2008-05-28, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
Det lär ha varit att fånga upp torpeder från svenska skjutövningar som ägde rum i området de dagarna, om jag minns ett uttalande i ett TV-program rätt. Den svenska marinens (hette det då) inställning till faktum att man provskjöt nya torpedmodeller var helt enkelt paranoid, så man vägrade att bekräfta att det ens existerade modernare torpeder än de som då fanns i bruk.

Fånga torpeder?

Troligtvis lyssna på dem men fånga dem kan vi nog glömma.
Citera
2008-05-28, 09:13
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Fånga torpeder?

Troligtvis lyssna på dem men fånga dem kan vi nog glömma.

Det kan väl inte vara så svårt att fånga en torped, bara att parkera mellan skjutpunkt och målet. Att fånga den intakt kan vara lurigare. =)
Citera
2008-05-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Det kan väl inte vara så svårt att fånga en torped, bara att parkera mellan skjutpunkt och målet. Att fånga den intakt kan vara lurigare. =)

Skjutövningar med torped brukar ske med övningstorpeder som är identiska med skarpa men utan stridsspets, blir svårt att kunna se hur torpedens delar beter sig om den sprängs vid varje övning, man bärgar övningstorpeden efter varje skott för att kunna se hur den fungerade, det var men stor sannolikhet detta som Lurx menade.
Citera
2008-05-28, 16:04
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe89
Skjutövningar med torped brukar ske med övningstorpeder som är identiska med skarpa men utan stridsspets, blir svårt att kunna se hur torpedens delar beter sig om den sprängs vid varje övning, man bärgar övningstorpeden efter varje skott för att kunna se hur den fungerade, det var men stor sannolikhet detta som Lurx menade.

Jo det förstod jag också, menade inte att man skulle parkera i skottbanan för en skarp torped utan att så att säga "stoppa" den halvvägs, bärga den snabbt och förflytta sig, dock lär kollisionen mellan torped och ubåt även utan stridsspets vara ohälsosam för alla inblandade...
Citera
2008-06-09, 08:29
Bannlyst
Alla ubåtsrapporter och incidenter som pekade västerut försågs med rejäla hemligstämplar av Försvarsmakten. Både före och under Hårsfjärdenincidenten 1982 fanns det tydliga indikationer om att det rörde sig om Natoubåtar. All sekretess kring ubåtsjakterna måste nu hävas, skriver Mathias Mossberg, huvudsekreterare i två utredningar om de kränkningar som engagerade hela Sverige.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1341719.svd

Fotnot: Nya bevis avslöjar inkräktaren i Hårsfjärden 1982. Uppdrag Granskning, onsdag i SVT 1 kl 20.
Citera
2008-06-11, 23:48
Medlem
U 137-s uppdrag

Det är alltså ingen hemlighet att dom hade till uppdrag att försöka ta hem en svensk övningstorped. Det är iaf vad jag tror, eftersom det vore guld för dem och mycket därmed faller på plats.

Jag vet också att väst-ubåtar levde rövare, speciellt på just västkusten, under de åren. V-tyskarna lär ha varit inte så lite fräcka. De spelade på att nationaliteten var känd, och att de iom detta inte skulle förstöras.

Vad gäller Hårsfjärden vet jag mindre. Men det är ju anmärkningsvärt att inga f.d Sovjetiska ubåtsmän har framträtt (inte ens mot betalnng!) och berättat om sina eskapader i Stockholms skärgård efter alla dessa år.

Sen har vi det här med Värnpliktsnytt: Vet någon om de i åren runt -89 till kanske -94 verkligen trodde på den story jag vet att de så helhjärtat jobbade med:

En svensk ubåt ska i öppet hav ha torpederat en Sovjetisk ubåt någon gång kring 1990, efter utmaningar under ytan som motsvarar de olika länders jaktflyg ägnar sig åt i luften. Eftersom det tjänstgör värnpliktiga på våra ubåtar, så ska V-nytt ha fått vetskap om saken via någon vpl.

Jag fick dett via V-nytt, och kunde inte hjälpa dem. Vad mig anbelangar är detta en skröna, eller rent av material för konspirationsforumet. ;-)
Citera
2008-06-12, 00:53
Medlem
LågOchLångsams avatar
Ny dokumentär om Hårsfjärden:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=Uppdrag_granskning&from=m enu

Mycket intressant må jag säga, ger det hela ett nytt perspektiv.
Citera
2008-06-12, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam

Säga vad man vill om Uppdrag granskning, men de är duktiga på att gräva och få folk att prata. Mycket intressant inslag. Sevärt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
Det är alltså ingen hemlighet att dom hade till uppdrag att försöka ta hem en svensk övningstorped.

Jaha, och hur menar du dig veta detta?
Citera
2008-06-12, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam

Som vanligt bra gjord även om jag inte fattar varför de snöat in så på Hårsfjärden då det finns massa andra fall utav kränkningar utav västubåtar som är väl dokumeterade.

Plocka ihop alla dessa bevis till ett program och ingen skulle längre tvilva på vilka som stod för den största mängden intrång.

http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra160702/0232.html

En tidigare chef för ljudanalysen berättade att ubåten "linkade ut"
följande dag, vilket stöds av krigsdagböckerna. Från klockan 16.30 den
12 oktober hörs ljud från en möjlig ubåt, som rör sig långsamt mot
mikrofonraden och det öppna havet. Enligt krigsdagbok och talkanal på
bandet talar sonaroperatören Anders Karlsson klockan 17.50 om "trolig
ubåt" och 18.00 om "säker ubåt" nära en av mikrofonerna. Karlsson säger
att han spelade in cirka en halvtimme av ubåtsljud.

Officiellt spelades det ubåtsljud, som under alla år har beskrivits som
det säkraste beviset för kränkning av svenskt territorium, in just vid
detta tillfälle.

Det band med 3,47 minuters ubåtsljud, som svenskarna hade med sig till
Moskva för ubåtssamtalen i början av 1990-talet, ska, enligt den marina
analysgruppen och marinens egen interna rapport, ha spelats in just
kring 18.00 den 12 oktober 1982.

Men vid granskning av bandet finner man att detta avsnitt ligger
tidigare, eventuellt timmar tidigare. Ingen vet när det spelades in
eller vem som spelade in det.
Senast redigerad av Edwards 2008-06-12 kl. 10:47.
Citera
2008-06-12, 13:32
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Säga vad man vill om Uppdrag granskning, men de är duktiga på att gräva och få folk att prata. Mycket intressant inslag. Sevärt!

Jag hade inga stora förhoppningar på programmet, men jag blev fruktansvärt glatt överraskad.

Man blir lite fundersam över alla rapporter och krigsdagböcker som är "försvunna och kan ej spåras". Det spär på misstankarna om mörkläggning fruktansvärt mycket, och med tanke på vad som framkom i dokumentären så börjar jag mer och mer tro på att det inte rör sig om slarv.
Den största missen som gjordes var att helt plötsligt "hitta" Y70s loggbok där sonarplatserna var plottade. Den som tidigare varit "försvunnen och kan ej spåras" kom plötsligt fram.
Citera
2008-06-12, 13:50
Medlem
Starvids avatar
Att FM döljer något, oklart vad, är helt klart.

Det märker man av deras pinsamma och bisarra mediehantering.

Till exempel nu igår när marininspektören sade att ubåtarnas nationalitet inte var intressant(!) och när man lade ut ubåtsljudet på FM's webbsida för några månader sen, helt utan kommentarer eller referenser till varför man gjorde det.
Citera
2008-06-16, 23:50
Medlem
DIEXELs avatar
Åt helvete med UK och Tyskland...Kräv dom på feta skadestånd för kränkningarna 1982!!!!!!!
Senast redigerad av DIEXEL 2008-06-17 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in