Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-07, 19:20
  #1
Medlem
SuperMarios avatar
Jag söker nytt jobb och var på en arbetsintervju i förra veckan. Jag fick inte det jobbet. Nu har jag fått reda på vem som har fått jobbet. Den personen i fråga har inte alls den kompetens jag sitter på; varken när det gäller faktiskt erfarenhet av yrket eller utbildning.

Jag är alltså mycket mer kvalificerad - på nästan alla plan. Personen som fick jobbet har fått det på grund av sin sociala umgängeskrets. Allt pekar på det. Jag känner till personens meriter.

Detta är alltså helt orättvist och felaktigt av företaget - jag känner det som djupt diskriminerande.

Jag har läst om liknande fall tidigare, där en person som inte fick ett jobb trots att han var den absolut bästa kandidaten. Han kände det jag känner, och gick vidare med det. Efter en utredning fick personen rätt - och jobbet. Jag har även för mig att han yrkade på ett skadestånd som han också fick, för att företaget agerat helt fel och anställt en annan person på fel grunder.

Hur går jag vidare? Jag vill luska lite i detta innan jag tar kontakt med företaget igen.
Citera
2010-04-07, 19:28
  #2
Avstängd
Ibland är det så illa,
själv så har jag skickat iväg ansökan till ett företag med den rätta kompentens som dom utlyser men ändå gång på gång så utannonserar dom efter personal till jobbet.
Fattar inte heller vad som är felet.
Citera
2010-04-07, 19:29
  #3
Medlem
6its avatar
Finns hur mycket mygel som helst, det mest går ju tyvärr inte bevisa...
Citera
2010-04-07, 19:31
  #4
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6it
Finns hur mycket mygel som helst, det mest går ju tyvärr inte bevisa...

Här kan jag faktiskt bevisa att jag är mer kompetent och mer lämpad för jobbet. Jag överväger därför starkt om att gå vidare med det här.

Fast jag vill ha lite tips och uppslag. Gärna direkta hänvisningar till lagar, domslut, liknande fall etc där jag kan finna information.
Citera
2010-04-07, 19:34
  #5
Medlem
swebarbs avatar
Vanligt idag, visst du kan försöka gå vidare, men frågan om det är värt det.. du lär i slutändan stå där utan bevis eller nåt.. jobbet kanske kräver att man ska vara social ?
Citera
2010-04-07, 19:37
  #6
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vanligt idag, visst du kan försöka gå vidare, men frågan om det är värt det.. du lär i slutändan stå där utan bevis eller nåt.. jobbet kanske kräver att man ska vara social ?

Jobbet handlar inte om att vara social - snarare att ha de rätta sociala kontakterna. Alltså känna personen som tar beslut om anställning. Detta är aldrig OK.

Frågan är alltså hur jag går vidare. Vart ska jag vända mig? Tänkte slå en signal till den aktuella fackklubben också.

Jag behöver inga kommentarer om att "det går inte" osv. Jag vet att det går. Jag behöver bara lite mer kött på benen och stöd i frågan.
Citera
2010-04-07, 19:44
  #7
Medlem
UAAs avatar
Vilken position handlade det om? "personlig lämplighet" är ju en klassiker. Så om det handlar om ett väldigt socialt jobb så kan du ändå vara rökt.
Citera
2010-04-07, 19:50
  #8
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Vilken position handlade det om? "personlig lämplighet" är ju en klassiker. Så om det handlar om ett väldigt socialt jobb så kan du ändå vara rökt.

Jobb som tekniker.

Och återigen; det har inte med social kompetens att göra. Det handlar mest om att sköta sin bit på egen hand. Personlig lämplighet "krävs" inte för jobbet. Dessutom är jag att betrakta som lämplig på alla plan - förutom att jag inte ligger med den som tar beslutet.

Ungefär så.

Nog om det.
Citera
2010-04-07, 20:04
  #9
Medlem
UAAs avatar
Nog om vad? Jobbets art eller tråden i helhet?

Jag tycker du skall ta det vidare.
Citera
2010-04-07, 20:09
  #10
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Nog om vad?

Om påståenden som inte hjälper mig att komma vidare.

Jag ska luska vidare, men behöver som sagt var lite tips på relevant information.
Citera
2010-04-07, 20:32
  #11
Medlem
Stardragons avatar
Fast ärligt talat. Anta att du drar det här vidare, får rätt i någon slags arbetsdomstol och sedan får jobbet...

Hur kul skulle det vara att jobba där när du mer eller mindre har tvingat dig själv in? Din chef kommer antagligen inte tänka mycket gott om dig då h*n redan har valt bort dig en gång, vilket leder till en ansträngd relation mellan er. Detta kommer i sin tur göra att du vantrivs iallafall.

Men det är klart, om det handlar om ett jobb där du inte behöver träffa chefen på en daglig basis kanske det skulle fungera.
Citera
2010-04-07, 20:34
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Vilken position handlade det om? "personlig lämplighet" är ju en klassiker. Så om det handlar om ett väldigt socialt jobb så kan du ändå vara rökt.


Juste,
i många arbetsannonser så söker dom helst folk med den rätta sociala kompetens men nästan i alla så står det längre ner att stor vikt läggs på personlig lämplighet, va menar dom med det,
att en med den rätta kompetens kan icke få jobbet en annan som inte har utbildningen är mer rätt för att ha mer kunskap arbetsmässigt ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback