• 1
  • 2
2010-04-09, 00:34
Medlem
Som rubriken lyder. Tog du en sabbatstid efter gymnasiet innan du började plugga, eller började du direkt? Om ja, hur länge väntade du?

Kan vara intressant att veta ett snitt, för att veta hur länge man själv kan "riskera" att vänta!
Citera
2010-04-09, 00:43
Medlem
Labaratas avatar
De flesta brukar ta ett år, om du planerar att vänta ett tag så vänta inte för länge eftersom det ofta rinner ut i sanden då.
Citera
2010-04-09, 00:50
Medlem
Aleizohiets avatar
Förutsatt att jag kommer in på något av mina 4a första val, kommer jag att studera. Däremot om jag inte gör det, blir det tveksamt.
Citera
2010-04-09, 00:58
Medlem
För mig tog det lite mer än 2 år som jag använde till att jobba.

I efterhand tror jag det var bra, om man hoppar direkt från gymnasiet till högskolan tror jag att man missar en hel del faktiskt.
Citera
2010-04-09, 01:06
Medlem
Aasinairs avatar
Jag tog nio sabbatsår Det var nog nödvändigt i mitt fall då jag antagligen inte hade haft disciplin till att plugga när jag var en rastlös 22-åring. Istället har jag hunnit med att resa och köpa saker jag inte annars hade haft råd med.
Citera
2010-04-09, 01:29
Medlem
Lite mer en två år. Reste, jobbade och bara hade det jävligt gött. Tycker de e grymt värt att ta lite tid off från skolan om man har den möjligheten. Att bara jobba en längre tid och känna på hur det kan vara på en arbetsplats är väldigt nyttigt. Att man sedan kan spara ihop lite pengar och bara dra ut i världen ettag är jävligt kul och personutvecklande
Citera
2010-04-09, 02:06
Medlem
Me0ws avatar
Ett år, jag är fortfarande i det. Ska börja igen nu till hösten.

Ångrar inte året för en sekund. Det var intressant då jag till en början jobbade mycket men sedan slutade på mitt jobb och njöt av arbetslösheten. Många avskyr att vara arbetslösa men jag känner att det var exakt vad jag behövde. Plus att jag istället började jobba lite på nätet där pengarna trillade in. Nu är jag mer taggad än nånsin att börja plugga igen
Citera
2010-04-09, 08:49
Medlem
Feadogs avatar
Jag tog 3 år. Tycker det var perfekt. När jag tog studenten var jag svårt skoltrött och helt omotiverad. Under de tre följande åren fick jag jobba lite på både rena skitjobb och vissa hyfsade jobb. Fick resa lite och känna på att vara arbetslös. Efter 3 år så var studiemotivationen på topp och jag längtade verkligen efter att börja plugga igen.
Citera
2010-04-09, 10:16
Medlem
davheis avatar
4 ar.

Direkt efter gymnasiet slukade lumpen ca 1,5 ar och sedan blev det 2,5 ar i arbetslivet innan jag kande mig tillrackligt motiverad att borja plugga igen. I backspegeln tycker jag det var bra att kanna pa att jobba pa riktigt ett tag innan man satte sig i skolbanken men det hade kanske rackt med ett ar eller max tva. Sista tiden da jag hade bestamt mig for att plugga men var tvungen att vanta pa att ansokan gick igenom och terminen borjade kandes ratt dryg.
Citera
2010-04-09, 10:19
Medlem
Rubinens avatar
De flesta väntar mer än ett år innan de börjar att plugga, tveklöst!

På utbildningar som psykolog, lärare och liknade (Filfak) så är det inte ovanligt att se de som har väntat 10 år, men jag skulle säga att de flesta väntar ungefär 3-4 år innan de väljer att läsa vidare.

På tekniska utbildningar som civilingenjör är det däremot mycket ovanligt att se de som väntat längre än 6-7 år. De flesta väntar kanske runt 2 år innan de väljer att studera vidare.

Jag själv väntade inte utan började plugga direkt, men det är ju helt upp till en själv. Är man skoltrött och vill ut och resa eller jobba på lager eller i affär så finns det ju positiva sidor med det med. Jag värdesätter däremot en civilingenjörslön vid en ålder av 23-24 år mer
Senast redigerad av Rubinen 2010-04-09 kl. 10:24.
Citera
2010-04-09, 10:23
Medlem
Nanders avatar
Två år har jag väntat, men nu till hösten ska jag äntligen börja plugga. Jag har jobbat och gjort lumpen sedan studenten.
Citera
2010-04-09, 10:40
Medlem
Jag har pluggat konstant efter gymnasiet i tre år nu, men till hösten kommer jag påbörja vad jag anser vara en "riktig" utbildning så man kan väl säga att jag har tagit 3 sabbatsår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in