2013-01-02, 12:44
Medlem
ColaKexs avatar
Pröva att använda någon form av stark spray så försvinner förhoppningsvis bananflugorna
Citera
2013-01-02, 12:47
Medlem
isildur2s avatar
Min kära brukar jaga dem med dammsugaren några ggr per dag tills de försvunnit helt.
Citera
2013-01-02, 12:51
Medlem
Artsys avatar
Införskaffa dig ett par frön till tobaksplanta. Flugorna som smakar på växten dör som flugor (bokstavligt talat)

Edit: Blir kanske svårt att få upp en planta med en två veckor lång deadline. Det är mer en långsiktig lösning.
Senast redigerad av Artsy 2013-01-02 kl. 12:54.
Citera
2013-01-02, 12:55
Medlem
Det finns något i din lägenhet som de lever av. Tror det kan vara så enkelt att de drar sig till dina sopor under diskhon. Du får helt enkelt försöka förvara din sopor på en annan plats (typ på balkong) och se om det löser sig.
Citera
2013-01-02, 12:55
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsy
Införskaffa dig ett par frön till tobaksplanta. Flugorna som smakar på växten dör som flugor (bokstavligt talat)

Visste inte, kan vara ett tips för framtiden. Hur påverkar det andra djur som katter osv?

Om de kommer ut från avloppet så kan du ju testa på olika propplösare. Det kanske hjälper, http://www.jula.se/propplosare-700-ml-510007
Citera
2013-01-02, 13:06
Medlem
Vi kör på små koppar lite överallt med vinäger, diskmedel och honung. Funkar hyfsat men verkar som flugorna börjat vänja sig.

Men i början funkade det jättebra och fångade ett par flugor varje dag.
Nackdel är dock att det luktar för jävligt, men går att lösa genom att lägga något med god lukt brevid eller så
Citera
2013-01-02, 13:11
Medlem
Tack för alla tips.
MEN

1. Lägenheten är bara 8 månader gammal. Byggår 2012.

2. Som jag skrev så har jag tömt alla sopor helt. Jag slänger numera alla mina sopor i en stor säck i en garderob i hallen. Matrester lägger jag i småpåsar innan jag lägger dem i säcken!

3. Jag har inga husdjur.

4. Flugorna är liksom inte på något speciellt ställe utan de flyger runt lite här och var. En i kylskåpet, en på toaletten, en framför tv:n osv. Som ett jävla flughotell!

Men jag skall försöka med fönsterputs i vaskarna och ställa ut diskmedelsblandningar på olika ställen.
Citera
2013-01-02, 13:12
Medlem
Bonkabonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseline94
Vi kör på små koppar lite överallt med vinäger, diskmedel och honung. Funkar hyfsat men verkar som flugorna börjat vänja sig.

Nackdel är dock att det luktar för jävligt, men går att lösa genom att lägga något med god lukt brevid eller så
Blandningen ska INTE lukta, poängen är att det behövs så lite för att få bananflugorna intresserade.

Ta och blanda vinäger och vatten, max 1 dl totalt, 50/50 och ta i en droppe diskmedel och eventuellt en skvätt honung, typ en tesked. Det ska inte lukta om detta. Det är bara att byta när det börjar bli för mycket flugor i.
Citera
2013-01-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseline94

Håller med, det luktar för jävligt! Och även om man fångar ett gäng så verkar det hela tiden "trollas" fram nya!
Citera
2013-01-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Blandningen ska INTE lukta, poängen är att det behövs så lite för att få bananflugorna intresserade.

Ta och blanda vinäger och vatten, max 1 dl totalt, 50/50 och ta i en droppe diskmedel och eventuellt en skvätt honung, typ en tesked. Det ska inte lukta om detta. Det är bara att byta när det börjar bli för mycket flugor i.

Skall prova ditt recept!!!
Citera
2013-01-02, 13:15
Medlem
datormissbruks avatar
häll diskmedel i alla handfat och i vasken
Citera
2013-01-02, 13:16
Medlem
Artsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Visste inte, kan vara ett tips för framtiden. Hur påverkar det andra djur som katter osv?

Jo, det funkade hemma hos mig. Jag hade en tobaksplanta ståendes i köksfönstret och titt som tätt så kunde man hitta bananflugor på plantan. Verkar som de dör direkt av nikotinet när de sätter sig på den. Jag hade dock inga större mängder med bananflugor i köket, men det fungerade på de jag hade
Jag tror inte katter smakar på plantan, så det borde vara lugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in