• 1
  • 2
2010-04-06, 21:37
Medlem
Adi_Dasslers avatar
Hallå!

Jag var och fiskade förut och fick med mig en fin torsk hem.
Nu har jag rensat den osv, men det finns en sak kvar; tillagningen!

Jag vet verkligen vad jag ska göra med torsken nu. Det känns som att den har god potential och jag vill inte göra något tråkigt med den.

Någon som har bra tips?
Citera
2010-04-06, 21:44
Moderator
Psilosophers avatar
Min första torsk kokade jag tillsammans med en gul och en röd lök (grovt hackad), samt lite salt & kryddor. Koka tills benen börjar lossna från köttet. Klart!

Serveras lämpligen med kokt potatis, lite smör samt en kall pilsner.
Citera
2010-04-06, 22:14
Medlem
Adi_Dasslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Min första torsk kokade jag tillsammans med en gul och en röd lök (grovt hackad), samt lite salt & kryddor. Koka tills benen börjar lossna från köttet. Klart!

Serveras lämpligen med kokt potatis, lite smör samt en kall pilsner.

Låter som en gott tips. Föredrar nog ändå torsk i ugn eller stekpanna=)
Citera
2010-04-06, 23:53
Medlem
rejmans avatar
Fyll fisken med rotfrukter/dill/persilja/citron och häll på med en massa örtkryddor och en klick smör. Rulla in den i folie och släng in den i ugnen. Har inget recept, men kolla efter "ugnstekt torsk i folie" på google lr nått.
Citera
2010-04-06, 23:55
Medlem
KiCk4zs avatar
Grillat är godast!
Citera
2010-04-07, 10:24
Medlem
Adi_Dasslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Fyll fisken med rotfrukter/dill/persilja/citron och häll på med en massa örtkryddor och en klick smör. Rulla in den i folie och släng in den i ugnen. Har inget recept, men kolla efter "ugnstekt torsk i folie" på google lr nått.

ha ha! Det låter som en god idé. Grejen är att jag har sökt runt, men hittar fan inga kloka recept på en hel torsk. Ska dock helt klart kolla lite mer efter det här.

åhh, grilla! Tyvärr är det lite kallt, annars hade jag lätt gjort det. Grillad lax är ju helt underbart annars.
Citera
2010-04-07, 10:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Haha, recept från hemkunskapen i årskurs 8?

Citera
2010-04-07, 11:15
Medlem
rayraviolis avatar
Hur stor är fisken i fråga? Är det en mindre fisk så vill jag slå ett slag för dubbelpanering. Är det ett större exemplar så tänker jag i termer av våt tillagningsmetod, smör och pepparrot. Klassiska enkla grejer alltså.
Citera
2010-04-07, 11:31
Medlem
dePauls avatar
En annan variant är den asiatiska, dvs tillagning genom ånga med färska grönsaker (pak choi, bambuskott, salladslök, vitlök, ingefärsrot och svamp) med en trevlig asiatisk sås (kan variera) och nudlar därtill.

~Paul~
Citera
2010-04-07, 11:37
Medlem
lundagrens avatar
Rensa och filéa, koka torsken och servera med kokt potatis och äggsås. Ahh fyfan va sugen jag på det!
Citera
2010-04-07, 15:15
Medlem
Adi_Dasslers avatar
Tack för svaren!

Dock så vet jag inte om jag kan filea den. Har aldrig gjort det innan, och vill inte förstora fisken.
Den är ca 35 cm lång, rensad utan huvud och inälvor men med ryggrad och skinn.
Det får nog bli hel torsk i ugn med potatis och äggsås. Kanske rivna morötter och en klyfta citron=)
Citera
2010-04-07, 19:00
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Haha, recept från hemkunskapen i årskurs 8?

Haha man kan ju tro det Brukar ofta tillaga fisken så när jag precis fångat den och orkar göra något über-seriöst, körde på folie sist när jag fiskat upp en gös och då blev det rätt så gott.
Senast redigerad av rejman 2010-04-07 kl. 19:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in