Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-05, 22:38
  #1
Medlem
Sitter i en lite prekär situation där en vän äger åkermark i träda som kommunen vill köpa loss och använda till en cykelbana. De väljer att värdera den som betesmark, som har ett lägre markvärde, och jag känner att de håller på att bli blåst på konfekten. (Och de är givetvis inte heller nöjda i nuläget, de uppfattar det här som rena tvångskoloniseringen)
De har tidigare funderat på att stycka av och sälja som tomtmark, och fått den värderad till ett bra mycket högre pris av en utomstående mäklare.

Vad har jag för rättigheter här? Kan jag neka kommunen rätten att köpa marken?

Jag återkommer med exakta siffror för värderingarna, sitter inte i närheten av dem just nu.
Citera
2010-04-06, 00:00
  #2
Medlem
TTKs avatar
Som jag förstår det så vill kommunen för närvarande göra ett helt vanligt köp. I så fall är det fritt fram att förhandla om priset, precis som om kommunen skulle vilja köpa din bil. Gillar du inte budet så är det bara att svara med ett motbud.

Sen har kommunen ett antal möjligheter att tilltvinga sig mark ifall du skulle vägra sälja till annat än ockerpris - ytterst kan det bli fråga om expropriation. Det kan nog även finnas möjligheter för kommun att få sig sin väg genom planläggning enligt PBL eller eventuellt väglagen...

Men som situationen är nu så borde det finnas viss förhandlingsvilja hos kommunen eftersom vanliga köp trots allt är mycket enklare och snabbare att driva igenom än tvångsköp.
Citera
2010-04-06, 01:07
  #3
Medlem
Det är ju på "order" av vägverket, och i enlighet med någon balk där så är kommunen skyldig att tillhandahålla marken, så jag antar att det är risk för någon slags expropriation.

Dessutom så begär de 10m i bredd, och det känns oproportionerligt för en cykelväg som ska ha 2,5m fritt. Markerna är redan små, och det här intrånget gör det ännu svårare att ha en gård. Vi motsätter oss storleken, och hoppas väl på att det ger någon effekt.

Tack för ett snabbt svar!
Citera
2010-04-06, 10:04
  #4
Medlem
Nu kan jag inte riktigt avgöra så mycket av informationen. Men normalt sett så är det initiala budet ganska bra i förhållande till vad markägaren skulle få vid en regelrätt expropriering. Då själva exproprieringen kostar tid och pengar så brukar man "ta en del" av dessa sparade pengar och lägga på budet för att förhoppningsvis lösa det på bästa sätt för båda parter.
Citera
2010-04-06, 12:27
  #5
Medlem
Det handlar runt 65kr/kvm, så njaeee. De skulle ju tjäna betydligt mycket mer på att stycka och sälja som tomtmark (kr per kvm dvs).
Citera
2010-04-06, 13:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullvanten
Det handlar runt 65kr/kvm, så njaeee. De skulle ju tjäna betydligt mycket mer på att stycka och sälja som tomtmark (kr per kvm dvs).

Det var inte det jag sa.

Jag sa att de normalt sett lägger ett bud som är bättre än vad markägaren skulle få om marken exproprierades. Detta för att det kostar tid och pengar att processa och att de vill upprätthålla en god statistik (98% eller vad det nu är säljer marken utan expropriering och är då enligt statistiken "nöjda").
Citera
2010-04-06, 13:42
  #7
Medlem
Vädurs avatar
Apropå budets storlek, kommunen utgår alltid från hur marken ser ut i dagsläget. Att ni kan göra ändringar på marken (stycka av, plantera gröda, byggnationer, etc) är inget som de räknar med. Det är riktigt surt, men inte så mycket att försöka ändra på i ert fall. Vad ni kan göra är att få fram en oberoende värdering från tredje part. Kan ni få "betesmarken" till att bli klassad till någon högre prisklass?
Citera
2010-04-06, 16:44
  #8
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullvanten
Det är ju på "order" av vägverket, och i enlighet med någon balk där så är kommunen skyldig att tillhandahålla marken, så jag antar att det är risk för någon slags expropriation.

Dessutom så begär de 10m i bredd, och det känns oproportionerligt för en cykelväg som ska ha 2,5m fritt. Markerna är redan små, och det här intrånget gör det ännu svårare att ha en gård. Vi motsätter oss storleken, och hoppas väl på att det ger någon effekt.

Tack för ett snabbt svar!
Ska GC-vägen ligga parallellt utmed en befintlig väg? En normal GC-väg är tre meter bred. Sedan tillkommer 25 centimeter stödremsa på båda sidor. Därefter måste man ha slänter eftersom GC-vägen förmodligen kommer att ligga lite högre än befintlig mark. Tio meter är inte orimligt.
Citera
2010-04-06, 18:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullvanten
Det handlar runt 65kr/kvm, så njaeee. De skulle ju tjäna betydligt mycket mer på att stycka och sälja som tomtmark (kr per kvm dvs).

Jaha? Vad väntar ni på?
Citera
2010-04-07, 22:05
  #10
Medlem
Citat:
Det har kommit till vår kännedom att Vägverket önskar köpa 1435 km2 av vår mark för att bygga en gång och cykelväg mellan Ålems Kyrkby och Mönsterås. Medan vi emellertid uppskattar att få tryggare gång- och cykelförhållanden ställer vi oss tveksamma till två saker.

Dels har Vägverket angett marken som betesmark när den i själva verket är åkermark och har ett högre värde än angivna markanvändning. Emellertid är marken värderad av en mäklare till ett värde av 250 kr/m2 och att sälja marken för mindre är naturligtvis en stor förlust.

Det andra problemet är arealen mark som Vägverket vill köpa in. Gång- och cykelvägen planeras på en sträcka av 220 m av vår mark och kommer vara 6,5 m bred. Vi ställer oss tveksamma till att ett så stort område krävs då själva gång- och cykelbanan ska ha en fri bredd på inte mer än 2,5 meter (enligt förstudien). Detta är mer än dubbelt så brett. I förstudien beskrivs tre aktuella typer av gång- och cykelväg, varav två typer kräver minsta möjliga bredd. Vi anser att det vore rimligt att ni använde någon av dessa typer istället för den tredje, som innebär ett betydligt större markintrång.

I dagsläget har vi redan ont om mark och det planerade markintrånget kommer att försvåra situationen avsevärt. Totalt har vi 22 ha mark som tillhör gården varav 15 är åker- och betesmark. De 1435 km2 som Vägverket gör anspråk på utgör 6,5 % av vår totala markareal och 9,5% av åker- och betesmarken. Naturligtvis påverkar detta gårdens ekonomi.

Vad vi önskar är således ett rättvist pris för marken som Vägverket gör anspråk på och ett så litet markintrång som möjligt.


Där har ni all info.
Citera
2010-04-07, 22:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in vino
Jaha? Vad väntar ni på?

De är fortfarande i behov av marken!
Citera
2010-04-07, 22:39
  #12
Medlem
Du verkar blandat ihop en del saker, bara för att den fria bredden på vägen blir 3 meter betyder inte att den inte tar mer plats i anspråk. Bär/stödlager tar en del plats och det kommer med största sannolikhet att se ut så här i profil (bortsett från tvärfall) /=\ där likhetstecknets asfalterade bit är 3 meter, 0.2-0.25 meter stödremsa på varje sida samt sedan underbyggnaden.

Man ska trots allt vara glad för den relativt frikostiga ersättningen man får i det här landet, i andra länder tillämpas expropriering utan ersättning när det allmänna intresset väger högre än enskilt. Sen är jag otroligt förvånad över att man väljer att gå ut med intresse att köpa mark direkt efter förstudie, i normalfall är det vägutredning som man går ner i antal korridorer samt även specificerar annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback