2010-04-15, 17:39
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag tycker det här är spännande 
Det finns nog inget plagg som är gjort enbart för funktionens skull, så även om man är ute efter att ha en enbart funktionell klädsel så råkar man ut för ett val som inte bara tilltalar en själv estetiskt utan även Andra. Väldigt få personer går runt i arbetskläder på fritiden, om man inte kommer ifrån typ Nordkorea där alla har i princip likadana kläder. Och även arbetskläder, som är gjorda för att vara så praktiska som möjligt, är uniformer som ska representera något. Att det sociala spelar in kan man se på till exempel hur kjollängden blev kortare och kortare under 1900-talet, av praktiska skäl från början och senare av mer estetiska skäl. Och det sociala internaliseras i individerna som då kan personligen se på kläderna utifrån sina egna individuella perspektiv.
Jag antar att du gillar jackan om det är kallt ute
Men om du fick skulle du helst gå runt naken?

Det finns nog inget plagg som är gjort enbart för funktionens skull, så även om man är ute efter att ha en enbart funktionell klädsel så råkar man ut för ett val som inte bara tilltalar en själv estetiskt utan även Andra. Väldigt få personer går runt i arbetskläder på fritiden, om man inte kommer ifrån typ Nordkorea där alla har i princip likadana kläder. Och även arbetskläder, som är gjorda för att vara så praktiska som möjligt, är uniformer som ska representera något. Att det sociala spelar in kan man se på till exempel hur kjollängden blev kortare och kortare under 1900-talet, av praktiska skäl från början och senare av mer estetiska skäl. Och det sociala internaliseras i individerna som då kan personligen se på kläderna utifrån sina egna individuella perspektiv.
Jag antar att du gillar jackan om det är kallt ute

Men om du fick skulle du helst gå runt naken?
Jodå, såna folk finns. Min egen far tillexempel, han dräller runt i arbetskläder för det mesta. Jag är nog rätt lik honom såsätt att det alltid ska vara bekvämt och funktionellt.
Den ultimata klädseln om jag själv får välja är nog t-shirt och jeans ute bland folk. Fast där bryter jag lite mot min egen filosofi att bekvämast går först, då jag egentligen föredrar mjukisbyxor framför jeans.
Visserligen mer praktiskt med jeans när man är ute, mer fickor bland annat.
Men mjukisar är mycket skönare, så det blir lite blandat där.
Hade inte velat gå runt naken, men gärna i kalsonger och t-shirt hemma. Blir så kallt om röven att sitta när man är näck