• 1
  • 2
2010-04-07, 15:03
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du har förmodligen blivit serverad pelmeni.

~Paul~

Jag googlade pelmeni och det låter precis som det jag serverades. Det var kanongott så i imorgon får jag väl ta och laga lite pelmeni
Citera
2010-04-07, 17:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ederlezi
Är det något av dessa alternativ som är mer korrekt än det andra?
Nej. Det finns inget rätt eller fel. Endast dina egna smaklökar kan avgöra den detaljen .

~Paul~
Citera
2010-04-07, 17:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag googlade pelmeni och det låter precis som det jag serverades. Det var kanongott så i imorgon får jag väl ta och laga lite pelmeni
OK, du få avlägga rapport på det här .

~Paul~
Citera
2010-04-07, 17:56
Bannlyst
Vareniki är väl ok, men pelmeni är godare. Vareniki är väl bara potatisfyllning, medan pelmeni är köttfärs med lite av varje + en hel del kryddor. Det är inte heller så svårt att göra. Fast det är klart att man säkert kan fylla vareniki med mer än bara potatis. Fast jag gillar ändå pelmeni bättre. Glöm inte att dricka vodka till, helst kryddad sådan. Det blir mums tillsammans.
Citera
2010-04-07, 20:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Glöm inte att dricka vodka till, helst kryddad sådan. Det blir mums tillsammans.
Att dricka vodka till maten är gott vare sig man äter eller inte .

~Paul~
Citera
2010-04-07, 20:53
Medlem
Ederlezis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Vareniki är väl ok, men pelmeni är godare. Vareniki är väl bara potatisfyllning, medan pelmeni är köttfärs med lite av varje + en hel del kryddor. Det är inte heller så svårt att göra. Fast det är klart att man säkert kan fylla vareniki med mer än bara potatis. Fast jag gillar ändå pelmeni bättre. Glöm inte att dricka vodka till, helst kryddad sådan. Det blir mums tillsammans.

Nädå, man kan fylla dem med vad man vill. Standard är väl nog ändå att ha mosad potatis i, allena eller med sällskap. Men man kan ju fylla med bär och sånt också och då ska man nog skippa potatisen.
Citera
2010-04-07, 21:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nädå, man kan fylla dem med vad man vill. Standard är väl nog ändå att ha mosad potatis i, allena eller med sällskap. Men man kan ju fylla med bär och sånt också och då ska man nog skippa potatisen.
Precis, det finns hur många kombinationer som helst. En variant som är poppis i Polen är med plommon och därefter doppade i smält smör och coatade med vallmofrön.

Men man kan också laga dem på samma sätt som pelmeni och fylla dem med köttfärs. Personligen föredrar jag fläskfärs. Egentligen handlar det om i stort sett samma rätt som man i Kina kallar dim-sum eller wantons. Liknande rätter finns också i sydamerika, där är de dock oftast friterade.

~Paul~
Citera
2010-04-07, 22:07
Medlem
Ederlezis avatar
Citat:
Precis, det finns hur många kombinationer som helst. En variant som är poppis i Polen är med plommon och därefter doppade i smält smör och coatade med vallmofrön.

Men man kan också laga dem på samma sätt som pelmeni och fylla dem med köttfärs. Personligen föredrar jag fläskfärs. Egentligen handlar det om i stort sett samma rätt som man i Kina kallar dim-sum eller wantons. Liknande rätter finns också i sydamerika, där är de dock oftast friterade.

~Paul~

Ja just det, mitt ex var från Chile och hans mamma brukade göra nån slags degknyten med tonfisk och oliver i, och så friterade hon dem. Ganska gott.
Citera
2010-04-07, 22:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja just det, mitt ex var från Chile och hans mamma brukade göra nån slags degknyten med tonfisk och oliver i, och så friterade hon dem. Ganska gott.
Ja, de blir väldigt goda friterade. Dessa lagas ofta på majsmjöl så de blir vackert gyllene.

~Paul~
Citera
2010-04-12, 08:09
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
OK, du få avlägga rapport på det här .

~Paul~

Lagade pelmeni i helgen, det blev riktigt gott

Maten serverades tillsammans med ättikssprit, gräddfil, stark senap och naturligtvis vodka!
Citera
2010-04-12, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Lagade pelmeni i helgen, det blev riktigt gott

Maten serverades tillsammans med ättikssprit, gräddfil, stark senap och naturligtvis vodka!
Aah, låter bra. Nu blev man sugen. Jag har ju lite fläskfärs i frysen .

Grattis till en lyckad rätt! Det var väl en rysk vodka du drack?

~Paul~
Citera
2010-04-13, 10:13
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Aah, låter bra. Nu blev man sugen. Jag har ju lite fläskfärs i frysen .

Grattis till en lyckad rätt! Det var väl en rysk vodka du drack?

~Paul~

Haha, jag tycker du ska passa på! Jag gjorden en liten inbakad pizza på resterna av degen och färsen, den blev också god
Dessvärre blev det ingen rysk vodka Man tager vad man haver där hemma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in