Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-09, 21:05
  #1
Medlem
Sitter och försöker få igång remote desktop på min "lek/server" dator som jag nyligen formaterade och la in ubuntu + openSuSe dualboot, jag la in remote desktop för bara någon dag sedan på min virtuella ubuntu dator i kursen jag går för att kunna styra med min iphone, för att ha något att göra medans läraren pratade saker man redan vet , då var det inga större problem och de gick ganska fort och lätt.

nu när jag ska göra det hemma vill det inte alls funka, iphonen vill helt enkelt inte ansluta och alla portar är öppnade men då jag tittade lite på mina olika ip nummer såg jag något väldigt konstigt:

dator nr1 är inkopplad direkt in i väggen (ingen router) har ett eget ip

dator nr2,3 och iphone som går genom en router sen in i väggen har samma ip utåt
ok så inget knasigt ännu... men nu kommer det.

dator nr 4 som går direkt in i väggen utan router (precis som dator nr1) har samma ip som 2 och 3!? varje utag i väggen sak ge ett eget ip (har 8 kontakter och 8 ip'n tilldelade, 1 till varje) hur fasen kan 2 olika uppkopplingar ha samma ip?

har försökt göra ip release/renew på nr4 men den får tillbaka samma ip som 2 och 3 hela tiden ändå, den är ju inte inkopplad på routern så den ligger inte i samma nät som de, men ändå har den samma ip utåt. jag misstänker att detta kan vara problemet och att när jag försöker ansluta till dator nr4's remote desktop så försöker iphonen connecta till routern och dator 2,3 istället?

kan någon förklara hur de är möjligt att dessa har samma ip? och om någon även kan gå igenom snabbt hur jag får igång remote desktop på ubuntu skulle jag bli glad provat både remote desktop som kommer med ubuntu och krfb från ubuntu software center.

ssh har jag fått efter lite tjabb


kan tillägga att jag inte får någon info om localt ip när jag kör ifconfig i konsollen på dator 4, kan inte heller få någon kontakt mellan dator 4 och 2 / 3 genom lokal ip adress, inte heller till routern
__________________
Senast redigerad av leothlon 2010-04-09 kl. 21:10.
Citera
2010-04-09, 21:31
  #2
Medlem
nucces avatar
låter konstigt, skulle ju blivit en ip konflikt, ligger dom på samma nätmask också?

edit: vilken dhcp server har dator 4? klistra in ifconfig här..
edit2: tabort ipnummer från ifconfig paste så slipper du stygga pojkar som vill leka med din dator..
__________________
Senast redigerad av nucce 2010-04-09 kl. 21:34.
Citera
2010-04-09, 21:59
  #3
Medlem
pipecrawlers avatar
Har dator fyra samma ip som din router har? med samma subnätmask? vilken ip brukar du ha på dator 4?
Om du kör iphone på wifi så testa istället att connecta din iphone via 3G mot din externa ipadress.
__________________
Senast redigerad av pipecrawler 2010-04-09 kl. 22:04.
Citera
2010-04-09, 22:09
  #4
Medlem
nu var det ju ett tag sedan jag pillade runt i ubuntu och när jag kör ifconfig så får jag inte upp någon dhcp info från vad jag kan se, men om jag kollar på denna windowsburken (dator 1 i senariot) som också är inkopplat direkt till väggen så är de 85.24.168.1 vilket verkar troligt,

och ja subnet masken är samma 255.255.255.0 vilket verkar lustigt för då den går direkt till bahnofs server borde det vara class c nät och inte klass a väll?


då jag har detta uppe på en dator 1 och kört ifconfig på dator 4 blir det inte ren coppy paste utan jag skriver av xD orkar inte logga in på FB på den datorn och leta upp passet och allt skit xD

eth0
Citera
2010-04-09, 22:13
  #5
Medlem
pipecrawlers avatar
255.255.255.0 är klass c
hoppas den externa ipadressen du skrev inte är exakt den du har, en del fulingar skulle kunna leka med den!!
__________________
Senast redigerad av pipecrawler 2010-04-09 kl. 22:16.
Citera
2010-04-09, 22:16
  #6
Medlem
nu var det ju ett tag sedan jag pillade runt i ubuntu och när jag kör ifconfig så får jag inte upp någon dhcp info från vad jag kan se, men om jag kollar på denna windowsburken (dator 1 i senariot) som också är inkopplat direkt till väggen så är de 85.24.168.1 vilket verkar troligt,

och ja subnet masken är samma 255.255.255.0 vilket verkar lustigt för då den går direkt till bahnofs server borde det vara class c nät och inte klass a väll?


då jag har detta uppe på en dator 1 och kört ifconfig på dator 4 blir det inte ren coppy paste utan jag skriver av xD orkar inte logga in på FB på den datorn och leta upp passet och allt skit xD

eth0 link encap:Ethernet HWaddr xxxxxxxx(står såklart annat)
inet addr:xxxxxxxx bcast:85.24.168.255 mask:255.255.255.0
inet6 addr: xxxxxxxxxxx scope:Link
up broadcast running multicast mtu:1500 metric:1
RX packets:246 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:91 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelem:1000
interrupt:19 Base address 0xe400

lo lnk encap:local loopback denna infon behövs itne va? skriv isf så lägger jag in den med.


vad de gäller vilken ip dator 4 brukar ha kan jag inte svara på då den stått och samlat dam senaste tiden utom när flickvännen lånar den för att kolla någon sida när hon är här.

de jag vet är att jag har alltid! haft olika ip adresser ut på datorerna som varit kopplade direkt till väggen, och det har ju även dator 1, bara dator 4 som det är så konstigt med :S

sorry för sent svar fastnade på hemmaserver tråden där han hadde sms styrning och hela köret xD



oj tydligen blev de någon dubbel post där :S aja jag blandade väll ihop klass a och c då, vilken ordning de var och det


och ipn jag skrev är till dhcp'n (banhof) inte till mig
__________________
Senast redigerad av leothlon 2010-04-09 kl. 22:21.
Citera
2010-04-09, 22:21
  #7
Medlem
Jo, det är en skarp klass A-adress du har med en klass C-subnätmask, men detta är inte konstigt alls. Bahnhof subnettar nätverket för att kunna få fram flera nätverk med mindre antal hoster på varje nät, på så sätt kan man utnyttja de nätverken man har på ett bättre sätt. Det är inte så mycket snack om olika IP-klasser längre, utan man kikar nästan enbart på masken.
Citera
2010-04-09, 22:29
  #8
Medlem
pipecrawlers avatar
Men när du säger att du har samma adress på dator 4 som på dator 2 och 3 menar du då den externa adressen på din router? eller har du klass a adresser med klass c subnet på insidan av routern?
Citera
2010-04-09, 22:34
  #9
Medlem
jag menar den externa ip'n

______________________
|^^^^^^internet^^^^^|
---------------------------
^|-^^^^^|*^^^^^^^|*
^|^^^.___|___^^^^^^|
^|^^^|router |^^^^^^|
^|^^^---------^^^^^|4|
_|_^^ |^^^^|
| 1 |^| 2 |^^|3|



eftersom jag vet att jag är dålig på att förklara saker försökte jag rita upp de grafiskt:

sifforna är ju då datorerna, 2 och 3 till routern sen ut på nätet, 1 och 4 direkt ut. stjärnorna är där de är samma ip och - där det är eget (som det ska vara)


oj de gick ju inte alls -.-' FB vill tydligen inte acceptera flera mällanrum på rad xD
__________________
Senast redigerad av leothlon 2010-04-09 kl. 22:38.
Citera
2010-04-09, 22:37
  #10
Medlem
pipecrawlers avatar
Vad händer om du gör en release and renew direkt i routern då?
Alltså du kan omöjligen få samma ip från banhofs dhcpserver. kommer du ut på Internet med alla burkar?
__________________
Senast redigerad av pipecrawler 2010-04-09 kl. 22:41.
Citera
2010-04-09, 22:40
  #11
Medlem
De är jag lite osäker på hur / vart jag gör :/ för om jag går in i routerns inställningar är jag rätt säker på där inte finns nått, utan då blire cmd command va? isf vilket?
Citera
2010-04-09, 22:45
  #12
Medlem
ja alla datorerna kommer ut på internet, har bytt uttag på datorerna och routern med men är ändå samma sak
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback