Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-11, 17:12
  #1
Medlem
Jag har hittat en skogsfastighet jag vill köpa, och den ska användas för rekreation, ved och som investering. Jag måste låna pengar till denna och problemet är att jag inte har någon säkerhet. Jag har en hyfsad lön idag, ca 35k i månaden. Jag vet att det är svårt att få ett banklån utan säkerhet men skogsfastigheter kanske är annorlunda. Tanken är att omedelbart efter köpet avverka hälften av den slutavverkningsklara skogen. Detta skulle ge mig möjlighet att omedelbart återbetala ca 65-70% av lånet. (räknad efter vad grannfastigheterna fått för snittpris per kubikmeter och efter att skatt och återplanteringskostnader är betalda)
Lånet kommer vara på ca 800000kr.

Tror ni att banken kan tänka sig att gå med på detta?
Citera
2010-04-11, 17:34
  #2
Medlem
Windiss avatar
Jag tror nog inte banken kommer att neka dig ett lån med den inkomsten som du har idag. De kommer förmodligen att ge dig ett blanco lån vilket innebär en delvis högre ränta än om du tog ett lån med säkerhet. Gå in och hör med banken du kan ju inte få något annat än ett nej.
Citera
2010-04-12, 07:41
  #3
Medlem
Går det inte låna 90% eftersom det är en skogsfastighet?
Generellt...
Man får låna upp till 95% till bostäder.
Man får låna upp till 90% om man köper hyresfastighet

Varför skulle du inte skulle få kunna låna 90% till en skogsfastighet?
Skogsfastigheten blir säkerheten.
Citera
2010-04-12, 09:57
  #4
Medlem
Affelindos avatar
Bankerna har blivit mer restriktiva på lån nu än var de var för några år sedan. Kontakta din bank och beställ tid för ett möte. Du får ett bättre svar på din bank än av random person på fb.

Lycka till. Jag håller tummarna för att lånet skall gå igenom.

PS
Ett tips är att ha alla beräkningar med dig på ett tydligt presenterat sätt så att de får se att dina kalkyler håller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback