• 1
  • 2
2010-04-12, 05:41
Medlem
SinXs avatar
Ärade forum!

Som kär apple-användare sedan lite över ett år har jag många gånger förundrats över hur träffsäkra apple produkter har blivit. När jag köpyr min första mac blev det en Macbook Alu. Medan jag satt hemma och väntade på den läste jag det mesta som gick att finna om Apple och dess produkter. Frågade runt på flashback och andra forum. Något som förvånade mig lite var att apple användare lovprisade i princip samtliga produkter från apple med undantag för deras dåvarande mus "Mighty mouse". Eftersom jag läste dessa omdömen valde jag att inte köpa en sådan som tillbehör utan använde istället touchpaden på macbooken vilket verkligen gick hur bra som helst.

När jag efter en tid beställde min iMac fick jag med en mighty mouse. Tyvärr kunde jag bara konstatera vad många andra sagt. Musen var helt enkelt dålig. Precisionen var dålig, knapparna för hårda, smuts orsakade problem med scrollhjulet osv...

Min mighty mouse fick helt enkelt ligga i lådan till förmån för en betydligt bättre logitechmus. Denna gick dock söner efter ett par månader och en standard dell-mus (svart ful plastsak) som kanske inte var någon dröm, men som i alla fall gjorde sitt jobb på ett bättre sätt en vad "Mighty mouse" hade gjort.

Här om dagen var jag inne i den lokala applebutiken och impulsköpte en "Magic Mouse".

Installation
När jag kom hem och ville testa musen ville den först inte fungera alls. Datorn hittade en "Apple wireless mouse", men kunde inte ansluta. Först när jag under blåtandsikonen valde att "Ansluta..." musen fungerade den.

En långsam mus
Det första intrycket av musen var att den var långsam men ändå precis. Små rörelser kunde göras utan "hack", och precisionen var bra. Under inställningarna för musen fanns inte speciellt mycket att välja på vilket jag anser dåligt för en sådan dyr mus. Med tredjepartsprogrammet MagicPrefs kunde jag öka musen acceleration till en mer normal samt göra diverse inställningar för hur musens och dess funktion ska fungera och bete sig. Efter någon minuts pillande känns musen nu helt okej att använda.

Ergonomi
Musen är främst designad för att vara snygg. Detta är knappast något nytt för Apple, och ibland går inte stilrenhet och ergonomi hand i hand. Så är det också i detta fall. Efter att förts provat musen under några timmar direkt på skrivbordet letade jag på min gamla musmatta med stöd för handleden. Med denna blev det betydligt mer ergonomiskt. Känner ingen ansträngning i armen efter en långt arbetsdag vid datorn.

Funktioner
Magic mouse är egentligen en hybrid mellan touchpad och traditionell mus. Detta skapar många möjligheter att ställa in musen så den beter sig helt efter dina önskemål. Dock är det dåligt av Apple att inte ha med mer inställningsmöjligheter som standard för denna mus. En så enkel sak som att kunna ställa upp snabbheten på muspekaren acceleration till mer än en "halt snigel med benbrott i kuperad terräng" borde vara en självklarhet.

Slutsats
Denna mus är i grunden bra. Apple behöver dock skärpa till sig på mjukvarusidan och se till att vi som konsumenter får fler inställningsmöjligheter. Att behöva tredjepartsprogram för att uppfylla de grundläggande kraven hos flertalet användare är direkt uselt. När det gäller musens ergonomi ska här sägas att detta är en mus som kräver sin musmatta. Utan en musmatta med handledsstöd kommer ett långt arbetspass kunna bli påfrestande för muskler och leder. Kan du leva med att du nu måste skaffa både en bra musmatta och tredjepartsprogram är Magic mouse en riktigt bra mus. Kanske den bästa musen jag använt.

+Snygg
+Touch
+Snabb, mjuk och precis
-Kräver sin musmatta
-Kräver tredjepartsprogram

Vad har Ni andra för erfarenheter?
Senast redigerad av SinX 2010-04-12 kl. 05:44.
Citera
2010-04-12, 05:53
Medlem
Tack för din utvärdering Funderade på att köpa en magic mouse men det förblev endast en tanke
Citera
2010-04-12, 09:27
Medlem
Linkerts avatar
Min tanke är idag, "den kunde ju blivit så bra..!".
Citera
2010-04-12, 10:36
Medlem
tzjs avatar
Lysande recension SinX!

Jag har tittat på en magic mouse men läst mer och mer om användare som inte är överdrivet imponerade av den. Nu kör jag med en vanlig Logitech sladdjävel till min MBP.
Citera
2010-04-12, 10:40
Medlem
fatattacks avatar
Tycker den är bra. Har inga problem. Med magic prefs fungerar den bra. Musmatta.. behövs inte anser jag. Det enda är att den ibland tvekar lite vid scroll. Jag bytte tillbaka till MightyMouse häromdagen för test. Det bytet blev kort.
Citera
2010-04-12, 11:39
Medlem
Purrs avatar
I sitt originalutförande är den inte så speciell, men med MagicPrefs så blir den mycket bättre, både när det gäller hastighet och funktionalitet. Det enda jag egentligen har att klaga på är att den verkar dra ganska mycket ström, men det kanske bara är jag som sitter för mycket vid datorn.

Det tog ett tag att vänja sig vid den annorlunda formen på musen, men efter en vecka blir man van, det blev nästan jobbigt att gå tillbaka till min gamla trådade Microsoft-mus (som får duga tills vidare, tills jag orkar köpa nya batterier).
Citera
2010-04-12, 18:18
Medlem
ronald1457s avatar
Har ägt magic mouse i en månad nu, är super nöjd med den. Har inte ens sett programmet magic prefs förns nu. Har bara varit en sak jag inte varit nöjd med och det är hastigheten på muspekaren. Vilket nu är fixat med magic prefs, min magic mouse är fullbordad och komplett.

Älskar musen och råder alla att köpa den.
Citera
2010-04-12, 18:21
Medlem
Hamsterns avatar
Håller med dig i stort, är nöjd med min Magic Mouse. Själv kör jag BetterTouchTool för att pimpa inställningsmöjligheterna, går även att ställa in egna gestures och dylikt.

Tog några dagar att vänja sig vid den nya formen samt få bra flyt i touchen, men nu sitter det som en smäck.

Om ni undrat över "magiken" så har ni två sidor med bilder på Magic Mouse i molekyler här.
Citera
2010-04-12, 20:36
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag har aldrig haft något strul med min Magic Mouse. I min iMac kan jag gå in i systeminställningar och ställa in den precis som jag vill ha den. Dock så har jag inte testat någon av Apples andra musar, så jag har egentligen inget att jämföra med, förutom min gamla mus som jag hade till min PC, och den suger hästballe i jämförelse med Magic Mouse. Jag är mer än nöjd med min mus.
Citera
2010-04-12, 21:34
Medlem
jag har en v470 blåtandsmus från logitech men den har egenskapen att "fastna" på skärmen när man rör den efter att ha låtit den stå någon minut, vilket måste vara något sorts strömsparläge. Så muspekaren börjar inte röra sig förrän efter någon sekund. Har magic mouse samma egenskap?
Citera
2010-04-12, 21:37
Medlem
Flärps avatar
Den kunde varit lite större, annars är den helt okej. Har en på jobbet men den står på sidan av, använder en IntelliPoint Explorer 3.0 istället.
Citera
2010-04-12, 21:52
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Vilken skillnad tycker ni att magic prefs egentligen gör? Räcker det inte med de inställningar som finns i systeminställningar? Motivera varför jag borde använda magic prefs..

Tacksam för svar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in