Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-09, 06:17
  #1
Medlem
Fingers avatar
Om man ber en människa att vrida sig ett varv så gör han eller hon det åt antigen höger eller vänster med flit, och kommer göra det nästan alla gånger nånsin.
Bland gymnaster, konståkare, extremsportare m.m är det väldigt vanligt att bara kunna snurra åt ett håll t.ex åt vänster men har jättesvårt för att snurra åt höger.

Vad beror detta på?

Detta är en fråga som har plågat mig i åratal.
Citera
2010-04-09, 08:26
  #2
Medlem
Insignificunts avatar
Känner du till att man är höger- eller vänsterhänt? Det är förklaringen. Så, nu kan du sova!
Citera
2010-04-09, 08:28
  #3
Medlem
Fingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Känner du till att man är höger- eller vänsterhänt? Det är förklaringen. Så, nu kan du sova!
Trodde jag också och det upptäckte jag rätt snabbt att det inte stämmer.
Inte heller höger eller vänsterfotad har någon betydelse i det här.
Citera
2010-04-09, 08:31
  #4
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finger
Trodde jag också och det upptäckte jag rätt snabbt att det inte stämmer.
Inte heller höger eller vänsterfotad har någon betydelse i det här.

Om du vill bli tagen på allvar så presentera en icke-anekdotisk härledning till att detta fenomen de facto existerar. Förmodligen är det bara någonting som du har fått för dig och inte någonting som generellt stämmer. Jag provade att snurra och jag kunde snurra åt båda håll, men å andra sidan är jag inte konståkare heller. Det verkar extremt osannolikt att detta bara gäller konståkare och extremsportare om det skulle stämma, haha.

Så osannolikt att jag kan säga: nej, det stämmer inte.
Citera
2010-04-09, 08:45
  #5
Medlem
Fingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Om du vill bli tagen på allvar så presentera en icke-anekdotisk härledning till att detta fenomen de facto existerar. Förmodligen är det bara någonting som du har fått för dig och inte någonting som generellt stämmer. Jag provade att snurra och jag kunde snurra åt båda håll, men å andra sidan är jag inte konståkare heller. Det verkar extremt osannolikt att detta bara gäller konståkare och extremsportare om det skulle stämma, haha.

Så osannolikt att jag kan säga: nej, det stämmer inte.

Har testat det här på ett 20 tal människor, det stämmer inte bara in på folk som sysslar med sånna rörelser till en sport eller dylikt.
Alla väljer sitt eget håll och är sämre på att snurra åt ena hållet och bättre åt det andra.
Precis som att skriva med höger och vänster hand, bara att det inte hänger ihop med snurrningen.
Citera
2010-04-09, 15:13
  #6
Medlem
shizophrenics avatar
Det är bara för att de är höger resp. vänsterfotade. Vad, exakt, är det som är speciellt med detta?
Citera
2010-04-09, 17:11
  #7
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finger
Har testat det här på ett 20 tal människor, det stämmer inte bara in på folk som sysslar med sånna rörelser till en sport eller dylikt.
Alla väljer sitt eget håll och är sämre på att snurra åt ena hållet och bättre åt det andra.
Precis som att skriva med höger och vänster hand, bara att det inte hänger ihop med snurrningen.

Har denna fråga plågat dig i åratal?

Det är, och jag är inte sarkastisk, något av det roligaste jag läst.
Citera
2010-04-09, 17:15
  #8
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finger
Bland gymnaster, konståkare, extremsportare m.m är det väldigt vanligt att bara kunna snurra åt ett håll t.ex åt vänster men har jättesvårt för att snurra åt höger.

Satt och gluttade på X-Games häromdagen och såg lite av skidåkningen. Och nog fan kunde dom snurra åt båda hållen. Kommentatorerna påpekade det här flera gånger, i synnerhet som många gjorde två högertrick i rad och sedan som avslutning gjorde ett åt vänster. Och efter vad jag såg så gjorde i stort sett varje åkare trick åt båda hållen.
Citera
2010-04-10, 00:10
  #9
Medlem
Fingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Det är bara för att de är höger resp. vänsterfotade. Vad, exakt, är det som är speciellt med detta?

Höger eller vänster fotat spelar ingen roll.


Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Satt och gluttade på X-Games häromdagen och såg lite av skidåkningen. Och nog fan kunde dom snurra åt båda hållen. Kommentatorerna påpekade det här flera gånger, i synnerhet som många gjorde två högertrick i rad och sedan som avslutning gjorde ett åt vänster. Och efter vad jag såg så gjorde i stort sett varje åkare trick åt båda hållen.

När de snurrar åt "fel" håll så kallas det switch vilket ökar svårighets graden ochger mer poäng.
T.ex Switch 360 är när man snurrar 360 grader åt sitt fel håll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback