Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-10, 02:15
  #637
Medlem
villesons avatar
Som sagt det måste finnas en källa där de kommer ifrån. Hade samma problem också. Det visade sig att de kom från golvbrunnen, det var en gammal gjutjärnsbrunn som rostat och i de små "fickorna" samlades flugorna och la sina ägg. Så gör rent i brunnen, tvättställ, diskho mm. flera gånger och använd Radar. Det räcker inte med bara en gång utan upprepa flera gånger!

Det måste till lite starkare medel som t.ex. Radar. Allt annat är bara trams det bidrar bara till fler flugor.
Men tänk på att inte sova i samma rum då Radar inte är så hälsosamt att andas in!

Förr fans det ett väldigt bra medel mot både silver fiska och bananflugor men det har förbjudits sen flera år i Sverige. Tror det går att köpa utomlands. kommer tyvärr inte ihåg vad det hette.
__________________
Senast redigerad av villeson 2016-12-10 kl. 02:24.
Citera
2016-12-10, 02:31
  #638
Medlem
zammas avatar
Har ni provat att börja röka inom hus?
Citera
2016-12-11, 11:48
  #639
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Har ni provat att börja röka inom hus?

Kanske röka VINÄGER?
Citera
2016-12-14, 20:04
  #640
Medlem
Gamla ölburkar kanske?
Citera
2018-08-13, 23:55
  #641
Medlem
SINENOMINEs avatar
Fast ändå så har jag upplevt att när man gör en stark alkoholdrink med en citron eller dylikt så finnns det liktförbannat dessa små flugor på frukten i det uppdruckna glaset fastän den stått instängt i ett skåp några timmar, jag begriper mig verkligen inte på dessa insekter....Ooch JA jag är ganska renlig av mig, förutom när jag glömmer drinkglas i skåp över natten Är lite smått fascinerad av de här flugorna, antar att flugmamman gör allt hon kan för att lägga sina ägg.
Citera
2018-10-05, 10:30
  #642
Medlem
GoldTalons avatar
Införskaffade i början av sommaren en :https://www.teknikmagasinet.se/produ...-ljusfalla-6-w

Resultat på 3 månader.

3 flugor
20+ fästingar
1 nattfjäril

Har en handikappad polare här(har inte lämnat kvarten på månader) så jag kan inte använda radar-spray.

Försökte med en saft-fälla med noll resultat..
Citera
2020-07-27, 16:59
  #643
Medlem
Hur fan blir jag av med bananflugorna?

Har haft invasion av bananflugor många gånger innan och hittills alltid lyckats bli av med dem efter en dag eller två. De verkar komma periodvis, särskilt under sommaren. Men nu har de farit runt i köket i en vecka och de försvinner inte. De gamla metoderna jag prövat verkar inte funka. Jag har gjort följande:

  • Flugfälla (YES, vatten och äppelvinäger)
  • Kokande vatten i diskhon (de brukar husera där)
  • Gjort rent under diskhon
  • Slängt allt matavfall

Några andra tips? Hade inte ens frukt framme när de dök upp.
Citera
2020-07-27, 17:06
  #644
Avstängd
Man köper en sån här - de funkar:

https://pestweb.com/assets/files/pro...0FFD59C6D1.PDF

Den bästa är den sista med lysrör - den hyrde Anticimex ut. (Pestwest Nemesis 80 Rostfritt Stål)
Citera
2020-07-27, 17:16
  #645
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faktist
Eller på fucking Flashback. Nån som har nå tips ni vet funkar?

Oblandad saft och diskmedel. Funkar grymt mycket bättre än äppelvinäger
Citera
2020-07-27, 17:18
  #646
Medlem
Sätt på kork eller pappersplugg på ölflaskor och burkar etc
Citera
2020-07-27, 17:20
  #647
Medlem
KahlanAmnells avatar
Du behöver:

1 skål
En skvätt vinäger (gärna rödvins)
En tesked socker
En skvätt vatten
3-4-5 droppar diskmedel

Edit: Sorry, läste trådstarten rätt dåligt
Citera
2020-07-27, 17:25
  #648
Medlem
elopis avatar
Är det ingen fluga som fastnar i fällan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback