2010-04-08, 23:16
Medlem
Weejays avatar
Ja; man ska vara ute tidigt när det gäller...
Vem tror ni vinner? Vem vill ni ska vinna?
Motivera edera svar...

Själv vill jag att någon av dessa ska vinna:
Bob Dylan
Det är inte första gången som en pristagare vinner, där texterna måste upplevas (Dario Fo, Pinter); hans avtryck i sånglyrikens värld sedan 60-talet är ojämförbart. Hans texter beskriver en samtid av orättvisor med hjälp av kreativa metaforer, fantasi men även mer konkret; och kan kännas igen i hela världens befolkning. Poesin som uttryckande medel har överlevt genom just sång, melodi och framföranden och har en flera hundraårig tradition bakom sig som Bob Dylan förvaltat/r. Churchill fick bl.a. priset för "brilliant oratory in defending exalted human values"; en motivering som väl skulle passa in på Dylan.

Thomas Pynchon
Post-modernismens storhet finner man i Pynchons litterära verk; problemet tror jag ligger i Pynchons skygghet och akademins osäkerhet om hans ens kommer att acceptera priset.

Dock tror jag att dessa ligger närmare till hands:
Adonis, Oates känns som en lågoddsare, Amoz Oz
Murakami eller Roth känns väl kanske inte helt borta heller.

Svenskar är det få som har chans till priset (främst p.g.a. Harry & Eyvind-spektaklet);
men om vi ska leka med tanken så kan jag se att Tomas Tramströmer tar hem det. Willy Kyrklund gick ju och avled; det krävs så ofantligt mycket att ex. Astrid Lindgren ska få priset postumt (har väl bara hänt en enda gång i prisets historia). I nivåerna nedanför ligger väl Enquist, Öijer (Norén kanske?) men alla lika chanslösa.

Känslan säger att det blir en amerikan i år...
Senast redigerad av Weejay 2010-04-08 kl. 23:19.
Citera
2010-04-09, 00:01
Medlem
Rakiis avatar
Nu har jag inte läst Pynchon så jag kanske är fel man att uttala mig om saken men han känns tämligen som en ganska, bitvis osäker kandidat i mina ögon. Utgår man ifrån tidigare kandidater och vinnare i fråga har det alltid handlat om delvis redan väldigt uppskattade och lästa författare som bokhandlarna vinner på i längden då Nobelpriset blir som gratis PR. Thomas Pynchon ligger väl ett steg högre upp på stegen om man ska snacka lättlästa (eller ja, relativt lättlästa) medan jag får intrycket av att det är få som egentligen har betat av mannens böcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Murakami eller Roth känns väl kanske inte helt borta heller.

Två utmärkta berättare men i längden ser jag hellre att ett eventuellt pris skulle ges till Philip Roth för hans enastående berättelser om Nathan Zuckerman såväl hans beskrivningar över det moderna Amerika. Kunde J.M. Coetzee få priset kan väl Roth, men känns som ett långskott.
Citera
2010-04-09, 10:18
Medlem
Av Oates, Murakami och Pynchon har jag bara läst japanens böcker, men jag tror att de alla är för kända och inte tillräckligt stilistiskt unika. De som borde få priset är Cormac McCarthy och Michel Houellebecq, men det kommer väl knappast hända heller. De är nog också för kända, men man vet ju aldrig.
Citera
2010-04-09, 11:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
De som borde få priset är Cormac McCarthy och Michel Houellebecq, men det kommer väl knappast hända heller. De är nog också för kända, men man vet ju aldrig.

Skulle gärna också vilja se att någon av dem får priset.
Citera
2010-04-09, 12:18
Medlem
I feminismens tidevarv har tre kvinnor på raken fått priset. Jag undrar hur många direkt efterkommande kvinnor de törs ge priset till utan att folk ska börja ana en viss kvoteringstanke? Själv tror jag de vågar även detta år och för att vara extra politiskt korrekta kommer en svart kvinna få priset.
Citera
2010-04-09, 12:23
Medlem
Ahruons avatar
Jag är en sån som naivt hoppas att Dylan ska vinna priset varje år. Men det lär som sagt inte hända och som Horace Engdahl sa: "Vad förvånad du skulle bli om Dylan fick det en dag! Inte för att jag tror att han sitter vid telefonen och väntar. Det måste betyda något annat när han sjunger "trying to get to heaven before they close the door".

Varför tycker jag då han ska få det?

Ja, eftersom han skrivit flera hundra poetiska texter. Precis som man ofta gjorde under antiken kombinerat poesi med melodi. Göran Hägg har skrivit träffande om saken och tar upp poesins framväxt i antika Grekland och den starka kopplingen till musiken. För sjöng man alltid fram poesin. Det är inte förvånande att Bob Dylan i vissa engelska läroböcker ersatt Shakespeare med sin "Blowin' in the Wind". Jag tror också att man måste titta på Dylans konstnärskap som en helhet. Han uttrycker sig bäst när han parar text och musik. Hade His Bobness varit en poet som enbart uttryckte sig i skrift så hade han fått Nobelpriset för länge sen.

Dramatiker som Dario Fo och Harold Pinter har ju fått det. För mig känns Dylan som ett naturligt val, för andra gör han det inte.

Ett hett tips är att införskaffa hans Lyrics. En tjock jävla lunta med alla texterna. Som går alldeles utmärkt att läsas som dikter. Igen slump att han inspirerat i stort sett alla låtskrivare samt sådana poeter och författare som Allen Ginsberg och Joyce Carol Oates (som tillägnade novellen "Where Are You Going, Where Have You Been?" till Dylan, inspirerad av låten "It's All Over Now, Baby Blue")

Bob Dylan har blivit nominerad med bla. följande rader:
Citera
2010-04-09, 12:30
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
I feminismens tidevarv har tre kvinnor på raken fått priset. Jag undrar hur många direkt efterkommande kvinnor de törs ge priset till utan att folk ska börja ana en viss kvoteringstanke? Själv tror jag de vågar även detta år och för att vara extra politiskt korrekta kommer en svart kvinna få priset.

Namnet är förvisso Jean-Marie Gustave Le Clézio men jag tycker ändå att det är lite magstarkt att kalla 2008 års pristagare för kvinna.
Citera
2010-04-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Namnet är förvisso Jean-Marie Gustave Le Clézio men jag tycker ändå att det är lite magstarkt att kalla 2008 års pristagare för kvinna.
Haha okej dagens ägning, nu kryper jag tillbaka under min sten och skäms .
Citera
2010-04-09, 12:36
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay

Svenskar är det få som har chans till priset (främst p.g.a. Harry & Eyvind-spektaklet);
men om vi ska leka med tanken så kan jag se att Tomas Tramströmer tar hem det. Willy Kyrklund gick ju och avled; det krävs så ofantligt mycket att ex. Astrid Lindgren ska få priset postumt (har väl bara hänt en enda gång i prisets historia). I nivåerna nedanför ligger väl Enquist, Öijer (Norén kanske?) men alla lika chanslösa.

Känslan säger att det blir en amerikan i år...

Jag tror också på en amerikan. I varje fall blir det inte en europé i år igen.

Och att få priset postumt är ju inget som sker igen. 1931 var det väl Karlfeldt som fick det, samma år som han gick bort. Nu kan det hända att han redan var tänkt att mottaga det, som med när fredspristagaren Hammarskjöld fick utmärkelsen efter sin död.
Citera
2010-04-09, 12:43
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos

Fördelningen sen prisets instiftande ser ut som följer:

Nio män
Selma Lagerlöf
Femton män
Grazia Deledda
Henri Bergson
Sigrid Undset
Åtta män
Pearl S Buck
Frans Eemil Sillanpää
Krig
Johannes Vilhelm Jensen
Gabriela Mistral
Tjugoen män
Nelly Sachs
Tjugofem män (!)
Nadine Gordimer
Derek Walcott
Toni Morrison
Oe Kenzaburo
Seamus Heaney
Wisława Szymborska
Sju män
Elfriede Jelinek
Harold Pinter
Orhan Pamuk
Doris Lessing
J M G Le Clézio
Herta Müller

Det är rent löjeväckande att så fort en kvinna prisas ropas det om ängslighet gentemot feminismen. Kan det inte lika gärna bero på att kvinnor i något större mån både accepteras som konstskapare och törs och tar sig tid att skriva?
Citera
2010-04-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Hade His Bobness varit en poet som enbart uttryckte sig i skrift så hade han fått Nobelpriset för länge sen.

Jag, som inte har förstått Dylans storhet, har svårt att se detta. Kan du ge något exempel på en text han skrivit som du anser håller nobelprisklass?

Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Igen slump att han inspirerat i stort sett alla låtskrivare samt sådana poeter och författare som Allen Ginsberg och Joyce Carol Oates (som tillägnade novellen "Where Are You Going, Where Have You Been?" till Dylan, inspirerad av låten "It's All Over Now, Baby Blue")

Du menar alla låtskrivare efter 1962? Oavsett hur du menar är det helt enkelt inte sant. Och var det inte Ginsberg som inspirerade Dylan för övrigt?
Citera
2010-04-09, 13:29
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Jag, som inte har förstått Dylans storhet, har svårt att se detta. Kan du ge något exempel på en text han skrivit som du anser håller nobelprisklass?

Här har du treav mina favoriter

Sad Eyed Lady of the Lowlands

Cross the Green Mountain

All along the Watchtower

Förutom alla hans texter så har han givit ut en lyriksamling också; Tarantula.
Senast redigerad av Weejay 2010-04-09 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in