe från en annan dator och lägg den i autorun?
Citera
2010-04-13, 16:58
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban.swe
Exakt samma sak hände på min stationära dator fast AVG reagerade på explorer.exe, efter en omstart så var filen borta. Jag kunde starta datorn men fick inte fram skrivbordet och försökte jag starta explorer.exe via kör så fanns inte filen.

Jag löste detta genom att helt enkelt skicka filen explorer.exe från min bärbara dator till min stationära, la filen i autorun och allting har fungerat utmärkt sedan dess.

Det kanske vore något att prova? Dra över svchost.exe från en annan dator och lägg den i autorun?
Jag har bara en dator och den är stationär men tack ändå. Jag försöker nog med lite olika återställningspunkter och hoppas på det bästa...

Edit: tre stycken svchost.exe körs förresten i felsäkert läge.
Citera
2010-04-13, 17:01
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Försvinner de ändringar som gjorts till filer sedan senaste återställningspunkten? Den näst-senaste är nämligen från i fredags (senaste är från lunchtid idag, men fungerar ej att använda).
Det ska endast vara systemfiler som berörs, privata dokument osv berörs inte, jag är inte 100 på vad du menar för filer.
Citera
2010-04-13, 17:06
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det ska endast vara systemfiler som berörs, privata dokument osv berörs inte, jag är inte 100 på vad du menar för filer.
jag menade eXempelvisfiler som har skapats (läs: laddats ner) efter det att återställningspunkten skapade. Jag ville bara vara säker innan jag började pilla med någonting.

ÅterStällningsspåret verkar vara kört, har testat flera olika punkter dock utan resultat (eller ja, inte det reUltat jag hoppades på i alla fall).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in