• 1
  • 2
2010-04-02, 18:54
Medlem
Ederlezis avatar
Någon som har ett bra recept på varenyky, denna underbara ukrainska specialitet? Jag åt massvis av dem när jag var i Kiev för ett par månader sedan och nu står jag snart inte ut längre! Jag måste ha det!

För er som inte vet vad det är är det nån slags deg fylld med t.ex. svamp, potatis, kål, kött eller bär. Serveras med gräddfil eller smetana. Sketagott!

http://www.marshalok.com.ua/Varenyky-z-strawberries.jpg
Citera
2010-04-02, 19:22
Medlem
Ederlezis avatar
Det hade varit underbart om någon hade ett recept på "pampushka" också, ett slags bröd som serveras till t.ex. Borsjtj och Salyanka. Kan inte hitta recept på det nånstans!
Det är vitt, luftigt och lite sött liksom.
Citera
2010-04-02, 22:36
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ederlezi
Någon som har ett bra recept på varenyky, denna underbara ukrainska specialitet? Jag åt massvis av dem när jag var i Kiev för ett par månader sedan och nu står jag snart inte ut längre! Jag måste ha det!

För er som inte vet vad det är är det nån slags deg fylld med t.ex. svamp, potatis, kål, kött eller bär. Serveras med gräddfil eller smetana. Sketagott!

http://www.marshalok.com.ua/Varenyky-z-strawberries.jpg

Testa google: hittar du inte varenyky är pierogi och pelmeni i princip samma sak
Citera
2010-04-03, 08:45
Medlem
dePauls avatar
Som Cantoras skriver så är det ingen direkt skillnad mot t ex pelmeni. Jag brukar fixa en enkel deg i min assistent. Den består av ägg, vatten, salt och mjöl. Det är allt.

Därefter låter jag degen vila och sedan kavlar jag den förhållandevis tunt. Jag skär därefter ut en rundform med ett passande glas och lägger i fyllningen. Personligen gillar jag fläskfärs bäst. Denna kryddar jag med svartpeppar, salt och riven vitlök.

När jag format alla pelmeni/varenyky så sjuder jag dem i ca 5 minuter. Därefter så ligger de på galler och torkar en stund.

Jag föredrar att äta dem med syrlig grädde eller t o m med endast ustpädd ättiksprit, massor av nymalen svartpeppar och lite flingsalt över.

~Paul~
Citera
2010-04-03, 09:21
Medlem
Ederlezis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som Cantoras skriver så är det ingen direkt skillnad mot t ex pelmeni. Jag brukar fixa en enkel deg i min assistent. Den består av ägg, vatten, salt och mjöl. Det är allt.

Därefter låter jag degen vila och sedan kavlar jag den förhållandevis tunt. Jag skär därefter ut en rundform med ett passande glas och lägger i fyllningen. Personligen gillar jag fläskfärs bäst. Denna kryddar jag med svartpeppar, salt och riven vitlök.

När jag format alla pelmeni/varenyky så sjuder jag dem i ca 5 minuter. Därefter så ligger de på galler och torkar en stund.

Jag föredrar att äta dem med syrlig grädde eller t o m med endast ustpädd ättiksprit, massor av nymalen svartpeppar och lite flingsalt över.

~Paul~

Tackar! Ja, smetana ska det va till. Måste testa detta!
Citera
2010-04-05, 21:07
Medlem
Ederlezis avatar
Hittade denna sida:

http://www.allthingsukrainian.com/Re...yky/index.html

Verkar vara ett bra recept, ska prova detta imorgon!
Citera
2010-04-05, 21:15
Medlem
dePauls avatar
Trevlig sida. Hör av dig med resultatet!

~Paul~
Citera
2010-04-06, 22:43
Medlem
Ederlezis avatar
De blev toppen! Jag fyllde dem med potatis, nötfärs, lök och kantareller. Och salt, peppar och vitlök förstås. Tog hela kvällen men det var det värt! Har så att jag kan frysa in nu också.
Citera
2010-04-07, 00:01
Medlem
dePauls avatar
Grattis! Kul att höra .

~Paul~
Citera
2010-04-07, 08:59
Medlem
Maledictuss avatar
Jag åt något liknande på en rysk restaurang i Riga för ett tag sedan.
Det var små degknyten som serverades tillsammans med stark senap, någon typ av yoghurt och ättikssprit Kan det vara samma sak?

Kommer tyvärr inte ihåg vad rätten hette och trots att jag blev väldigt förvånad över att få ättika, senap och yoghurt till maten så var det fruktansvärt gott!
Citera
2010-04-07, 09:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag åt något liknande på en rysk restaurang i Riga för ett tag sedan.
Det var små degknyten som serverades tillsammans med stark senap, någon typ av yoghurt och ättikssprit Kan det vara samma sak?

Kommer tyvärr inte ihåg vad rätten hette och trots att jag blev väldigt förvånad över att få ättika, senap och yoghurt till maten så var det fruktansvärt gott!
Du har förmodligen blivit serverad pelmeni.

~Paul~
Citera
2010-04-07, 13:19
Medlem
Ederlezis avatar
Har sett att vissa recept säger att man ska steka dem och vissa att man bara ska koka dem. Jag har gjort både och. Först kokt och sen när de har torkat till har jag stekt dem med lite hackad lök. Är det något av dessa alternativ som är mer korrekt än det andra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in