2010-04-09, 11:57
Medlem
Pranchas avatar
Jag tog ett break på 3 år.

Ett år för värnplikten, och sedan två år på ett skitjobb. Såhär i efterhand önskar jag att jag börjat plugga direkt efter gymnasiet. Även om jag kanske inte var direkt mogen då, kändes de tre åren lite bortkastade eftersom de inte hjälpte mig att utvecklas inom det området jag ville. Dessutom skulle jag kunna sökt masterutbildning nu utan att känna mig ålderspressad.
Citera
2010-04-09, 12:37
Medlem
namgrebs avatar
Ett halvår, läst iof en 30 poängs kurs samtidigt men under sådana förhållanden och med sådan insats/motivation att det mer eller mindre är att räkna som en ledighet.
Citera
2010-04-09, 14:35
Medlem
Jag började när jag var 26 men jag hoppade av efter 1 år eftersom jag inte hade tillräcklig motivation och hittade inte heller nåt som intresserade mig tillräckligt.
Citera
2010-04-09, 17:48
Medlem
Jag tog studenten 2006, har sedan dess spenderat en sommar i Australien, en höst i Frankrike och 1,5 år som au pair i USA. Hösten 2007 provade jag tekniskt basår på KTH men kom på att a) det inte var ngt för mig och b) jag var fortfarande inte redo för studentlivet.

När jag gick i gymnasiet var jag sjukt skoltrött, behagade knappt gå dit, så att läsa vidare direkt var inte ett alternativ.

Nu söker jag juristprogrammet (UU, SU och LU). Ser fram mot att studera, det är en helt annan känsla och jag är grymt taggad!!

Citat:
"Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary." (Steve Jobs)
Senast redigerad av Juleyah 2010-04-09 kl. 17:50.
Citera
2010-04-09, 18:55
Medlem
Kallekools avatar
Började direkt... men det märks verkligen att de som haft ett två sabbatsår verkar mycker mer motiverade.

Ska nog ta ett sabbatsår innan jag är klar, tror man kan utvecklas mycket av det!
Citera
2010-04-09, 19:44
Medlem
Amagadwats avatar
1 år, om jag börjar plugga i höst. Har dock sökt jobb så det är inte så mycket 'semester' om man säger så. Mest stressigt och en tjatande moder.
Citera
2010-04-10, 02:31
Medlem
MadickenEs avatar
http://www.studieguidenonline.se/Gor...lar_i_tid.html

www.hogskolekvalitet.se/Utbildningsinvestering

Herr Bäckström verkar vara starkt emot att examensdatumet fördröjs. Investeringskalkylen visar på att om man tar ett till två år mer på sig att bli klar med högskolan minskar livsinkosmter med 1 mille Börjar känna mig gammal som kmr bli klar vid 25 års ålder
Citera
2010-04-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
http://www.studieguidenonline.se/Gor...lar_i_tid.html

www.hogskolekvalitet.se/Utbildningsinvestering

Herr Bäckström verkar vara starkt emot att examensdatumet fördröjs. Investeringskalkylen visar på att om man tar ett till två år mer på sig att bli klar med högskolan minskar livsinkosmter med 1 mille Börjar känna mig gammal som kmr bli klar vid 25 års ålder

Haha. Lite småkul då jag känner många om studerar, men de flesta blir klara runt 27-35. Fan det kommer ju gå åt helvete för dom!

Blir lite smått förbannad på denna stress och ålderspress. Gör det som känns rätt så blir det nog jävligt bra sen. Istället för att lyssna på andra och läsa artiklar om hur man borde och "ska" göra.
Citera
2010-04-10, 09:52
Medlem
Micke54s avatar
Jag väntade tills jag var 27. Hade inte en tanke på studier fram tills för ca 2 år sedan. Fördelen för mig är att när klasskamraterna grinar över att det är stökigt i korridoren så flinar jag och tänker hur fint vi har det i huset på 165kvm.
A-kassan är givetvis på högsta nivån om det ev tar någon månad efter studierna att få jobb. Då vi båda börjar bli till åren så kommer barn komma in i bilden under tiden. Min SGI ligger på 24000 om jag skulle få för mig att vara ledig någon sommar
Då jag är en gammal säsongare så är jag inte det minsta avundsjuk på krökandet&gökandet heller.

Nackdelar finns det säkert massor också men det är det försent att bekymra sig om.
Citera
2010-04-10, 09:55
Medlem
Jobbade lite (okay, mycket), reste lite etc. Så, efter 15 år började jag plugga.
Citera
2010-04-10, 09:56
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag var runt 35 år när jag började på lärarlinjen så det blir en sabbatstid på 18 år.
Citera
2010-04-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke54
Jag väntade tills jag var 27. Hade inte en tanke på studier fram tills för ca 2 år sedan. Fördelen för mig är att när klasskamraterna grinar över att det är stökigt i korridoren så flinar jag och tänker hur fint vi har det i huset på 165kvm.
A-kassan är givetvis på högsta nivån om det ev tar någon månad efter studierna att få jobb. Då vi båda börjar bli till åren så kommer barn komma in i bilden under tiden. Min SGI ligger på 24000 om jag skulle få för mig att vara ledig någon sommar
Då jag är en gammal säsongare så är jag inte det minsta avundsjuk på krökandet&gökandet heller.

Nackdelar finns det säkert massor också men det är det försent att bekymra sig om.
Hur kan du få a-kassa och studera samtidigt? Har för mig att man inte får göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in