Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-13, 18:10
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
jag menade eXempelvisfiler som har skapats (läs: laddats ner) efter det att återställningspunkten skapade. Jag ville bara vara säker innan jag började pilla med någonting.

ÅterStällningsspåret verkar vara kört, har testat flera olika punkter dock utan resultat (eller ja, inte det reUltat jag hoppades på i alla fall).
Starta i felsäkert sen ploppar du in Windows-skivan och kör en "sfc /scannow" utan citationstecken ifrån ett cmd-fönster.

Då söker den igenom datorn och kopierar över filer som fattas, lär funka.
Citera
2010-04-13, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Mjo, jag såg att möjligheten fanns men jag vet inte hur gammal den senaste "backupen" är och ville inte chansa. Görs det automatiska backups med jämna mellanrum eller är det manuella säkerhetspunkter som gäller?

Jag har inget minne av att ha gjort det manuellt någon fång i alla fall...

Det är din lösning, den tar inte bilder eller dylikt.
Citera
2010-04-13, 18:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta en Recovery Console från Xp-skivan.

Kopiera SVCHOST.EXE från C:\windows\system32\dllcache (eller annan källa) till C:\windows\system32

Kommer du inte åt hårddisken på annat sätt, starta upp på en Ubuntu Live-CD
Citera
2010-04-13, 18:33
Medlem
927s avatar
avg och falsklarm verkar va nåt som hör ihop...
Citera
2010-04-13, 19:16
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Starta en Recovery Console från Xp-skivan.

Kopiera SVCHOST.EXE från C:\windows\system32\dllcache (eller annan källa) till C:\windows\system32

Kommer du inte åt hårddisken på annat sätt, starta upp på en Ubuntu Live-CD
Jag får bara ett "åtkomst nekad" när jag skriver in följande:
copy c:\Windows\system32\dllcache\svchost.exe c:\Windows\system32

Jag kanske borde tillägga att windowspartitionen har betäckningen "h", fast den kanske nämns som c i alla fall...?
Citera
2010-04-13, 19:20
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Starta i felsäkert sen ploppar du in Windows-skivan och kör en "sfc /scannow" utan citationstecken ifrån ett cmd-fönster.

Då söker den igenom datorn och kopierar över filer som fattas, lär funka.
Jag råkade tyvärr köra igång installationsprocessen så jag kommer inte ens åt felsäkert läge längre...Ominstallation kanske är enda lösningen nu?

När jag öppnar CLI-grejen via windowsskivan kan jag lista alla partitioner utom h:, så det kanske är så illa att partitionen är helt körd?
Citera
2010-04-13, 20:21
Medlem
antagonistens avatar
Efter mycket strul lyckades jag till slut komma till installationsrutan där man ser de olika partitionerna. Av någon anledning hade min systempartition tömts (!). Det hela verkat otroligt konstigt eftersom jag aldrig valde att formatera partitionen eller liknande.

I "partitionsfönstret" rapporterades det att den var helt tom, men den verkar inte ha varit formaterad eftersom jag var tvungen att göra det själv när jag valde att Windows skulle installeras på den aktuella partitionen. Kan det ha beror på ett trasigt filsystem som av denna anledning rapporterade att partitionen var tom, trots att den egentligen inte var det?

Hur som helst var det rätt surt att bli av med alla installerade program och filer på skrivbordet, men å andra sidan har jag tänkt formatera och ominstallera ett bra tag nu utan att det har blivit av. Går det förresten att skapa schemalagda avbildningar av systemdisken m.h.a. någon funktion eller program? Jag har nämligen två hårddiskar och det skulle vara väldigt smidigt att bara kunna återställa OSet om (läs: när) liknande saker händer i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in